Ok finns det ingen bättre profil bland alterantiven så jag slipper fasa kanterna på reglarna? Vilket centrumavstånd ska jag eftersträva på reglarna?

"Överdimensionera ordentligt".. Räcker bärlina 45x195 om jag bygger riktiga väggar som bärlinor och en bärlina i mitten av förrådet med stolpar med avstånd 1,5m?

Samt golvreglar 45x195.

Egentligen hade jag tänkt fälla ner golvbjälkar mellan bärlinorna med balkskor men då funkar inte ditt sätt att montera golvreglarna...? Jag är lite rädd att takhöjden i förrådet under mittersta bärlinan blir låg...
 
Plåten är ju bara 20mm hög. Så du kan fälla ner reglarna mellan bärlinor om du låter dem sticka upp 20mm ovanför bärlinorna om du anpassar reglarna med lite lutning i balkskorna.

Jag kan inte dimensionering i huvudet men du bygger som sagt både ett tak och en altan på samma gång. Det vore ju trist om taket började svikta när det ligger stora mängder blöt snö på altanen.

Jag såg ingen bättre dimension bland de plåtar du hade. Så du skulle behöva fräsa bort ca 5 x 5 mm på varje sida av reglarna.

Jag hade också tittat på alternativet att bygga med 315 mm limträ, dessa finns i 6m balkar. Då borde man kunna skippa bärlinan i mitten. Dessa är ju dubbelt så grova som normala reglar så man borde kunna använda mindre CC-avstånd. Jag har absolut inte räknat på detta men om du t.ex. skulle kunna köra med CC100 på dessa och lägga trapets 18 fasadplåt på så skulle du slippa bärlina och stolpar i mitten.

https://www.byggmax.se/virke/limträ/limträ-90x315-p08890316

Dock blir det inte särskilt billigt, ska förrådet vara 8 m långt behöver du ju 7 st sådana.
 
Detta är bara ett enkelt ekonomiförråd så limträ går nog tyvärr bort. Stolpar i mitten får jag leva med men kanske gå upp till 45x220 på både stödlina i mitten och takreglar.

Sen bygga vanlig regelstomme till väggar typ 45x95 cc60 som takreglar vilar på.

Ang att fälla ner bärlinorna kan man tänka sig fälla ner bärlinor med balkskor och sedan jacka ur takreglarna för 45x70 "läkt" och skruva takplåten i dalarna i detta? Eller försvagar ur jackningen reglarna för mycket?

Nästa fråga kring väggarna är om man har plåt som vägbeklädnad kan denna skruvas rakt i stommen eller bör jag ha nåt imellan?

Om jag har plank utan lockläkt kan denna spikas direkt i stommen eller bör jag ha nåt imellan?
 
Sätt läkten som kortlingar mellan takreglarna istället. Då kan plåten ligga mer eller mindre löst på läkten. Huvudsaken är ju att den är infäst i takbjälkarna. Då slipper du dessutom hål i dalarna på plåten och urjackningar som försvagar. Normalt vill man ju ha bra stöd under takplåten men här kommer ju takplåten inte att ta upp någon last eftersom allt som är tungt hamnar på trallen, det blir bara vatten på plåten.

Hur grov stödlina du har beror på hur tätt du sätter stolparna.

Det kan vara smart att sätta staketet på kanten med stolpbeslag på trallen istället för att dra upp stolparna genom taket. Det kan bli svårt att få plåten att passera stolparna på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du borde kunna skruva väggplåt direkt i stommen men du måste nog sätta kortlingar och snedsträvor mellan stående reglar både för att ha något att skruva plåten i och för vindstyvheten. Jag antar att det här kommer att vara ett helt oisolerat förråd?
 
Ok då slipper jag avfasning av takreglarna, men får montera kortlingar istället? Hur skulle då infästning av plåt och reglar egentligen ske?

Kan jag låta takreglarna vila på balkskor i stödlinan men vila uppe på bärlinan längs gamla väggen och även uppe på nya ytterväggen?

Har du lust att hjälpa till med 2 förslag på hur grov stödlina som skulle behövas på olika stolpavstånd.

Har förstått att dra upp stolparna genom taket är ett dåligt alternativ även om det blivit väldigt stabilt.
Hur menar du att skruva stolparna i trallen. Funderade på om man kunde montera staketstolpar utanpå "kjolen" på trädäcket Kanske 70x70 för att ge ett nättare intryck av staketet och 45x45 ribbor.
 
Ja det kommer vara ett helt oisolerat förråd för framförallt virke, ved, och trädgårdsmöbler m.m.
 
Plåten kan du skruva direkt i stommen (reglar/tvärreglar/kortlingar), men du bör ha ngt emellan plåt och trä för att minska knarr och knäppningar när plåten rör sig med värme/kyla/sol/skugga. Tror att det fungerar med underlagspapp.

