Tillägg: TVn är på 65" för att ge rättvisa åt bänkens storlek.
 
Man kanske inte ska gnälla på hur barnens rum ser ut :rolleyes:
Oorganiserad verkstadsutrymme med verktyg, en blå dammsugare och spill på ett trägolv innan städning. #före
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådärja..
Organiserad verkstad med verktygstavla, arbetsbänkar och dammsugare. #före #efter
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Städade även upp lite här.

#före
Städad elcentral med ordentligt upphängda kablar och elutrustning på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


#efter
Renoverad vägg med ordnat elsystem och trädetaljer efter städning. #renovering #elinstallation
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Du får köpa en ny tv. Det verkar bara vara vara romantiska komedier på den!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hallprojektet som eskalerade för att kunna byta allt vatten :)
Renoveringsarbete i en hall med verktyg, en dammsugare och byggmaterial framför en svängd trappa.

Att riva platsbyggda ting från 60-talet är ingen lek. Det tog oss hela dagen :x
Renoveringsarbete i en hall med oskalade väggar, rörinstallationer och en person som arbetar.

Tack för hjälpen! :D Äsch det var jag som förklarade syftet med Wago-klämman lite dåligt och han var något het på gröten. Innan jag upptäckte det så gick det några säkringar :surprised:

(Jag låter aldrig någon annan koppla så detta gjordes utan min vetskap)
Renovering av hall med synliga elledningar och uppbruten innertak som visar en äldre byggnadsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppar lite i tiden..
Person står i ett renoveringsprojekt med trägolv och håller i en byggskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med upprivet golv som visar gamla rör och ny dragning av ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade upp för nytt vatten och avlopp.
Borrmaskin och lång borr på golv bredvid rött blyertspenna och lasermätverktyg under renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pluggade det gamla vattnet som gick till badrummet. Satte en temporär luftningsventil på avloppet. I och med att vi ska bygga det nya köket på andra sidan rummet så spar jag allt gammalt tills den nya delen är färdig. På det viset kan vi ha ett fungerande kök under byggnationen :)
Upprivna golvbjälkar med synliga rörledningar och kablar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett 110-hål utan att tänka på muffen.. aja huggmejsel löste biffen lätt!
Hand håller en PVC-rör anslutning över ett borrat hål i golvet med en huggmejsel och isolering intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drar lite nytt.
Person i arbetskläder installerar avloppsrör i en renoveringsmiljö med blottade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För den skarpsynte sitter det en T-muff i golvnivå med en 70mm anslutning som skall till nya köket :)
Renoveringsarbete med synliga avloppsrör och delvis riven golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu skulle jag ta mig ner i krypgrunden som inte har inspekterats sen 1962....
Cirkelsåg från Makita på ett golv med öppning till krypgrund i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så förbannat trångt att ta sig ner. Bara att handgräva ur så att 20cm blev 40cm..
Trång ingång till krypgrund med utgrävda områden och gjutna betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hasa mig på mage ner med benen först för annars blev det för trångt. Kunde inte gå ner med raka ben..
Person i svarta byxor i trång krypgrund med synligt grus och träplankor, kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta upp och såg denna. Tittade bort och tittade dit igen och då var den f*n borta..
Spindel i krypgrund, på en träbjälke med en märkning som visar 10 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Supertorrt och fint!!! :wow: (y)
En bild på en trång krypgrund med grova stenar och stödpelare under ett trägolv, belyser arbetsområdet för renoveringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag bilade på för det nya avloppet.
Bild på en krypgrund sedd genom en trång öppning i golvet med synliga rör och grus, och en bok om städtips som ligger ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som hasar ner i en trång krypgrund med skyddsmask och hörselskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trång krypgrund med synliga rör och grusig yta, utgrävd för renovering och avloppsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sådär, nu är det temporärt igenlagt tills det är dags att lägga ner avlopp och vatten.
Öppen lucka i golv som leder ner till krypgrund, med bitar av golvmaterial bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
För att överhuvudtaget kunna vara vid huset så blev vi tvungna att börja med ett staket. Hade någon av småtjejerna trillat ner där hade det inte varit så kul :thumbdown: Så sjukt mycket sten i marken och på högra sidan ser man hur en stolpe är något sne. Tyvärr kunde vi inte sätta den längre bort pga. slang till bergvärmen och närmare var det en stenmur. Hur som helst så lyckades vi räta upp jordspettet en aning så ingen annan kommer tänka på det.
Delvis byggt trästaket vid röd stuga, med något sned stolpe, bergvärme slang synlig, och rester av byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill minnas att det var jobbigt varmt den dagen..
Person reparerar ett lätt lutande staket vid ett rödmålat hus med stenfot och fält med gula blommor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hittade en bild på den färdiga produkten. Hittills har ingen kommit till skada :)
Nytt trästaket nära hus med stegar och byggnadsställning i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Följande bilder är från renoveringen av matsal och vardagsrum. Kan tyckas dumt att börja med det när vi har så mycket annat att göra men vi tänkte såhär: allt ska renoveras och behovet finns verkligen. Hur länge kommer vi inte hålla på? 3-10 år? Låt oss då från start ha ett rum att äta i och ett rum att slappa i som är helt färdigt. En fristad från all renovering helt enkelt där inga verktyg, färghinkar eller annat bös ska få finnas. Med facit i hand gjorde vi rätt. Det är kanonskönt bara kunna stänga av det som finns utanför dom två rummen och njuta av något som känns "vårt" :)

