Hej!

För 7 månader sen flytta vi in i ett nytt Älvsbyhus Höner men septitank på 6 kubik nergrävd i trädgården. Alllt vatten som spolas i huset samlas i tanken. Vi har fått tömma var 6 vecka fram tills för 2 veckor sedan. Då hade de gått 3 veckor sedan senaste tömning. Vi hade under denna tid haft fest och haft 20 pers springandes på toa under en hel kväll och misstänkts att de var kanske d som var problemet. Nu under kvällen gick larmet igen efter 2 veckor varav jag varit bortrest i 5 dagar. Något står uppenbarligen inte rätt till. Öppnade locket till septitanken o ser att de droppar litegrann men inte överdrivet. Gick och stängde vattentillförseln till huset o väntade ett tag o nu har det i principt slutat droppa helt. Dock är det än liten läcka från skarven på röret som går ut i tanken men detta misstänker jag kommer från marken. Vill även tillväga att de även läckte lite där då vi tömde var 6 vecka.Kollade toaletten men där är inget som står o rinner. Vad ska jag göra? Helt omöjligt att den fyllts på 11 dagar då jag klarat mig i 6 veckor innan.
 
Det är väl inte påkopplat dagvatten till avloppet/tanken?
 
Räknade lite. Baserat på att du tidigare fyllt den på 42 dagar och nu 11 så ger det ett ökat flöde på 2,7dl per minut. Har du mätt hur mycket som rinner in då du har vattnet på- din lilla läcka? En bör du ju börja med att jaga.
 
Hej,
Dagvattnet är ej påkopplat utan det är separat.
Glömde även nämna att jag har egen brunn borrad på marken. Har nu stängt av all vatten tillförsel till huset. Ser redan att nivån gått upp lite sen tömningen imorse. Vattnet ser väldigt klart ut. Vad är chansen att det gått hål på tanken egentligen? Har idag kontaktat Älvsbyhus och de tyckte de va väldigt konstig. De sa att jag skulle avvakta lite och konstatera att de verkligen läckte. Isåfall skulle de skicka ut en kille för att undersöka.
2,7dl/min måste ju va helt klart märkvärt. Tog ett kort nu på kvällen på nivån och kommer även stämma av nivån imorogn bitti. Kan inte höra att det droppar. Dock så kan jag ej se vad som försegår i andra änden av tanken. Inte så sugen på att hoppa ner i tanken heller för felsökning.
 
Hur stort är hushållet? Ett bad är typ 200 liter vatten. Disk är typ 15 liter. Vad är tvätt och dusch?

Jag är ordförande i vår samfällighet och där snittar man 150kbm/fastighet om året. Några mycket mycket mer och några en del mindre men snittet är 150.

Det är alltså ca 3kbm i veckan. Inget konstigt att fylla tanken alltså.
 
Vi är två vuxna i hushållet! Kan säga att vi ligger långt ifrån 160l / dygn. Slår du ut 6 kubik på 6 veckor har du ca 72l/ person och dygn. Håller med om att det är lång ifrån en rimlig avloppslösning. Kommunalt avlopp är på gång men vi snackar slutet 17 början 18. Tillbaka till problemet är att nu har det av någon anledning hamnat ca 272l/ person och dygn på 11 dagar. Blir till att kontrollera vattennivån imorogn bitti. Kan då även ladda upp en bild som visar nivån vid 12h och 24h efter tömning utan att något vatten används.
 
Gräv ett rejält hål i marken och pumpa ut det översta i tanken där tills du har en ordentlig avloppslösning..

Visserligen inte tillåtet men du kan ju inte hålla på och ringa tankbil varje vecka och under en begränsad tidsperiod är det inget reellt miljöproblem om du lämnar kvar bottensatsen i tanken.
 
Om tanken bara är kopplad på svartvatten (toa) så är 6m3 typ 1500-2000 spolningar vilket borde räcka rätt långt...
 
Allt vatten skriver ju TS.
 
Kan va känslig miljö som kräver det.
 
Hej Andreas har byggt ett torgrim som vi flyttade in i augusti och vi märkte samma problem men fick veta av vår grävare att man måste koppla bort BDT vattnet som annars går ner i tanken. För Älvsbyhus standardutförande är bara två stora avloppsrör så allt vatten från huset går ut i tanken om ni inte kopplar om
 
Hej Fredrik, tack för sin feedback! Är medveten om att BDT är kopplat till tanken men det är inte det som är problemet här. Problemet är att jag tömt tanken var 6 vecka vecka innan o helt plötsligt blir den full på mindre än 2 veckor utan en ökad vattenförbrukning.
Visst hade de varit bra om man kunde kopplat bort BDT men frågan är då vart gör du av de? Spolar du det rätt ut o backen då el? Har du själv kopplat bort ditt el du har kvar allt till tanken?
 
Andreas Schoug skrev:
Hej Fredrik, tack för sin feedback! Är medveten om att BDT är kopplat till tanken men det är inte det som är problemet här. Problemet är att jag tömt tanken var 6 vecka vecka innan o helt plötsligt blir den full på mindre än 2 veckor utan en ökad vattenförbrukning.
Visst hade de varit bra om man kunde kopplat bort BDT men frågan är då vart gör du av de? Spolar du det rätt ut o backen då el? Har du själv kopplat bort ditt el du har kvar allt till tanken?[/QU

Ok då är jag med. Vi har en liten markbädd som tar hand om bdt vattnet. Var kommun krav i Örebro på det. Vi har en sluten tank på 5,3 kubik för toavatnet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.