Stort tack för era svar. Bra diskussioner, börjar få ett hum om vad jag vill ha och hur mycket plats det kommer ta samt vad jag bör budgetera för. Dock ligger det lite i framtiden innan jag ska börja tillverka dessa om det nu blir så.

Jag kommer helt klart köra på lite större maskiner även om det går med mindre, det för att få det roligare och snabbare. Tänker att det inte bör ta så mycket längre tid att göra 20 st fönster än 10 st av samma storlek i det fallet.
 
Låt säga att man skulle börja ha koll på blocket efter lite beg maskiner, vad ska man kika efter? Ju nu är utrymmet begränsat och dörren är bara ca 1m bred, och måste kunna handlyftas/hasas/rullas in. Men vill inte ha något skräp. Eller är den ekvationen "omöjlig" om man vill ha vettiga grejer begagnat för vettiga pengar. Är det större gamla gjutjärnsklumpar som gäller då?

Men vad ska jag kika på om jag behöver:
Rikthyvel (eventuellt med plan)
Justersåg
Fräsmaskin med långhålsborr
 
Martin_B
Finns väl kombimaskiner med, men de kanske är för stora och tunga?
 
Martin_B skrev:
Finns väl kombimaskiner med, men de kanske är för stora och tunga?
Det e lite så jag tänker, att de blir för osmidiga där jag ska ha dem. Då måste jag få ordning på mitt uthus och då kan jag lika gärna skaffa separata "riktiga" maskiner på en gång.
 
Martin_B
Jaha okej :)
 
http://www.blocket.se/vi/70751228.htm
Här är en vettig maskin ganska kompakt som gör vad den ska. Lite dyr..?
Jag har haft koll på Blocket efter snickerimaskiner ett tag och rätt var det är så dyker det upp ett klipp och då får man vara med för dom försvinner ganska fort. Köper man begangnat så är det ingen ekonomisk risk man tar för dom står sig oftast i pris. Lycka till
 
Det finns inget allmängiltigt svar på frågan vad som är vettigt.
En viktig fråga är var du befinner dig på skalan tid-pengar.

Har man mycket tid och knappt om pengar och goda kontakter på traktens skrothandlar skall man köpa gamla extremt nedgångna och föråldrade industrimaskiner för ungefär skrotpris och renovera dem med material från skroten. Ju massivare stomme destu större chans att åtminstone den är hel även om allt annat måste förnyas. I extremfallet blir det som min bandsåg. Stommen och bordet och hjulen och de andra huvuddelarna av gjutjärn är 100 år gamla och resten är nytt. Jag har ingen aning om hur många hundra timmar som gick åt men jag hade gott om dödtid och brist på pengar just då så jag omvandlade dödtid och skrot direkt till investerat kapital.
Riktigt gamla maskiner brukar ha babbitslager och de är ganska arbetsdryga att byta. Man måste gjuta dem på plats och skava lagertoleranserna för hand. Riktigt gamla hyvelmaskiner har oftast fyrkantkutter eller någon annan livsfarlig och totalt föråldrad kuttertyp och ett kutterbyte kostar pengar. Alla de här gamlingarna är byggda för remtransmissionsdrift så man blir tvungen att modernisera och montera dit en motor.

Är man någonstans mitt på skalan kan gjutjärnsmaskiner från 50-60-70-talen vara bra köp. De har ofta haft ett hårt liv och kräver vanligen en del mindre reparationer men om man väljer med förnuft kan man undvika totalrenoveringar och totalombyggnader. Vanliga märken är Jonsered och Waco och Wadkin och Robinson och Bäuerle och Kölle och Manko. Vanligen räcker det med nya lager och ny strömbrytare och litet andra smådelar.
Stenbergs kombimaskin KEV600 är ett mycket bra köp om man vill pressa in mesta möjliga kapacitet på en begränsad golvyta med begränsad budget. De har vissa egenheter så de flesta snickarna antingen älskar eller hatar stenbergare.
Kombimaskiner av den äldre typen med en motor och flatremsdrift börjar bli tämmeligen föråldrade.

Han man gott om pengar och knappt om tid brukar det löna sig att köpa halvnya maskiner och då hamnar man ofta på aningen lättare konstruktioner. Ejca, Moretens och Rojec och Felder och SCM Minimax är några populära märken i det bästa hobbysegmentet på gränsen mot proffs. Har man tur kan man träffa på riktiga proffsmaskiner av det mindre slaget till exempel SCM l'Invincibile eller Steton eller Martin.eller Panhans för ett rimligt pris.

