Hej!

Jag har idag gamla fönster från ca 1920. 1+1 alltså sådana med innanfönster som man får ta ur på sommaren.

Jag tycker det är för mycket jobb med att hålla på och tejpa dom på vintern osv och då drar det en hel del från dom.

Jag funderar på om jag ska köpa nya fönster och då funderar jag på om dom nya måste vara exakt lika stora som dom fönstren som sitter idag? Blir det mycket mer jobb om dom skiljer i storlek?

Alla fönster är inte riktigt lika stora idag. Antar att det har att göra med att huset är tillbyggt i omgångar. Dom nya fönstren skulle jag gärna kunna beställa i samma storlek.

Sen funderar jag på om man ska köra på 2 eller 3 glas och om jag ska köra alu eller bara trä.

Jag bor i ett gammalt hus så måste ju vara spröjs och så iaf för att det ska se ok ut.
 
För mig låter det som att ni ska ha kulturfönster insatta, för att bevara nuvarande stilen så gott det går.
Alternativt sätta in energi/isolerglas som innanfönster. Finns mycket info om det genom att googla. Vinsten med det är mindre dragiga fönster som släpper ut mindre energi, samt att de håller (ska hålla) kvar mer energi i huset än de du har idag. Kan du tänka dig bevara stilen som åk ut till Ovolin Byggnadsvård, de är greit när det kommer till äldre hus och har verkligen passion och engagemang.

Om ni ska byta fönster och karm ändå så försök få samma mått som idag, annars måste ni ju antingen minska karm-måttet genom att regla upp eller öka karm-måttet genom att öppna upp regla upp/ växla av för den nya karmen.

Mina fönster från 1927 har 125*1655, skulle jag köpt ny karm idag skulle jag tagit 12*16.
Tur för mina fönster att jag har en hatkärlek för dom, annars hade de varit utbytta för längesedan.

Alu är mindre underhåll på längre sikt än trä, men samtidigt kan man ta en funderare på hur mycket lättare alu sprider kyla än trä. Om man är ute efter u-värden.


2 eller 3 glas fönster kan ju bara du svara på själv utifrån vad som skiljer de åt, skickar med två länkar;

http://www.dinbyggare.se/fonsterbyte-tips-och-tankar/
http://www.svd.se/tips-tank-pa-detta-nar-ni-byter-fonster

Jag är på jakt efter gamla fönster med karmar dock, ser helst att du byter fönster och karm och säljer dina till mig. Jag bor strax söder om dig. (y)
 
Redigerat:
Microkatten
Gamla fönster är inte dragiga i sig, och om karmar och bågar är i ok skick så brukar det vara en bra idè, inte minst från ett ekonomiskt perspektiv, att i första hand försöka se till att draget minskas t.ex. genom att se över drevnlng mellan karm och vägg samt tätningslister i båge.

Att byta fönster i ett gammalt hus kan också få konsekvenser för husets värdering, som kan minska med fönsterbyte till moderna bågar. Det finns många med mig som, istället för att se separata innerbågar som ett problem, är avundsjuka på dig för att du fortfarande har de gamla fönsterna kvar, som oftast är av mycket hög kvalitè! :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Finns en undersökning som visar att dessa gamla fönster med lösa innerfönster inte ligger långt efter "vanliga" 3-glas i energiprestanda. Med nya glas i innerfönster blir de väldigt bra. 2-glas är inte lika bra pga glasen ligger närmare varandra.

Jag har startat ett projekt att byta tillbaka från 3-glas till "gamla" fönster på mitt hus. Nu är väl jag partisk, men jag tycker det är stor skillnad i känsla på nytt och gammalt.

Det jag frågar mig, varför vill du ta ut fönstren på sommarn? Är du ute efter att "få in naturen" så blir ju det omöjigt med moderna fönster... Är det för att lättare kunna öppna fönstren, gör några av dem öppningsbara med gångjärn och tätlister istället för tejpen.

Jag lutar åt att låta tillverka 2st tvåglasfönster i rätt utseende för övervåningens sovrum, för att de är lättare att öppna än de med lösa innerbågar (1+1). Men på nedervåningen så kan man ju bara öppna fönstren när man är hemma, då funkar dessa (1+1) bra, iom att flera av dem har öppningsbara övre vädringsfönster... Därmed tycker jag vinsten med att lätt kunna öppna är liten...

Som sagt, tänk efter flera gånger innan du byter, många värdesätter de gamla fönstren, speciellt om de har kvar det munblåst glaset.

Är fönstren i dåligt skick, så visst kan man tänka sig modernare fönster, men tyvärr verkar proportionerna inte gå att få samma (lika smäckra) pga modernt glas är tyngre. Ska de ha rätt utseende blir det med vanligt glas och därmed sämre energiprestanda än moderna fönster. Och på det stora hela så kommer du ekonomiskt inte vinna något på bytet, vinsten per år är mindre än avskrivning och ränta på kostnaden för nya fönster... Sen förstår jag de som av komfort och bekvämlighetsskäl väljer "den enkla vägen" och sätter moderna fönster...

