Hej!

Jag har precis blivit ägare till ett timmerhus från 1923 och skall nu börja renovera så smått. Huset är byggt på en granitgrund med liggande timmer. Timmerstockarna är runda på utsidan och avfasade på insidan. Väggarna saknar isolering och i en garderob där den avfasade sidan av timret är synligt mäter jag ca 20 cm bredd på stockarna. Mellan stockarna har man isolerat med lin. Innanför timret sitter någon form av skivor som verkar vara masonitliknande och beklädda med några lager tapet. Dessa skivor är väldigt bubbliga och lösa mot väggarna och en tanke som jag har haft är att sätta gips direkt på skivorna. Är det en bra idé? Kan vi få problem med en sådan konstruktion? Bätttre alternativ?

Andra frågor: Borde vi isolera? Andra tips? Boktips om timmerhus?

Appropå diskussionerna om timmer och diffusionsspärr i plast: Vi skall isolera kattvindarna på övervåningen. Där finns inget timmer utan vanlig råspont. Där borde det väl vara ok att använda plast som diffusionsspärr? Vi skall alltså ha
Tegel
Takpapp
Råspont
Luftspalt på 3 cm för ventilation av vinden (kall)
Isolering
Diffusionsspärr
Skiva / gips



 
Välkommen till rätt forum.

Skivorna heter Tretex, dammar som f-n när man bryter sönder dem.
Att byta dem mot gips funkar, dock så är de mjuka och gips hårda så det
kan vara lite pyssel eftersom gipset inte anpassar sig mot en ev. ojämn vägg.

Jag tycker inte du ska ha diffspärr om resten av huset inte har det.
Ha koll på badrumsfukt och köksfukt så borde det gå bra.

Det låter tråkigt men det viktigaste är att bo in sig först.
Så du får en känsla för om golven är kalla pga. dålig isolering, eller golvdrag.
Timmerväggerna behövs inte isoleras, det skulle ge marginell besparing vad jag läst.

Här finns det böcker som jag tycker är bra läsning: www.gysinge.nu


Jocke
 
Hejsan och grattis till ert timmerhus! Ni kommer inte att ångra er när ni får bo i ett gammalt gediget timmerhus. Jag och min sambo är i full gång att sätta upp ett timmerhus från 1890-talet och vi är nu påväg att sätta igång som mest invändigt.

Jag håller med föregående talare vad gäller plast i timmerhus. Inte bra. Vi har fått information kring att man så långt det är möjligt ska sträva efter att undvika plast i huset. Vad gäller gipsskivor så är det ju helt klart så att det är smidigt, men kan vara lite trixit vid ojämna väggytor. Vi kommer att välja lerklining på våra väggar, dels för att detta i sig har en isolerande effekt men också pga att vi strävar efter att bygga så tidstypiskt som möjligt.

Vid intresse kan ni titta in på vår hemsida om huset http://spaces.msn.com/members/husbygge/

Lycka till och hör av dig om du funderar över något mer får vi se om jag kan bistå!
 
Håller till viss del om plast i gamla hus. Inga nya material skall användas utan att först veta vad det får för konsekvenser.
I väggar och golv kan man nog generellt säga att det inte skall få förekomma. Kanske på marken i en krypkrund.
Men i taket mot en kallvind (där isoleringen utgörs av ngt hygroskopiskt mtrl, dvs ngt mtrl som kan andas) så kan nog en plast användas uppe på isoleringen eller inne i soleringen. Detta för att förhindra att inneluften med fukten kommer upp till den kalla vindsluften och kondenserar där.
Mineralull är INTE hygroskopiskt!

Isolering av väggar är inte så säkert att det behövs vid timrade väggar. Det stora problemet är att väggen måste vara vindtät. Är den inte vindtät så blir det kallt oavsett om du bor i ett timrat hus eller i ett lösvirkeshus.

Så att lerklina väggen invändigt och få den vindtät kan vara nog isolering...

Boktips förutom Gysinges härliga böcker:
Har en gammal favorit som har utkommit i nyutgåva av förlaget Natur och kultur/Fakta etc. Det är boken Vårda och renovera trähus av Sören Thurell. Nyutgåvan kom i fjol (2005) och borde gå att få tag i. Där finns en hel del praktiska lösningar på det mesta för timrade hus.

Äger själv ett timrat parhus från 1878.

/Jonas
 
Trähus, en handbok är inte heller dum!
 
Ett tips om väggbehandling, dock utan isolering.

Vi har putsat på stocken (med vassmatta som putsbärare) med kalkputs.
Det är en del rätt slabbigt jobb, men jädrar vad snyggt det blir.
Det blir ju inte direkt vinkelrätt, men det är ju det som är meningen...

Jag vet att jag putsade kammaren (3,5*2,5 m) på några dagar.
Då gjorde jag allt själv, vilket blir rätt tröstlöst.
Man får lite paus mellan lagren dock (4 st hos oss).

Jag tycker inte att ni behöver isolera. Vi upplever inte huset som kallt, trots att det mellan varven står ouppvärmt. Det är bättre att satsa på grund, tak och fönster och låta väggarna vara. Att man får vissa bekymmer runt fönster etc när man lägger på isolering invändigt är ytterliggare ett argument.

Om detta inte känns aktuellt rekommenderar jag renoveringsgips (6mm) på stocken. Den är i alla fall lite följsam.

Och skippa plasten. Det finns ju krasst sett inget som kan skadas i väggkonstruktionen. Den fukt som går i väggen klarar stockarna av.
Det här är faktiskt ytterliggare ett argument för att inte isolera.
Isoleringen kommer att göra att stockarna blir kallare, och mer fukt kommer därmed att kondensera på stockarna (uteluft om man har plast). Jag tror inte att man skall överdriva denna risk för fuktskador, men det är ytterliggare en liten vikt på vågen.

Plasten är bland annat till för att skydda isoleringen. Om man ändå vill isolera rekommenderar jag isolering som inte behöver plast, till exempel ekofiber. Kan vara ett alternativ även till taket. Det borde gå att sätta upp takskivorna och sedan blåsa in ekofibern bakom.

Vindtätheten kan man fixa med någon typ av papp. Oftast sitter den bakom panelen, men det borde gå att sätta den mot stocken innan man lerklinar/kalkputsar/gipsar.
 
Av beskrivningen att döma rör sig detta om en ren sommarstuga!  Man kan alltså anta att det har byggts med helt andra förtecken än traditionella timmerhus.  Syftet har varit att stugan ska se "gullig" ut när stadsborna firat ferier.  Ingen har behövt ta hänsyn till att invånarna vintertid ska slippa frysa ihjäl av golvdraget.  Ty då har de suttit och gonat med centralvärme inne i stan...

Oavsett om ni tilläggsisolerar, eller ej, skulle jag rekomendera att ni låter rikta upp väggarna med reglar, och gipsar insidan. Vindtätt skikt låter vettigt.  Om trossbotten överhuvud taget har någon isolering alls består den av sågspån.  Gör ni inget åt golvet kommer ni att ha god nytta av raggsockar.

Standardråd vid isolering är att lägga mesta krutet på att isolera taket/vinden.  Näst viktigast är att satsa på ytterväggarnas snickerier:  Rejäl ytterdörr och treglas isolerfönster plus ordentlig drevning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.