Alt 2 är nog bättre ur fuktsynpunkt mot fasaden.
Med brädor långt ner nära marken blir det oundvikligen en långvarig/konstant hög fuktbelastning i nederkanten. Det går att motverka med en konstruktion med utbytbar offerbräda längst ner.

Själv har jag precis bytt nederdelen (70-80cm) på den stående panelen på logen då den var i så risigt skick att den inte längre skyddade syllen ordentligt. De nya panelbrädorna tjärade jag för att de ska stå emot fukten bättre. Jag är tvungen att låta dem gå ner i stort sett ända till marknivå eftersom syllen ligger där. (Marknivån har sakta men säkert höjts på de ca 100 år som gått sedan logen byggdes.)

Jag tror att det räcker med rejäla skruvar ner i Lecan el fogarna för att hålla syllen på plats. Om konstruktionen blir tillräckligt tung i sig själv så ska eg ingen förankring behövas. (Vår gamla loge står bara rätt upp och ner på stensockeln. Logen är ju ingen tung byggnad så sett då det bara är ett skal med väggar och tak (plåt). Dock är ju regelvirket gammalt grovt och kompakt/tungt, men inte mer än att man plättlätt lyfter en vägg med hävstångseffekten från ett vanligt spett.)
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Ok vad för block kommer man billigast undan med? Om man ändå vill förankrar med nån form av järn i betongsulan upp genom blocken finns det nån enkel metod?

Skulle det funka med gängstång som går ner i betongplattan med bricka och mutter och sedan bara borra hål igenom leca eller block t.ex. såna block med hål i?
 
Mitt tips: Gjut en platta på rejält underlag, se andra trådar, mura upp två eller fler Leca-blocksvarv, lägg på syllen som inte skall vara impregnerad, borra snett ner på några ställen genom syllen med en 6 millimeters betongborr, fyll i lite blöt betong och slå i korta bitar med armeringsjärn och du kan ligga lugnt och lyssna på den värsta västkuststormen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Betongplatta känns ju som grov overkill i det här fallet. Det var ju ett trädgårdsförråd som skulle vara billigt. Jag hade nöjt mig med att lägga en ogräsduk på marken, ett tunt lager sättsand för avjämning och sedan billig marksten av betong. Väggen kan man göra av reglar/stolpar som står i plintar. En tryckt bräda längst ner.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att betongplatta ger helt andra möjligheter i framtiden och kanske där jag borde kosta på lite i bygget. Gräva ur för plintar mm är ju också en del jobb.

Det jag fortfarande funderar över är hur jag ska göra med takreglar, plåttak eller papp, regeldimensioner m.m....
 
Kanske transparent plasttak istället för plåt? Då får man in mer ljus.
 
Absolut en tanke...

Vad är för och nackdelar med detta?
 
Oj vad många kunniga och intelligent människor det det finns här som delar med sig av sin kunskap. Mycket intressant läsning.

Jag är själv inte kunnig nog att våga mig på att försöka hjälpa TS med något annat att föreslå honom/henne att stå på sig och bygga stort.

Det enda jag vet om balkonger och altaner är att hur stor den än är, så tycker man alltid att den egna balkongen/ altanen är för liten när man sitter på den. Det är samma ska som med mycket annat ;) ju större desto bättre.
 
Håller med varför tror du jag la ut frågan här från början. finns enormt mycket kunskap att hämta här tycker jag!

Visst är det så inget det pratas högt om men storleken har betydelse :)
 
Hur skulle man konstruera med plasttak.

Hur är livslängden på plast kontra plåt?
 
På samma sätt som med plåten tycker jag - liggandes på reglarna under trallen. Livslängden lär vara kortare än plåt.
 
Hur är det med råspont/papp kontra plåt?

Du envisas med att jag ska hyvla kantera på reglarna så de passar in under plåten hur görs detta enklast?
 
En fräs är ett enkelt sätt att ta bort ca 5x5 mm på varje sida av regens topp.

Fast när jag tänker efter går det här kanske att göra ännu enklare. Om man bygger med 5,5m långa 220x90 (2 skruvlimmade tryckta reglar med CC 1042,5 så borde man kunna lägga lutande 1m breda plåtar emellan reglarna. Då slipper man allt fräsande och reglarna kan byggas utan lutning. Man bör dock gå upp till 35mm trall för att hantera det längre CC-avståndet.

Man får dock inte ett tätt plåttak på det här sättet i och med att förrådets tak blir trä och plåt om vartannat.
 
Mmm det känns ju inte bra att inte plåttaket blir tätt eller?
 
Det beror väl på vilka krav man har på förrådet.. ska du mest ha cyklar, ved och trädgårdsmöbler där så gör det ju ingenting om det skulle komma in lite fukt. Och om du sätter ett undertak av oljehärdad board så blir det ju inget dropp in i förrådet varken från kondens eller från vatten som runnit snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.