Jag skulle föreslå ett vanligt (industri) 12V-kragg som ger ~15A för normal drift samt en CTEK-laddare för batteriet. Ev, ska man kanske ha ett fritidsbatteri istället för vanligt startbatteri.
Jag har själv ett gammalt mascot-kragg som ger 12V 20A i en liknande applikation, men anledningen till att jag valde det är att det såg väldigt välbyggt ut, var fläktlöst samt fanns i min skrotlåda. Jag skulle säga att i min värld är välbyggt oändligt mycket viktigare än billigt i just en UPS-applikation.
En ytterligare kommentar; Min RV042 samt mina plåt-netgear-switchar har alla interna switchregulatorer från 12V så jag kan inte tänka mig att det är speciellt kinkigt med exakt 12V in, men det måste man förstås verifiera om man vill dra nytta av det för att t.ex. dra batterispänningen rakt in.
Jag har själv ett gammalt mascot-kragg som ger 12V 20A i en liknande applikation, men anledningen till att jag valde det är att det såg väldigt välbyggt ut, var fläktlöst samt fanns i min skrotlåda. Jag skulle säga att i min värld är välbyggt oändligt mycket viktigare än billigt i just en UPS-applikation.
En ytterligare kommentar; Min RV042 samt mina plåt-netgear-switchar har alla interna switchregulatorer från 12V så jag kan inte tänka mig att det är speciellt kinkigt med exakt 12V in, men det måste man förstås verifiera om man vill dra nytta av det för att t.ex. dra batterispänningen rakt in.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 298 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 298 inlägg
Ett vanligt stabiliserat nätaggregat med strömbegränsning, som klarar initativ laddström till de batteri Du väljer
Det kommer att klara driften i normalfall, enkelt och utan krångel
Blanda inte in ctek eller liknande då dessa är enbart för laddning, kommer att störa elektroniken
Det kommer att klara driften i normalfall, enkelt och utan krångel
Blanda inte in ctek eller liknande då dessa är enbart för laddning, kommer att störa elektroniken
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 298 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 298 inlägg
Trx.
https://m.elfa.se/sv/naetaggregat-m...page=10&origPos=15&origPageSize=50&simi=93.01
Finns mycket att välja på, fastställ först battertyp och storlek
https://m.elfa.se/sv/naetaggregat-m...page=10&origPos=15&origPageSize=50&simi=93.01
Finns mycket att välja på, fastställ först battertyp och storlek
Jag hade satsat på en UPS av känt märke. De håller lätt 10 år med max ett batteribyte. Vilket ger en ganska låg kostnad per år.
Själv köper jag in APC när de skall införskaffas UPS:et till jobbet. Sedan sätts de alltid in ett nätverksmanageringskort som ger larm när strömmen försvinner eller när ups:en inte mår bra. Dock tar de som alltid snorbra betalt för extratillbehör. Kostar typ halva UPS:en de där kortet. APC har alltid funkat bra för oss, så dessa rekommenderar jag.
Själv köper jag in APC när de skall införskaffas UPS:et till jobbet. Sedan sätts de alltid in ett nätverksmanageringskort som ger larm när strömmen försvinner eller när ups:en inte mår bra. Dock tar de som alltid snorbra betalt för extratillbehör. Kostar typ halva UPS:en de där kortet. APC har alltid funkat bra för oss, så dessa rekommenderar jag.
Ja, APC har jag som sagt väldigt goda erfarenheter av själv. "Problemet" är storleken som behövs för det jag tänker mig. Men jag måste sätta mig ner och räkna igenom alternativen ordentligt
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Precis. Siffrorna för en RaspberryPi förutsätter exv. att den levererera max ström till anslutna USB-enheter. Själv så drar den betydligt mindre. En "2:a" med HDMI och LED avslagen och inga USB-enheter drar exv. vid tomgång 200mA, alltså 1W, inte 25W. Samma med de flesta av de andra enheterna.hsd skrev:
Så i det här fallet så är definitivt att mäta att veta.
Finns ju även färdigt 12v agg med batteribackup.