Matsalen som jag älskar!
Renoverat vardagsrum med ett lyst trägolv, vit och tegelkamin, väggar med tapet och öppning till matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrummet
Renoverat och tomt rum med parkettgolv, ljusa tapetväggar och två fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bra hjälpreda är alltid nödvändigt :)
Ett barn i hjälm som står på en stege mitt i en renovering, med en skyddad dammsugare och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte varför men momentet med renoveringstapeten flög bara förbi kameran. Vi körde på CoverUp vilket funkar okej. Det var ett lager tapet och alla var i bra skick så vi beslöt oss för att inte göra det krångligare än nödvändigt. Alla hål spacklades och slipades. Allt målades med en vit färg från Nordsjö (Nordsjövit). Tyvärr insåg vi försent att det är tretexskivor bakom tapeten vilket gör underlaget väldigt mjukt. Detta i sin tur gör att renoveringstapeten lätt skadas.. men men.. learning by doing.
Två personer renoverar ett rum, en står på en stege och den andra sitter och arbetar med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vips var vi klara. Detta gjordes med två goda vänner som var på besök över en helg.
Hörn av rum under renovering med nymålade väggar, stegar och byggmaterial på skyddat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick karmen mellan vardagsrum och matsal ge vika för tigersågen.
Renoveringsprocess av dörröppning med synliga träreglar och avlägsnat gipsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan la vi in ett schysst laminatgolv med kännbara ådror/årsringar och fas. Tanken är att kunna plocka fram trägolven när barnen vuxit upp samt vinna lite dyrbar tid. Detta skedde alltså före vi flyttade in. Med facit i hand gillar vi golven väldigt mycket faktiskt :)
Renoverat rum med nylagt ljust laminatgolv bredvid äldre trägolv, väggar målade i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det dags att börja lista rummen. Dörrhålet ville vi göra om till en snygg öppning. Vi rätade upp hålet med MDF och målade det. Med facit i hand skulle jag valt riktigt trä mest för känslan.
Renoverat dörrhål med träkarm och ny vitmålad vägg, råa arbetsytan synlig i överkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Finfräsbordet som faktiskt fungerade tillfredsställande bra :p
Fräsning av trälist på ett hemmagjort fräsbord under renoveringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräser långsidorna först för att sedan kapa ner i rektanglar.
Hand håller ett MDF-liststykke färdigfräst för att kapa ner i rektanglar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan färdig produkt. Lät bygga på dom 5mm så att dom blev lite tjockare.
Staplar av skurna MDF-lister förberedda för installation i ett hemrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måla måla måla... två strykningar spärrvit och två vanliga.
Vitmålade lister som ska användas vid renovering av matsal och vardagsrum, liggandes på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär blev det tillslut :)
Dekorativ lykta på ett nytt laminatgolv med kännbara ådror/årsringar vid nymålade vita väggar och fotlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat vardagsrum med grå soffa, vitt soffbord och laminatgolv i ljus nyans sedd genom en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen åkte det eminenta fräsbordet fram igen. Projekt högtalarkabeldragning..
Renoveringsarbete med utskurna trälisten på fräsbord, omålade lister i bakgrunden och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två spår för vardera bakhögtalare.
Frästa MDF-lister staplade mot en vägg, redo för installation i renoverade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