På frågan kombi eller separata maskiner finns det inget allmängiltigt svar. En vettig kombi pressar in mer maskinkapacitet på mindre golvyta. Å andra sidan kräver kombimaskiner ett mycket organiserat sinnelag hos snickaren.
Personligen har jag hellre min kraftiga Stenberg kombimaskin än sådana små klena separata maskiner som ryms in på samma golvyta. Om jag å andra sidan skulle få byta bort stenbergaren mot separata maskiner av det kraftiga slaget och utrymme att ställa upp dem då skulle jag givetvis byta omedelbart.

Det här var mina tankar.....
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mig nog i din sista kategori Heimlaga, så den som L-Ofast länkar till hade nog kunnat varit bra. Lite mycket pengar just nu dock, då jag inte behöver den. Men då vet man vilka maskiner man ska leta efter, med tålamod, tur och snabbhet som en kobra så kan man göra rediga fynd på blocket. Finns ju dock en hel del annat som ser proffsigt och bra ut men som kanske inte håller måttet, tex Jet ser man ju ibland.
 
Snickeri är en mental process mer än en fysisk. Det är svårt att uttrycka det på ett vettigt sätt, men jag skall göra ett försök.

När det är som bäst har jag en tydlig inre bild av alla ingående moment och allt som ingår. Jag kan gå in och jobba från vilket håll som helst och välja vilken metod eller vilket verktyg som helst. Visst är det kul med avancerad teknik, men egentligen är det bara mentala blockeringar som hindrar en från att helt enkelt göra det som behövs där man står med grejerna som ligger inom räckhåll.

Angående vad man behöver för att göra fönster...

Ett minimum är maskiner så att det går att formatera virket. Kap och klyvsåg och planhyvel. Om klyvsågen är bra nog går det klara sig utan planhyvel. Det är inte så märkvärdigt att släta av en perfekt sågad yta med putshyvel och sandpapper.

Sedan vill man falsa och profilera ämnen. En vertikalfräs är bra, men egentligen går det lika bra att göra falser i den fina klyvsågen. Tar man hänsyn till att det tar tid att lasta över allt material och posta fräsen så förlorar man förmodligen inget på att göra det när man ändå står vid klyvsågen.
En liten profil vill man ju ha. Vertikalfräs är bra, men i brist på sådan duger det med en handöverfräs monterad i ett bord.
Matningshastigheten blir lägre förstås. Vi räknar lite. 30 fönster. 2 luft kopplade. Det blir ca 10-15 meter profil per fönster. Gånger trettio är max 450m profil.

I vertikalfräs med matarverk ställt på 12m/min tar körningen ungefär en timme. Med handfräsen tar det kanske 2 timmar. Det är alltså inte på grund av den lilla profilen som en vertikalfräs måste finnas. En timme drunknar i arbetsmängden ändå.

Tappar och slitsar är bra att göra i vertikalfräs med tappsläde. Men å andra sidan så vad är en såg annat än en fräs med horisontell spindel. Om den fina klyvsågen är utrustad med en släde som har någon slags linjal i vinkel med klingan. Då går det med hjälp av några jiggar väldigt bra att slitsa och tappa i sågen.

En klyvsåg utrustad på det sättet brukar kallas justersåg.:rolleyes:

Så... De maskiner jag skulle behöva för att kunna tillverka trettio kopplade tvåluftsfönster på rimlig tid är en hyfsad justersåg och en handöverfräs.

Resten måste sitta i huvudet.

Mvh Findus

PS. Jag använder inte motprofiler om jag slipper. Föredrar att gera ur en bit innan jag kör tapp och slits. Inbillar mig att det blir tätare fogar. DS

Ritning av ett trästycke med profil för fönstertillverkning, markerande snitt av tappar och falsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Ja..... det skulle inte jag klara av......
 
Martin_B
findus42 skrev:
PS. Jag använder inte motprofiler om jag slipper. Föredrar att gera ur en bit innan jag kör tapp och slits. Inbillar mig att det blir tätare fogar. DS
Gerade också istället för motprofil när jag byggde karmar, dock inte för att vilja slippa, utan snarare för att jag inte hade någon motprofil :)
Men det gick finfint ändå.

