Jag ska bygga ett trädäck på backen. I rött ser man balkongdörren/fasadväggen. Det jag funderar över är längsriktningen på själva trallen. Däcket är långt och en hel bräda kommer inte att räcka utan man måste skarva isåfall. Alternativet är att lägga trallen från fasaden och ut, då behöver jag inte skarva och kan lägga hela plank. Då måste jag lägga reglarna annorlunda och jag antar att jag får lägga reglarna enligt bilden som ett rutnät för att ha något att dra i isåfall?

Skiss av trädäck med reglar och planerad längd på trallen, röd markering vid balkongdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
7gren
  • Laddar…
Fiskbensmönster, så slipper du tänka på längdriktningen! 😄

På en mer seriös bog skulle jag nog lagt det på längden, med skarvar.
Gissar att söder är uppåt på bilden?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Snyggast (och kanske mest ekonomiskt) att lägga det horisontellt i bilden.
 
niklasn skrev:
Fiskbensmönster, så slipper du tänka på längdriktningen! 😄

På en mer seriös bog skulle jag nog lagt det på längden, med skarvar.
Gissar att söder är uppåt på bilden?
hur lägger man fiskbensmönster?
 
Om du vill jobba mycket,

Ett detaljerat parkettgolv med fiskbensmönster i olika tränyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oh herrejävlar vilken överkurs!
Men när man skarvar, reser de sig inte fult vid snittet med tiden?
 
Hur långt har du från tröskel till backen? Tänkte du använda plintar eller annat ?
 
Rolle85 skrev:
oh herrejävlar vilken överkurs!
Men när man skarvar, reser de sig inte fult vid snittet med tiden?
Jag misstänker att niklasn skämtade lite. Men jag vet inte.......

Det är inte många altaner med tryckvirke som inte har skarvar.
 
Jag hade lagt på tvären. Går så mkt snabbare att lägga när man slipper skarva. Bara kapa i rätt längd med cirkelsåg det sista.
 
När du lägger fiskbensmönster så lägger du en delningsbräda så att skarvarna inte går in i varandra. När jag la så anpassade jag vinkeln till längden på trallvirket. För mig blev det 18% extra reglar och 7% mer trall. Det ger också fördelen att frisen blir mer markerad och att du slipper sitta sysslolös ett par extra kvällar.

Nybyggd trätrall med fiskbensmönster belägen vid vattenkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäck med fiskbensmönster vid vattnet nära en badtunna och naturskön omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Jag hade lagt med fris och generalskarv 4.20 längder och tagit spillkostnaden. Ungefär som bilden.
Trädäck med fris och generalskarv, visande plankor med 4.20 meter längd och sammansättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du menar att lägga i typ 4 meters längd och sen bryta på mitten med en tvärgående som på bilden...hmm ja de är ju ett alternativ...
 
Kane skrev:
Jag misstänker att niklasn skämtade lite. Men jag vet inte.......
Lite, men ändå görbart. Hade gjort så om jag lagt min altan nu. Då nöjde jag mig med detta:

Två nivåers altan täckt av ett tunt lager snö i dunkel belysning, med synliga fris och skarvade längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nivåer, med fris och skarvade längder. Men det är ju i stugan, så man kan ju inte såga alla semesterveckor...
 
Jag tycker det är det snyggaste. Inga skarvar och inget ändträ.
 
Ja jag kan ju lägga en planka som brytar av vid 4 meter och sen lägger jag 4 meters längder åt varsitt håll. Då slipper man skarva.
tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.