Gör du en rejäl och stabil stödvägg/stolpvägg i mitten så borde det fungera att fästa in takreglarna med balkskor. På så sätt får du bättre takhöjd under stöd/stolpväggen, och dessutom behöver du då inte köpa extra långa takreglar.

Om du använder t ex dubbla 45x220 (=>90x220) som bärlina i stöd/stolpväggen i mitten så bör du kunna ha hyfsat glest mellan stödstolparna, gissningsvis kanske upp mot 2.5m. Som stödstolpar fungerar dubbla 45x95. (Jag skulle spiklimma ihop reglarna/bärlinan.) OBS Ngn form av åtminstone grov hållfasthetsberäkning rekommenderas.

Man kan också fundera på korta understöd och/eller snedsträvor i toppen av stolparna, om inte höjden är alldeles för låg, och på så sätt minska den fria spännvidden mellan stolparna. (Gammal byggteknik.)

Glöm inte masonit som undertak, annars blir det sannolikt en hel del kondensdropp. Om du sätter plåt på väggarna så lämna med fördel glipor i underlagspappen på golvsyll, hammarband, kortlingar och snedsträvor så att ev kondensvatten kan rinna fritt istf att bli stående på alla horisontella regelytor.
 
Takplåt och träpanel har ungefär samma kostnad per kvadratmeter ( Byggmax priser) , Färg och underhåll tillkommer på träet. Men det ser väl trevligare ut ?
Om du bygger ett trädäck så antar jag att du tänker vara där.

Dessutom kan du enkelt fästa krokar , hyllor, lampor , el etc i förrådet.
 
Jo räknade faktiskt på det kanske bättre med träpanel Funkar som tidigare skrivits att montera träpanel intill varandra utan lockpanel?
 
Ja det fungerar. Så har jag det på en av mina väggar i vedboden, och i logen.
Det kan vara så att regnvatten tränger in på blåssidan (väst). Om det visar sig ske för mkt så är det ju enkelt att då komplettera och sätta upp locklister på den sidan.
 
Men, det förefaller vara en hel del byggnader i anslutning till ert hus, vad ska tillbyggnaden tjäna för syfte och var skall du gå in i den.
Bakom den befintliga byggnaden, alltså skjulet, ligger en hel del bråte, är det den som du skall bygga in.
54 kvm skjul är ju en halv hangar så skulle du inte kunna anpassa en mer lagom altan med en trappa som går ner inbyggd i den, kanske i olika etage.
Var ligger söder med tanke på soldagar, kan du bygga in en liten pool eller jacuzzi, hur går det med det lilla huset och avvattningen från det?
Massa frågor men det är ju svårt att ha åsikter om helhetsbilden inte är komplett.
 
Jag funderar också på eventuell grund.

Se två olika alternativ.

I alternativ 1 tänkte jag gjuta in gängstav med 2st muttrar och fyrkantsbricka direkt i plattan att fästa syllen i. Funkar alternativ 1 även om plattan är mer eller mindre i markhöjd?

Är alternativ 2 mycket bättre och isåfall hur fäster jag syllen ORDENTLIGT i blocken? Kan jag göra som i alternativ 1 och bara ha längre gängstav och borra igenom blocken?

Ekonomin är fortfarande viktig faktor i detta bygge och förrådet kan va av enkel modell bara det håller.

Diagram över grundalternativ 1 med betongplatta, syll, papp och klädselbräda för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av byggdetaljer för grund med betongplatta, lecablock, isolering och träsyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en verkstad på nedervåning på stora gaveln. Där finns igenmurat fönster som jag tänker öppna en dörr så man kan gå från "hangaren" in till verkstaden. Förrådet är tänkt till gräsklippare, utemöbler, virke, ved o.s.v. Jag tänker också öppna en dörr på vänster sida i nya väggen så man kan lasta in och ut med t.ex. släp från den sidan.
Eftersom det finns färdiga väggar på 2 sidor tänkte jag att det var lika bra att bygga stort?

Jag tänker också ha en trappa så man kan komma från festlokalen ner till gräsmattan.

Bråten ska nog källsorteras :)

Gaveln ligger mot söder. På ovanvåning i gaveln ligger en stor festlokal och det vore häftigt med en altan rakt ut med glasdörr. Denna gavel har utsikt över hallandsås.

Man kan säga att jag vill slå 2 flugor i en smäll trädäck till festlokalen och mer förråd på en gång.

Ge mig gärna ett förslag på etage m.m. jag gillar att få inputs på mina ibland insnöade tankar...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Avvattningen från lilla huset tänker jag kan vara kvar och plåtskjulets tak läggs under takutsprång på denna byggnad.
Dock får trädäcket och staket sluta utanför hängrännan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.