Hej!

Har köpt ett hus som är ifrån sekelskiftet.

Värmesystemet består av en CTC luft/vattenvärmepump ifrån 2011.
Samt en luft/luftvärmepump som komplement.

Och även två stora kakelugnar finns.

Vi kommer att lägga om taket och har då börjat fundera lite kring solfångare och solceller..

Är det något som kan vara lönsamt ihop med en luft/vattenvärmepump tro?
Någon som har egna erfarenheter ifrån det kanske?

Vore tacksam för lite idéer eller förslag.
 
Problemet är att de är bäst och sämst samtidigt. Vi har solfångare och CTC LVVP i kombination, men vi har pool kopplad till systemet så vi har stort värmebehov också på sommaren. Nu på vintern ger solpanelerna knappt något bidrag alls, en solig dag får jag ut några få kWh som bäst. På sommaren däremot ger solpanelerna mer än vi behöver om vi inte skickat ut värmen i poolen. VP i kombination med att elda är en bättre kombo om man inte behöver sommarvärme.
 
Du får aldrig igen de pengar som du lägger ut på solgrejorna, bättre lägga pengarna på något nyttigt.
Många tycker dock att solfångare är en rolig hobby och då får det kosta.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Ok.
Ja det är kanske inte helt lätt att få igen de pengarna man investerar.
Som johanpelle säger är det kanske bättre att lägga de pengarna på något annat :)
 
Ahlgren88,

För ett enfamiljshus utgör energin för varmvattenberedning ca 10 till 15 % av husets totala energiförbrukning(uppvärmning, varmvatten, elektricitet). 10 % för äldre och sämre värmeisolerat hus, och 15 % för modernare. Med solfångare, som är kostnadsoptimerad och alltså tillverkar varmvatten, kan man producera ca 60 % av varmvattenbehovet. Det är alltså inte mycket man sparar på det.

För ett hus som total förbrukar ca 15000 kWh per år(uppvärmning, varmvatten och elektricitet) är alltså energin för varmvattenberedning 10 -15 %, ca 1500 till 2250 kWh/år. 60 % därav är ca 900 till 1350 kWh. En kWh ström kostar ca 1 kr. Besparing per år alltså blyga 900 till 1350 kr/år.

Solfångarna producerar klart på sommarhalvåret tokmycket varmvatten, men då behövs tyvärr endast litet varmvatten, och på vintern, då varmvattenbehovet är stort, ger de knappats alls något varmvatten.

Däremot är solceller lämpligare och ger större besparing. De ger också tokmycket ström på sommaren, men till skillnad mot solfångare, kan den överskottsströmmen skickas ut på elnätet och konsumeras av andra, och man får betalt för den sålda strömmen. På vintern ger solceller blygsamt med ström, men då har man pengarna man fick för sommarströmmen, så man kan köpa ström för. Installerar man idag solcellsanläggningen själv också, så är återbetalningstiden ca 6 år. Livslängden är ca 25 till 30 år. Priserna har under det senaste året även gått ner ca 10 % på solceller.

Jag kan nämna att vi har solcellsanläggning med installerad effekt ca 15 kW sedan 2015. Installerade vi själva. Totalkostnad allt inkluderat ca 220000 kr, inkl. moms. Inga Kina-grejer utan kvalitetsmoduler och växelriktare rakt genom. Inget solcellstöd eller ROT-avdrag beaktat i den summan. Ger per år ca 13200 kWh ström. Trots att vi inte har några solcellsmoduler rakt mot söder, utan öst och väst. Totalt får vi ca 2,0 kr, exkl. moms/kWh för den solström vi säljer. Det är säljpris + skattereduktion, elcertifikat och nättnyttoersättning. Idag kan man montera det för ca 200 000 kr, pga solcellspriserna har minskar ca 10 % senaste året.
 
Redigerat:
  • Gilla
carmag och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt bra och utförliga svar Arnoldt.
Du menar att er anläggning som kostat 220 000kr har betalat sig redan efter 6år och därefter producerar "ren vinst" ?

Vad har ni för värmesystem?
 
