Grunden är att skaffa en strategi för när man ska sälja.
Hur mycket ska aktien öka, dvs xx%, när man ska sälja och inte minst om den istället sjunker vid vilken nivå ska man sälja. Håll dig sedan till de reglerna och bli inte girig att den kanske stiger lite till eller rädd att förlora lite när värdet sjunker.
Har man svårt för detta är det bättre att satsa på mera långsiktiga aktier som kanske dessutom ger lite avkastning varje år.
 
Det svåra är att låta bli säljknappen när kursen sakta men säkert kryper neråt, och man vet att kursdräpande nyheter finns inom överskådlig framtid, det absolut svåraste är att sälja vid rätt tillfälle
 
Y
Fick svar ifrån Avanza att dom har 15minuters fördröjning gällande amerikanska aktier, men för 15kr i månaden så kan jag få i realtid. :rolleyes:

Drys steg 57,53% sedan låste NASDAQ aktien, tydligen vill dom ha svar ifrån företaget som är i en sovande tidszon.
 
En ny sida jag hamnade på
Har inte bildat mig någon uppfattning om den än men den verkar värd att läsa mer, vilket får ses som ett gott tecken.

http://www.tradevenue.se/
 
AndersS skrev:
Grunden är att skaffa en strategi för när man ska sälja.
Hur mycket ska aktien öka, dvs xx%, när man ska sälja och inte minst om den istället sjunker vid vilken nivå ska man sälja. Håll dig sedan till de reglerna och bli inte girig att den kanske stiger lite till eller rädd att förlora lite när värdet sjunker.
"problemet" men det strategin är att man måste göra en ny bedömning när aktien når den utsatta kursen.
Rapporterna och/eller förväntningar kan ändra kursen drastiskt.

Stop loss är däremot lättare :D
 
kanonkula skrev:
"problemet" men det strategin är att man måste göra en ny bedömning när aktien når den utsatta kursen.
Rapporterna och/eller förväntningar kan ändra kursen drastiskt.

Stop loss är däremot lättare :D
Precis och jag gav endast ett enkelt exempel på hur en strategi skulle kunna vara, mycket enkel att bara följa upp/nedgång. Du kan mycket väl välja att behålla om du nått positiv säljnivå men då sätter du en nya säljnivåer för uppgång respektive nedgång, då kommer du i de allra flesta fall få ett positivt resultat utifrån första köptillfället. Sedan kan det ju finnas extremt snabba börsfall med allt kan man inte skydda sig mot då handel med aktier alltid har en risk.
Sedan kan man göra mycket mera avancerade men det kräver då mycket större engagemang och tid.
Det mest riskfyllda man kan göra är att bara köpa och sälja utan att ha någon röd tråd i hur man gör det.
 
jag har inga egna regler för köp eller sälj, utan jag bara köper.

men sålde faktiskt en skvätt i fredags, fortnox efter en uppgång på 1200% så sålde jag en tredjedel för att de hade blivit lite stora i portföljen.

annars är min strategi ungefär att bara köpa, som en bonde som endast kan göra 2 fel, dvs att sälja mark, samt att inte köpa mark som är till salu :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
loffes skrev:
Fast vore produkten och behandlingen suverän borde ju även det synas på kursutvecklingen, kan ju jag tycka i alla fall.
Cls har kommit längre än SpectraCure kring kommersialiseringsfasen men det återspeglas inte i Cls aktie.
Spectracure har jag ytterligare tålamod med eftersom de precis ska påbörja Fas I.
SpectraCure har räddat min portfölj i år.
 
loffes skrev:
SpectraCure har räddat min portfölj i år.
Sälj fort som tusan. Det är nån tomte på facebook som haussar upp småbolag och så hänger en hög med småsparare på.
 
Så e det väl med många små aktier med lite omsättning
 
Jo, och alla har dom gemensamt att dom går upp fort som tusan och sen ner igen lika fort.
 
Va nå prat om dryships tidigare i tråden..
Hoppas inga varit med på "tåget"


Aktiediagram som visar DryShips Incs kursfall över fem år med ett markant peak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast just spectracure har jag svårt att tror att en tomte på fejjan kan manipulera kursen på.

Litet bolag och det kvarstår en resa för bolaget men jag ligger lång på den.

Dryship har jag inte varit inne i.
Finns fler bolag kring oljan, transport av den mm som gått både rakt upp och rakt ned under olika perioder.
 
Redigerat:
Jag tror Snm kommer dra inom några månader, sista pipelinen byggs just nu, produktion q1 eller början av q2, ligger idag på ca 0.60 troligen dubbelt vid produktionsstart Lundin bolag
 
Ca 50% upp på snm sen jag skrev tyvärr har jag ett gav på över kronan så än är det rött :/

Tips på fonder eller aktier för 2017?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.