Typ
http://lasshop.se/presta/batteribackup-eco-xxs2-1350-12v-5a-50090802.html
Men enklast är nog en vanlig 230v UPS om man behöver byta ut enheter och det behövs annat än 12v osv
Typ
http://lasshop.se/presta/batteribackup-eco-xxs2-1350-12v-5a-50090802.html
Men enklast är nog en vanlig 230v UPS om man behöver byta ut enheter och det behövs annat än 12v osv
Ja, det är uppenbart att jag måste mäta innan slutgiltig dimensionering men vi kanske kan fortsätta diskussionen utifrån vilken design som är att föredra tills dess?lars_stefan_axelsson skrev:Precis. Siffrorna för en RaspberryPi förutsätter exv. att den levererera max ström till anslutna USB-enheter. Själv så drar den betydligt mindre. En "2:a" med HDMI och LED avslagen och inga USB-enheter drar exv. vid tomgång 200mA, alltså 1W, inte 25W. Samma med de flesta av de andra enheterna.
Så i det här fallet så är definitivt att mäta att veta.
Jag har funderat lite på avsäkring också. Jag antar att det sitter någon form av säkring/strömbegränsning i transformatorerna som prylarna går på idag? Något motsvarande måste ju till för respektive förbrukare om strömmen tas direkt från ett stort batteri. Hur löser man det smidigast?
@Andreas: Den där var också klart intressant!
Ja, jag menade alltså bägge prylarna och worst case.lars_stefan_axelsson skrev:Precis. Siffrorna för en RaspberryPi förutsätter exv. att den levererera max ström till anslutna USB-enheter. Själv så drar den betydligt mindre. En "2:a" med HDMI och LED avslagen och inga USB-enheter drar exv. vid tomgång 200mA, alltså 1W, inte 25W. Samma med de flesta av de andra enheterna.
Så i det här fallet så är definitivt att mäta att veta.
Nu fanns det ju lite andra saker också men räknat på de ursprungliga två så blir det ca 2A@12V. Detta ger att TS klarar sig med god marginal med ett rejält blybatteri på ca 100Ah. Det förenklar också laddningen om man bara har ett batteri.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 298 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 298 inlägg
Nätdelar som medföljer klarar den maximala förbrukningen till respektive enhetmexitegel skrev:Ja, det är uppenbart att jag måste mäta innan slutgiltig dimensionering men vi kanske kan fortsätta diskussionen utifrån vilken design som är att föredra tills dess?
Jag har funderat lite på avsäkring också. Jag antar att det sitter någon form av säkring/strömbegränsning i transformatorerna som prylarna går på idag? Något motsvarande måste ju till för respektive förbrukare om strömmen tas direkt från ett stort batteri. Hur löser man det smidigast?
@Andreas: Den där var också klart intressant!
Jo, men om det blir kortslutning i t.ex. switchen så vill jag ju inte att jag ska få så mycket ström som batteriet/kablarna klarar av att leverera. Det är väl tom risk för brand om det vill sig riktigt illa.
Eller kan man kallt räkna med att det sitter säkringar inne i varje pryl?
Eller kan man kallt räkna med att det sitter säkringar inne i varje pryl?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Hmm, bra fråga. Det sitter nog en "polyfuse" (säkring med automatisk återställning) eller dylikt i det mesta, men ofta så hittar man ju dessa i nätaggregatet, som du ju inte skall använda. Så det blir nog att öppna och titta, och i annat fall sätta en extern. RaspberryPi har inbyggda säkringar (polyfuse) både på inkommande och utgående USB-portar om jag inte missminner mig, men om annat har det det vågar jag inte svära på.mexitegel skrev:
Bra instinkt dock. Det är alldeles för lätt att tänka "12V-ingen fara", jag gör det själv alldeles för ofta i båten, men ett bilbatteri har ju en otäck kortslutningsström (1000A, eller mer), så åtminstone en central säkring på utgående är ju helt klart en bra idé.
P.S. Och din säkringshållare på bilden är ju helt klart för en båt, inte en bil. Eller har du "fish finder" i bilen också? Fast autopilot och radar har man ju iofs saknat i bilen ibland...