Vi har direktverkande el på el-element och elektrisk varmvattenberedare. Ingen mekanisk ventilation, utan det är 1970-talsventilation, dvs man tyckte då på 1970-talet att läckage vid fönsterbågar räckte som ventilation. Nu har vi klart moderna täta fönster. Vi får speciellt bra betalt för solströmmen vi säljer. Det beror på vilket elhandelsbolag som köper din solström. Man tecknar ett avtal med en elhandelsfirma. Men, du kanske bara totalt får in 1,50 exkl. moms för varje kWh-solström du säljer, men det är inte så dåligt det heller.
Återbetalningtiden är nog för oss snarare ca 7 till 8 år. Vi lyckas inte sälja all solström, vi producerar utan en viss andel, ca 30 % egenförbrukar vi, och det är normalt för en privat solcellsanläggningsägare, med anläggningen på privata huset.

Om ni funderar på att installera solcellsanläggning, så bör den väl dimensioneras att kunna producera lika mycket kWh-solström som er båda värmepumpar, varmvattenberedning och hushållselen förbrukar per år. Frågan är sedan om ni har plats på taken för det. Behöver inte vara södertak, östtak och västtak är nästan lika bra, bara ca 15 % sämre.

Elhandlarna kommer nog att erbjuda lägre köppris för vår solström i takt med att solcellspriserna sjunker.

Och tänk på att Länstyrelsen lämnar solcellsstöd på 20 % av solcellsanläggningsinvesteringen, räknat på inkl. moms. Så effektivt ur egen plånbok blir det inte 200000 kr, utan 160000 kr. Visserligen kan man få vänta ett par år på det stödet. Men, man behöver inte vänta tills man beviljas stödet, utan man kan sätta i gång omedelbart. Stödet betalas ut efter det att anläggningen är klar och mot uppvisande av kvitton och fakturor.
 
Redigerat:
Ok då är jag med.

Då börjar det ju faktiskt bli lite intressant eftersom vi budgeterat för ett takbyte samt byte till nya fönster och ytterdörrar så snart vi tagit över huset.

Takets yta har jag inte full koll på men det är rätt stort. Och skulle säga att sidan de är aktuellt på är söder.

Men den variant ni har är utvändiga paneler ?
Har läst något om paneler man kan installera under/eller istället för vanliga takpannor som vi tänkt lägga.
 
Vi har falsat plåttak med så kallade ståfalsar. Och använt så kallade plåtfalsklämmor för att fästa alu-skenorna i takplåten. Sedan använde vi vanliga modulklämmor för att fästa solcellsmodulerna i de långa alu-skenorna. Det är enkelt att montera jämfört med om man har taktegel och takkrokar, som skall monteras. Vi har nu så att säga, dubbla tak, först solcellsmodulerna och därunder det ordinära plåttaket.

Det finns även solcellsmoduler för takintegrering, alltså solcellsfältet blir så att säga takhuden. Det brukar bli väldigt snyggt med takintegrerat, men är nog aningen dyrare, än det vi har.

Se en typ av takintegrerat med tunnfilmsmoduler:
http://solcellforum.18852.x6.nabble...aneler-takintegrerat-DRIFTSATT-tp5010215.html

Här ett annat fabrikat också takintegrerat:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-takintegrerat-tp5008253.html

Annars är de vanligaste modulerna av polykristallin kisel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Ok.
Du har ingen bild på er installation?
Vart köpte ni er anläggning ?

Ja så är det nog att det kan bli lite dyrare..
Men tänkte att det kunde vara värt att kolla upp alternativ som finns nu innan man påbörjar takbytet.
Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få fram vettiga prisuppgifter om vad en anläggning skulle kosta samt hur stor den i vårat fall skulle behöva vara.
 