Hemligheten för att "enkelt" kunna serieproducera fönster exempelvis tror jag mycket ligger i att köra samma moment många gånger på många bitar i en redan inställd maskin. Det är alla mätningar och inställningar som tar tid om man inte har en riktigt fin maskinpark med maskiner som är lättare att ställa in.
Med enklare maskiner så är det ju svårare att ställa in så man får exakt samma mått repetitivt.
Men är maskinen väl inställd så skall det ju mycket till att resultatet inte skall bli densamma, även på billigare/mindre maskiner.

Och många gånger lönar det sig att ta tid till att tillverka egna jiggar osv. Om man skall köra riktigt många bitar så det inte bara tidsmässigt lönsamt utan betydligt roligare med. Hur skönt är det inte att få använda en ny- och självtillverkad jigg som snabbar upp processen kanske till det 10-faldiga? Då är man ju liksom riktigt nöjd och glad! - "industrialisering" i miniskala ;) ...eller mikroskala kanske man skall säga. Möjligen nano...?
 
findus42 skrev:
Snickeri är en mental process mer än en fysisk. Det är svårt att uttrycka det på ett vettigt sätt, men jag skall göra ett försök.

När det är som bäst har jag en tydlig inre bild av alla ingående moment och allt som ingår. Jag kan gå in och jobba från vilket håll som helst och välja vilken metod eller vilket verktyg som helst. Visst är det kul med avancerad teknik, men egentligen är det bara mentala blockeringar som hindrar en från att helt enkelt göra det som behövs där man står med grejerna som ligger inom räckhåll.

Angående vad man behöver för att göra fönster...

Ett minimum är maskiner så att det går att formatera virket. Kap och klyvsåg och planhyvel. Om klyvsågen är bra nog går det klara sig utan planhyvel. Det är inte så märkvärdigt att släta av en perfekt sågad yta med putshyvel och sandpapper.

Sedan vill man falsa och profilera ämnen. En vertikalfräs är bra, men egentligen går det lika bra att göra falser i den fina klyvsågen. Tar man hänsyn till att det tar tid att lasta över allt material och posta fräsen så förlorar man förmodligen inget på att göra det när man ändå står vid klyvsågen.
En liten profil vill man ju ha. Vertikalfräs är bra, men i brist på sådan duger det med en handöverfräs monterad i ett bord.
Matningshastigheten blir lägre förstås. Vi räknar lite. 30 fönster. 2 luft kopplade. Det blir ca 10-15 meter profil per fönster. Gånger trettio är max 450m profil.

I vertikalfräs med matarverk ställt på 12m/min tar körningen ungefär en timme. Med handfräsen tar det kanske 2 timmar. Det är alltså inte på grund av den lilla profilen som en vertikalfräs måste finnas. En timme drunknar i arbetsmängden ändå.

Tappar och slitsar är bra att göra i vertikalfräs med tappsläde. Men å andra sidan så vad är en såg annat än en fräs med horisontell spindel. Om den fina klyvsågen är utrustad med en släde som har någon slags linjal i vinkel med klingan. Då går det med hjälp av några jiggar väldigt bra att slitsa och tappa i sågen.

En klyvsåg utrustad på det sättet brukar kallas justersåg.:rolleyes:

Så... De maskiner jag skulle behöva för att kunna tillverka trettio kopplade tvåluftsfönster på rimlig tid är en hyfsad justersåg och en handöverfräs.

Resten måste sitta i huvudet.

Mvh Findus

PS. Jag använder inte motprofiler om jag slipper. Föredrar att gera ur en bit innan jag kör tapp och slits. Inbillar mig att det blir tätare fogar. DS

[bild]
Intressant inlägg, men tar det inte väldigt mycket längre tid om man ska göra fler än några fönster att göra allt på justersågen? Verkar onekligen lite klurigare för en amatör som mig att få till det.

Tack dock för bra inputen.
 
Det som gör att jobb tar lång tid är sällan arbetsmetoden eller den maskinella utrustningen. Det är tanketider. Tid för att lära sig saker som man inte kan. Att trampa runt i skräp som man inte tror sig ha tid att städa undan.
Det blir ett inre motstånd i hela organismen som hindrar det direkta fysiska arbetet.

