Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte tolkat begreppet begreppet luminans så även om den kanske går att tillämpa som ett mått på en ljuskällas storlek, vars storlek alltså skulle vara densamma för glödtråd och LED om de har samma ljusflöde och spridningsvinkel?
"Spridningsvinkeln" (egentligen divergensvinkeln om man ska vara korrekt) har inget att göra med hur stor reflektor som behövs för att rikta eller fokusera ljuset från en ljuskälla.
 
Citerar du rätt text nu?
 
Jag fick intrycket att du menade att "spridningsvinkeln" skulle ha betydelse för luminansen (och därmed fokuserbarheten) hos en ljuskälla. Det har den alltså inte. Luminansen är en grundläggande egenskap som ges av den fysikaliska mekanismen som ger upphov till ljuset hos en ljuskälla, och har inte med spridningsvinkeln att göra.

Alla ljuskällor som används för belysning är i grunden isotropa, dvs de strålar åt alla håll. En LED sitter på ett substrat som blockerar ljuset åt ena hållet, men i själva fosforskiktet där ljuset uppstår strålar det åt alla håll. Substratet reflekterar större delen av ljuset vilket gör att ljusflödet åt ena hållet ökar, men luminansen ökar inte. Luminansen är så att säga invariant med avseende på geometriska effekter.
 
Nej då har jag i så fall slarvat med formuleringarna. Spridningsvinkeln, eller rymdvinkeln om det passar bättre, beror ju av reflektorn i kombination med ljuskällan.
 
olotor skrev:
Har tre ledlister från Bauhaus i garaget. Bytt ut tre st blinkande 2 x 36 watt lysrör. Tänder snabbt och ger bra ljus. Är dock ingen bilmek. Skönt att slippa de gamla blinkande lysrörsarmaturerna. Kostar 149 kr/st på Bauhaus.
Nedan Bauhaus spec:
Ljuskälla: 20W, LED
Lumen: 1700
Ett T8-rör på 36W har ca 3350 lumen. Du hade 6 såna rör, total ljusstyrka 20100 lumen. Dessa har du bytt ut mot 3x 1700 lumen alltså totalt 5100 lumen eller en fjärdedel av vad du hade från början.

Du måste väl ändå uppleva att det blivit mindre ljust i rummet?
 
Du har inte tittat på några som går upp till 60gr vinkel? Jag tror inte flödet kommer att vara problemet utan att det blir lite för mycket "punkt" över dem med 36 grader så du vill ha dem tätare.
 
Hittar inte många 4000K på 60 grader, inte om man vill ha lite ljusflöde. Kommer sitta i ett dubbelgarage, platt tak på 2,5 meter på ena platsen där 9 stycken kommer sitta, ryggåstak på 2,8-5 meter i på andra platsen där 12 stycken kommer sitta.

Det jag inte riktigt är med på är om båda är på 230 volt? Hide a lite verkas kopplas ihop till en jolly maxi i grupper om 5-6 stycken medan verbatim har separat drivdon som ingår i varje.

Detta ska sen kompletteras med 3 stycken lysrör.
 
Inga LED-lampor är mig veterligen på 230 volt, däremot finns det inbyggda drivdon i många som direkt kopplas på 230 volt. Personligen föredrar jag separata drivdon för varje lampa istället för ett samlingsdon. Dels vet jag att det är 230 volt i alla kablar och dels slipper jag eventuellt kabeltrassel.
Vissa samlingsdon brukar väl dessutom använda speciella kontakter. Så om medföljande kabel är för kort så måste det skarvas onödigt mycket. Skruvanslutningar/klämanslutningar är bättre då enligt mig.

På jobbet har/hade någon dragit traditionella halogenspottar med en gemensamma trafos och femtioelva sladdar till dessa ovanför flera undertak. Kablarna var antingen vanlig treledat EKK/EKLK med klippt jord eller lösa blåa FK av någon anledning. Att rensa ut detta var inte särskilt kul, framförallt om innertaken var gjord av gips istället för akustiktak. I en av lokalerna har man dessutom använt vanliga utanpåliggande kopplingsdosor märkta "spotlights". Om det sen var matning till transformatorerna eller skarvar för 12 volt framgår inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.