Hej,

vi ska bygga ett hus med Trivselhus och med totalentreprenad. Vi har även bygglov beviljat för att bygga ett dubbelgarage med förrådsdel på 59 kvm och har utgått från ett från Trivselhus men priset drar iväg. Vi ska ha bergvärme och då har tanken varit att även ha en kulvert över till garaget och ha golvvärme även där. Bergvärmepumpen är redan dimensionerad för att kunna värma garaget.

Priset jag har fått för ett garage med total entreprenad är enligt nedan:
Garage oisolerad 340 000
Isolering exkl radiatorer 53 100
Golvvärme betongplatta 29 100
Brandklassning isolerad garage 15 300
Vuk varm och kall 6 800
Golvbrunn exkl oljeavskiljare 1 950 (Garagedelen under 50 kvm = ingen oljeavskj.)
Kulvert mellan hus och garage va/värme 25 800
Lägsta kostnad markarbeten 46 000 (även dränering etc)
Summa 518 050 :eek:

Det är 2,5 meter mellan garaget och huset vilket innebär att det måste brandklassas men 10 000 kr/m för kulvert är väl nästan 10 ggr för dyrt? Vad anser ni om priserna ovan?

Alternativen är att antingen köpa ett helt annat garage men vi vill gärna att det i möjligaste mån ser ut som huset och då kan vi köpa det som byggsats för strax över 200 000 kr, men då tillkommer montering, grävning, gjuta platta etc. När det gäller både snickare och någon som gräver så har jag bra kontakter. Visst borde det att komma undan rätt(väldigt) mycket billigare om man gör det med egna hantverkare även om det är mot faktura?

/Johan
 
Varför inte bygga det i lösvirke? Tar inte mycket längre tid att få det vädertätt än modulgarage
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
De där tyckte ja lät enormt dyrt. Du kan ju som sagt bygga det tätt rätt fort i lösvirke om du iaf beställer takstolarna färdiga. Sen kan du ha isolering o inredning som en bisyssla framöver.

När du skriver isolering 53k vad ingår i dem? Plattan med? För ett garage bygger du kanske i 145virke som mest och då med säg 400 på vinden så är det inga stora pengar.
 
  • Gilla
Gillarutsikten
  • Laddar…
Hej, har ni redan skrivit på för huset?

Jag bygger ett nytt hus på totalentreprenad och när vi förhandlade första gången så hade vi fått ett kostnadsförslag på garaget inget märkvärdigt och mindre än ert på ca 450 000! Och till första mötet hade jag kollat upp att jag kunde få ihop motsvarande garage om jag köpte en byggsats för hälften. Så när dom undrade vad som krävdes för att vi skulle skriva på sa jag att garaget var dyrt och då drog dom av mycket för att få oss som kund och jag betalade mindre för garaget om jag köpte hus + garage.

Få hustillverkare vill bygga garagen då dom har kö på vanliga husen där dom tjänar mer så då tar dom i rejält på priset för garaget för många kunder vill ha det enkelt och snyggt. Så man kan kanske pruta lite på garaget om ni inte redan skrivit på? Och det finns många fördelar med att få garaget likadant som huset, och det kommer att se bättre ut.

Sen kan jag säga att ert pris var lägre än det jag fick, för ert är större och bättre så jag tror inte att ni är betalar tokmycket heller. Men klart att kan/vill man bygga själv så kan ni komma ner rejält, men pröva att säga att ni kan hitta en garage lösning för 150 000 lägre och försök få ner det 50-100 000. Kanske svårt om ni redan skrivit på för huset.
 
  • Gilla
Gillarutsikten
  • Laddar…
sir_daniel: Vi har tänkt tanken på lösvirke men då vi vill ha det relativt lika huset så är vi inne på byggsats från hustillverkaren då det ger samma panel etc.

shomakie: Jag har inte frågat i detalj om isoleringen men antar att plattan ingår där samt väggar och tak.

Husgubbe: Vi har redan skrivit på för huset i och med att vi behövde få fram underlag för bygglovet. Det fanns inte mycket utrymmer för förhandling alls gällande priset då det verkar vara stor efterfrågan och de har inget behov av att pruta. Dock har vi inte skrivit på slutbeställningen med våra extra val och inte heller något gällande garaget så lite prutmån kanske det finns men det lutar åt att vi kör byggsats och den vägen kan spara förhoppningsvis rätt mycket pengar.
 
H
/Johan[/QUOTE]

Det verkar vara riktigt dyrt att bygga garage med hustillverkaren. Det finns flera som säljer bara garage som är betydligt billigare. Kolla vad hustillverkaren ska ha för att gjuta plattantill garaget när de ändå är där för att gjuta husgrunden. Panel kan du säkert få tag i liknande som huset.
 
H HEM2121 skrev:
/Johan
Det verkar vara riktigt dyrt att bygga garage med hustillverkaren. Det finns flera som säljer bara garage som är betydligt billigare. Kolla vad hustillverkaren ska ha för att gjuta plattantill garaget när de ändå är där för att gjuta husgrunden. Panel kan du säkert få tag i liknande som huset.[/QUOTE]
Hej! Tack men de som gjöt för huset gjöt även plattan för garaget och det blev byggsats via Trivselhus. Kanske lite dyrare men mkt annat som gjorde att det stack iväg. Golvvärme, varm och kall vatten. Klinkers och våtrumsmålat för att kunna tvätta bilarna samt även oljeavskiljare.
 
H
G Gillarutsikten skrev:
Det verkar vara riktigt dyrt att bygga garage med hustillverkaren. Det finns flera som säljer bara garage som är betydligt billigare. Kolla vad hustillverkaren ska ha för att gjuta plattantill garaget när de ändå är där för att gjuta husgrunden. Panel kan du säkert få tag i liknande som huset.
Hej! Tack men de som gjöt för huset gjöt även plattan för garaget och det blev byggsats via Trivselhus. Kanske lite dyrare men mkt annat som gjorde att det stack iväg. Golvvärme, varm och kall vatten. Klinkers och våtrumsmålat för att kunna tvätta bilarna samt även oljeavskiljare.[/QUOTE]
Ja, då blev det ju en funktionellt garage. Rätt mycket mer än ett vanligt garage. Kan förstå att det stack iväg med pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.