För att ta befälet över sig själv behöver man en projektstruktur som minimerar starttiderna och som får en dit man vill. En hög snyggt staplade ämnen och enkla tydliga delmoment att beta av steg för steg tills jobbet är klart.

Normalt börjar projekt med en beställning och förhoppningsvis en ritning.
Sedan åker man ut och mäter.
Hantverkares handritade skiss med mått och anteckningar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ritar upp det direkt som jag är tillbaka i verkstaden. T ex på en spillbit i skala 1:1
Bild på en spillbit trä med uppritad skala 1:1 detaljskiss av snickerikonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det är klart gör jag en kapnota. En tabell över alla ingående delar med antal, längd, bredd, tjocklek och någon liten anteckning eller skiss.

Om det är någon av delarna som skall kantas eller limmas på ett eller annat sätt sågar jag fram dessa bitar och fixar det innan kapnotan är klar för att slippa vänta när det väl är dags.
Trädelar hopsatta och pressade i skruvstäd i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrblad är ju tydligt grejer som skall limmas så innan jag går vidare tappar och slitsar jag ihop dörren och ser till att få den i press innan jag sågar fram karm och lister.

Och så vidare och så vidare... Det som gör det effektivt är inte alla superdyra och komplicerade maskinerna. Det är arbetsordningen och sättet att tänka.

I ditt fall.

Mät upp alla gluggar. Ta fram exakta karmyttermått och karmdjup.
Rita upp ett fönster med snitt genom alla profiler.
Tillverka ett fönster. Låt det ta tid. Du kanske behöver en hel vecka. Gör anteckningar om allt. Det finns inget sätt att veta vad som kommer vara värdefullt när du skall upprepa jobbet. Du kan använda fräs och tappsläde eller göra allt i sågen. Det spelar ingen roll.

Grejen är att när du gått igenom hela processen så kan du göra en serie utan att behöva klia dig i huvudet hela tiden.

Du är ovan, så min gissning är att du kanske behöver 15-20 timmar per fönster (tvåluft kopplat utan spröjs) Jag skulle försöka få ett pris så att jag kan lägga 12 timmar, sedan sikta på att få dem gjorda på 8. Kanske landar jag på 10 då... eller 12.

30 fönster är en mastig serie. 600 timmar för dig. Kanske 250-300 för mig. Av de timmarna står jag kanske 50-80 i maskiner. Resten är bänkjobb och målning. Tar maskinjobbet 20 timmar extra på grund av mer komplicerad metodik är det ändå mindre än 10% av den totala tiden. Ställt i perspektiv så förordar jag alltid att man skall braka igång med det man har så åstakommer man i alla fall det man vill.

Fast å andra sidan så är det förstås kul att köpa maskiner ;)

Oredigerat svammel pga kort rast :). Står det konstiga saker ovan skyller jag på autocorrekt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 19 till
  • Laddar…
Martin_B
Helt underbart, Findus! :beer:
Exakt så menar jag! Här är någon som vet vad han pratar om, ingen tvekan!

Bästa inlägget jag har läst på länge!
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
findus42 skrev:
Mvh Findus
Mycket bra inlägg. Får man lite mer känsla för vad det handlar om. Det är nog något i den stilen jag tänker mig att man får göra. Det ska tilläggas dock att 30st fönster kan vara lite överdrivet men det blir absolut drygt 20 st. De kommer dessutom behövas utspritt över flera år, dvs inte allt på samma gång.

Men en idé skulle ju kunna vara att köpa en vettig justersåg. och tillverka ett fönster. Det kanske inte blir helt perfekt osv med tanke på min kunskap, men tillräckligt bra för att man ska lära sig vad et handlar om. Om det går bra så vet jag ju om jag vill fortsätta och kan då köpa fräser osv. Ett första fönster skulle tex kunna vara ett källarfönster som ska vara 50*60cm ca. Det ska väll egentligen inte vara öppningsbart utan bara en glaskasset i en ram, men får väll helt enkelt göra ett riktigt fönster dit iaf.

Men tar det verkligen så mycket längre tid att göra 10 exakt lika dana fönster än 2 om man nu har alla fräser osv? Jag har alltid tänkt mig att det är en "försumbart" större tidsåtgång. Tankearbetet inställningar osv är ju som du säger den stora biten.

Men även om det tar 600 timmar för mig att göra dessa fönster blir det ju lönsamt att ta ledigt för jobbet att göra dom.

Tack för din input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.