Om du tar reda på vad ni har för kWh-årsförbrukning i huset, så är det lämpligt att välja samma för en solcellsanläggning. Vi köpte inte av EON eller något stort fult monopol-elnätsföretag, utan av en firma, som som säljer solcellsutrustning. Vi ville ju installera själva och spara ca 40000 kr. Köper man av t.ex. EON, Fortum och allt vad de heter, så blir det bara dyrare, pga de är ytterligare en fördyrande mellanhand. EON, installerar nämligen inte själva, tror jag, utan beställer i sin tur av andra firmor som installerar.
I dag är en vanlig solcellsmodul med storlek 1640 x 992 mm på ca 260 Wp(Watt peak) och ger ca 230 kWh per år. Dvs 1,6 m2 ger ca 230 kWh/år. En sådan kostar ca 1900 kr, inkl. moms. En växelriktare på 10 kW kostar väl ca 20000 kr, inkl. moms. Så kan du räkna litet. De kan läggas i porträtt eller i landskap på taken. Det blir litet pusslande för att få till det.
Storleken 260 Wp är också den mest prisvärda. Går man upp i effekt ökar priset per W och anläggningen blir dyrare vid samma installerad effekt. Detta är väl första steget, att se hur stor yta anläggningen behöver på taken.

markus Leidner i en annan tråd här, har solceller, som utgör takschingel, men det blir väldigt dyrt. Alltså hela taket består av solcellsplattor. Man måste ha en stor plånbok då.

Ett vägskäl är om ni installerar själva eller köper anläggning inkl. montage.

Kanske skall jag nämna att vi har SolarEdge växelriktare och SolarEdge-effektoptimerare på varje solcellsmodul, vilket man normalt inte har. Men, det är bra om man har delskuggning av modulfältet, vilket vi har. Vårt system är nog därför ca 15 % dyrare än ett vanligt. Har ni ingen skuggning av modulfälten, så kan ni ha vanligt solcellssystem, vilket, som sagt, blir ca 15 % billigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
gusu
  • Laddar…
Solvärmepaneler (som gör varmvatten) tycker jag är bra om man ha mycket varmvattenförbrukning även på sommaren (pool eller flera barn). Då kan man t o m stänga av VP och går bara på solen.
Solceller (elektricitet) ska inte ses som bidragande till husets energiförsörjning för då är det fel timat med behov och skörd. Se det som en extra investering. Får man ut 2 kr8kWh för solelen (inkl skatteavdrag och alla andra delar som räknades upp tidigare) så kan man kanske få en återbetalningstid runt 10 år. Beror lite på dina investeringskostnader. Jag valde att låta installera allt av firma för jag går inte och klättra på taket. Installationen var faktiskt den allra minsta delen av kostnaden.
Faller alla subventioner (och det kan ske imorgon) så ser det ju helt annorlunda ut, kanske 20-25 år återbetalning.
Det hela är ju mycket beroende på hur mycket man får ut på ett år. Det finns uppgifter att man kan få ut 950 kWh om året per installerat kW effekt. Självklart varierar det med årets väder och anläggningens utformning. Jag är inne i första året nu och jag kommer att säga något först om fem år, annars skulle det vara spekulation. Som tur bor jag på av de soligaste platser i landet.
Idag är det mest lönsamt att exportera all sol-el och konsumera billig inköpt ful-el. Alltså köra TM och DM på kvällen.
Jag har beställt allt nyckelfärdigt från en solcellsfirma, inte från EON. Jag har också SolarEdge optimerare och vxriktare. Den är uppkopplad så jag kan från datorn kolla aktuell effekt och statistik.
Glöm inte att beställa kabel med en grovlek större, t ex 6 mm2 istället för 4 mm2. Det kostar nästan inget extra men minskar förlusterna av den el som du annars kan sälja dyrt!
 
Tack för ditt svar :)

Men du räknar alltså med en återbetalningstid på 10år?
Antar att du fått subventioner m.m?
Det är ju ganska avgörande för om man ska genomföra en sådan installation eller ej kan jag känna.
 
Vi har kört mer än ett år, och har statistik, och under år 2016 fick vi ut 875 kWh per installerad kW solcellsmoduler.
Och vi har bara några moduler mot söder alla andra mot öster och väster.
 
Men varje år är inte lika det andra.
Hos mig var arbetet bara 20-25 % av totalkostnaderna, och om du har ställningarna uppe för takbyte kan du sänka den delen ännu mer.
Den elektriska anslutningen måste en elektriker göra för att få tillåtelse av nätbolaget att ansluta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.