List-skarven var inte helt enkel att få ihop när det vankades att skjuta fast listen.
Monterade golvsocklar och högtalarkablar som löper längs väggen, med ett spikpistol och ett stycke obehandlat trä synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stiligt blev det!
Vita, nymålade fotlister mot en ljus vägg med några högtalarkablar aptlykt längs med och dolda bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nästan klart.. lite tafatt med inredningen på bild bara. Spisen har fått sig en makeover men har ingen bild på den i färdigt tillstånd. Men det får bli en egen uppdatering då den gjordes om lite och i samband med den lägger jag upp lite bättre bilder på hur det ser ut idag med gardiner +annat.
Renoverad matsal med vitt runt bord och stolar, modern pendellampa, öppning till vardagsrum med soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Snyggt golv och bra jobbat med listerna, ser riktigt fint ut!

Ångrar att jag inte planerade kabeldragning till högtalarna bättre när vi gjorde om vardagsrummet.
Men det är inte alltid högsta prio när man bara vill få det klart.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Som sagt, för att göra klart allt så fick sig spisen också en omgång då stenarna runtom hamnade under golvnivå.

Förebild där vi knackat bort stenen längst ner.
Renoverad öppen spis med vita väggar, målade tegelstenar och nyputsad yta runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med några lager puts.
Renoveringsarbete av en öppen spis med verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen knackade jag bort den gamla färgen med stämjärn.
Området vid en spis där sten knackats bort för renovering, med synliga putsarbeten, verktyg och spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Makitan fick jobba ganska bra..
En hink med blandad puts och en Makita borrmaskin som använts i renoveringsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Respekt till alla som kan putsa. Det här var inte min gren..
Renoverad spis med nyligen pålagt vått puts och skyddande gult tejp runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först målades det som jag putsades sen slipade jag de gamla stenarna och la klinkers.
Hörnspis omgiven av tegelstenar med pågående arbete för att lägga klinkers och renoverat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fogat
Område med nyputsad och målad yta nära ugnen, med snyggt lagda grå klinkerplattor intill trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målarhjälp
Renoveringsarbete vid en spis, person målar vägg nära DIY spisombyggnad med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådärja :) Hittills har det funkat riktigt bra att ha målade tegelstenar. Inget synligt på dem än trots eldning.
Renoverad vit spis med putsade tegelstenar, svart insida, vedträn, och ljusstakar på manteln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Fogsvans och 13 till
  • Laddar…
T
Det blev riktigt snyggt(y)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
En tackar :) Jag var skapligt skeptisk då det var hennes idé och jag som lära utföra :p
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
*skeptisk
 
Snyggt! Gillar dina skurklossar. Var i dalarna ungefär?

//AA
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Chris: du är ju sjukt driftig! Bra jobbat. Jag har själv försökt att vara driftig men det är så nedrans svårt med tre småbarn som kräver sitt hela tiden. Du måste ändå ha en väldigt förstående fru som tillåter dig hållas! :)

Nog om det. Jag funderar på din ventilation. Har du kopplat på fläktar som tillluft? Eller förstod jag det hela fel, det såg ut som de satt i sovrummen...
Om svaret är ja så blir följdfrågan; får du inte då ett oönskat övertryck inomhus? (jag trodde man ville ha hyfsat nära noll eller litet undertryck så inte fuktig inomhusluft börjar röra sig mot otätheter...)

Ville bara få höra dina tankar kring detta.

Mvh / Tobias
 
Du har missförstått det :) Återkommer med bättre svar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.