Och ska du ändå byta, se till att någon som vill byta åt andra hållet får köpa dina fönster... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Haha, det var värst vad ni älskade gamla fönster allihopa :).
Ja det är gamla munblåsta fönster med luftbubblor osv i. Det är klart det har sin charm också men det vore smidigt att bara ha moderna fönster. Huset är i övrigt inte bara renoverat med stil från 1920 så tror inte att nya fönster i gammal stil skulle förstöra stilen på kåken direkt.
 
Det finns ju mer och mindre lyckade moderna fönster... Visst måste det finnas viss pragmatik i detta, men av okunskap och pga reklam från fönstertillverkare tror jag många luras att tro att moderna fönster bibehåller utseendet och är kraftigt ekonomiskt lönsamma. Båda dessa är ofta felaktigt, iallafall helt säkert i kombination, dvs med väldigt bra energiprestanda så förändras utseendet och med utseende som gamla fönster går inte modern prestanda att uppnå. Och nästan aldrig går affären att räkna hem, om inte fönsterna var så dåliga att de inte med rimliga medel gick att renovera.

En rimlig kompromiss kan ju vara att sätta in några moderna fönster just på de platser där de gamla
- medför stor olägenhet map kallras (en säng under ett fönster tex)
- de gamla fönstren är mycket svåra att putsa
- man regelbundet öppnar och stänger just detta fönster
- mycket ljudstört sovrum

På övriga platser, och på platser där utseendet spelar stor roll behåller man de gamla fönstren.

Framförallt tycker jag det är viktigt att lyfta upp att den ekonomiska biten i det hela oftast inte kan motivera ett byte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Microkatten och 1 till
  • Laddar…
Har skrivit detta tidigare på detta forum, vi har en mix 3-glas, 2+1, 2-glas och lösa innerfönster samt ett fönster som troligen SJ bekostat (pga närhet till järnväg). Endast det sista är avsevärt tystare enl min subjektiva bedömning. Vi har även ett litet 1+1 med tjockare innerglas som jag nu faktiskt drar mig till minnes är rätt tyst.

Annars sägs 3-glas vara ganska dåliga på ljudisolering, då de 3 rutorna är lika tjocka och avståndet mellan är lika, medan 2+1 är bättre pga de olika glasen har olika resonansfrekvenser...

Men i ditt fall var inte ljud en parameter?
 
Microkatten
Förre ägaren till vårt nuvarande hus bytte ut fönster under årens lopp till moderna treglas-fönster, just med motiveringen att det var viktigare med treglas och smidighet än att ta hänsyn till husets karaktär och de gamla fönsternas skick. En värdering av fastigheten gjordes när vi tog över, och dessa moderna fönster angavs som en negativ faktor för värdet. Tillsammans med utgiften för själva fönsterbytena rör det sig om många hundratusen kronor. Jag ägnar nu mycket tid och pengar för att återställa fönsterna, vilket spär på kostnaden ytterligare. Det ligger alltså ofantliga summor pengar gömda i ett till synes enkelt fönsterbyte,

I stallet hittade jag i somras en originalfönsterbåge från 1800-talet. Den hade bytts ut på 1980-talet till ett nytillverkat fönster. Förutom målningen så var den gamla bågen i perfekt skick. Nu är jag tvungen att byta ut de fönster som ersatte denna och andra gamla bågar, eftersom de nya fönsterna har börjat ruttna.

Fönster är oerhört viktigt för ett hus. Man behöver inte vara byggnadsvårdsintresserad för att, kanske instinktivt, uppleva en trevnad med gamla fönster i gamla hus. En gård i närheten har nyligen gjort en helrenovering, med nytt stråtak och korsvirke. Även fönsterna är nya. De är spröjsade och i plast. Det ser inte bra ut. Inte bra ut alls.

Så tänk gärna till ett extra varv om ett fönsterbyte verkligen är nödvändigt. Och vill du ändå byta, se till att de nya fönsterna håller samma stil som de gamla, med bra virke. Inte aluminium. Nu vet jag iofs inte hur ditt hus ser ut, men inte kan det väl helt ha blivit omvandlat till en modern villa, men med gamla spröjsade fönster med lösa innerbågar?:)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikrokatten, precis så var det för oss också. De fönster som inte var bytta var kattvindsfönster - de är i perfekt skick (iofs från 1909), sen vad det ett 3-luft med kopplade bågar som sattes in vid en ombyggnation (där man slog ihop 2 rum till ett) som jag misstänker är gjord på 20-talet, de är i "rätt stil", dvs ser ut som originalbågarna som jag bara har bild på. Dessa är även de i bra skick... Iofs har övriga fönster från 60 -80 och 2000 talet inte ruttnat än, men känns rätt byta tillbaka tiill begagnade "riktiga" fönster... :)
 
Håller med Microkatten. Lär dig att älska dina vackra originalfönster.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.