Hej!

Vi sitter och planerar kök i ett hus ifrån 1939. Vi har fria händer kring VVS, vatten, men kan inte flytta/ändra fönster. Dörröpningar kan vi flytta/ändra nånga decimeter.

Ritning av ett köksplan med mått angivet, inkluderar rum, skorsten och angränsande vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har funderat på följande lösningar:
3D-ritning av ett planerat kök med träbänkar, grå skåp och en vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett planerat kök med köksö, inbyggda vitvaror och högskåp utan synliga vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som vi känner att vi saknar är vitrinskåp(förvaring för glas och kaffemuggar) och möjligen yta för kaffemaskin.

Vi kanske kan lägga till mer bänkskåp:
3D-ritning av ett planerat kök med inbyggda skåp och arbetsytor, utan vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kök i ett hus från 1939 med måttangivelser och planerad placering av skåp, bänkar och vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur bra är bänkskåp för glas och muggar?

Kom gärna med synpunkter och/eller ideer.
 
Redigerat:
BirgitS
Om matbordet är i vardagsrummet så är 82 cm trångt när man är flera som ska få bort allt från matbordet efter middagen. Det finns underskåp som har samma djup som överskåp om du vill få mer gångyta.

Det kan nog kännas mer praktiskt om diskmaskinen och skåp för porslin och glas är närmare matbordet än att man behöver gå igenom hela köket med smutsdisken.Du kan ju sätta upp överskåp på de väggytor som finns i hörnen även om det bara blir ett par smala skåp.

Jag skulle sätta skåpet som bara är 20 cm brett mellan diskho och häll för att komma upp i den rekommenderade bredden på 80-120 cm för den viktigaste arbetsytan i köket.
 
Den där extra vinkeln tillför inte så mycket. Jag hade tagit bort den helt och gjort ett rakt kök.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Behålla det rakt definitivt! Känns inträngt annars. Går det att ställa ett grunt skåp för glas mot skorstenen?
Annars går det att sätta ett överskåp med inbyggd fläkt och extra skåp ovanför spisen
 
Redigerat:
BirgitS
120 cm bänkskiva extra i ett kök som bara har kring 200 cm annars tycker jag nog gör rätt stor skillnad.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
A
För kaffemaskinens skull så kan ett litet rullbord vara en ide där vid fönstret. Det tar då inte upp lika mycket plats som extra bänkskiva. Som IKEAs Stenstorp exempelvis.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40201916/

Finns det plats mellan fönstren att få in spisen i hörnet så kan det vara ett alternativ för att få in ett överskåp där fläkten är nu.
Lite tråkigare alternativ är att flytta ugnen under hällen så ni får lite skåp där ni har den idag.

Själv har jag inte ångrat en sekund att jag valde en större bänkyta men hade inte problemet som er med den trånga gången. Det finns ju 40-skafferier men har ett själv och med mer än en person i huset är det inte att rekommendera.
 
  • IKEA Stenstorp rullbord med en låda och hyllor, i vitt och träfärgat, på hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS skrev:
Om matbordet är i vardagsrummet så är 82 cm trångt när man är flera som ska få bort allt från matbordet efter middagen. Det finns underskåp som har samma djup som överskåp om du vill få mer gångyta.
Ja, matbordet är precis utanför dörröppningen mot vardagsrummet.

Ett alternativ är bänkskåp med 37cm djup som vi kan ha här:
3D-modell av ett kök med u-formad bänk, inbyggd ugn och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BirgitS skrev:
Det kan nog kännas mer praktiskt om diskmaskinen och skåp för porslin och glas är närmare matbordet än att man behöver gå igenom hela köket med smutsdisken.Du kan ju sätta upp överskåp på de väggytor som finns i hörnen även om det bara blir ett par smala skåp.
Det blir svårt med tanke på fönstrets bredd.

BirgitS skrev:
Jag skulle sätta skåpet som bara är 20 cm brett mellan diskho och häll för att komma upp i den rekommenderade bredden på 80-120 cm för den viktigaste arbetsytan i köket.
Just nu finns ett 80cm skåp och lite till. Vad kan vara praktiskt att förvara i den 20cm skåpet? Om vi flyttar diskho 20cm så hamnar kranen lite åt sidan i förhållande till fönster.
 
Johannes Carlsson skrev:
Behålla det rakt definitivt! Känns inträngt annars. Går det att ställa ett grunt skåp för glas mot skorstenen?
Annars går det att sätta ett överskåp med inbyggd fläkt och extra skåp ovanför spisen
Ja, det är ett alternativ:
3D-modell av kökslayout med inbyggda ugnar och markerat överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller på andra sidan:
3D-modell av ett kök med u-formad bänk, inbyggd ugn och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är lite kluven....
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Om förvaringen behövs skulle jag köra på båda sidor. Det är inget utrymme man står i och jobbar utan skåpen används ju bara för förvaring.
 
Tycker någon av de nedersta ritningarna med grunda skåp är bäst. Som någon har sagt innan så försök få till mer utrymme mellan häll och ho för där kommer du stå ofta. Prova att minska eller förstora de olika skåpen så får du nog till det, att kranen måste stå exakt i mitten av fönstret är inte lika viktigt. Ha hellre symmetri i storleken på skåpen. Du frågade om glas i bänkskåp, det är underbart! Du ser alla olika glas och muggar och tar rätt med en gång. Inuvarande ordning du har satt skåpen så skulle jag ha lagt följande saker i skåpen; mellan häll och ho har du bestick, glas och muggar samt tallrikar. Under häll; redskap, skålar och bunkar samt kasteruller. Övrigt i nästa skåp och skafferi i högskåp!
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
BirgitS
Ögonfröjd skrev:
Du frågade om glas i bänkskåp, det är underbart! Du ser alla olika glas och muggar och tar rätt med en gång.
Det har jag alltid gjort när jag har haft glas, muggar etc. i väggskåp i alla mina kök (och i andras kök där jag hjälpt till med t.ex. dukning).
 
Ögonfröjd skrev:
Tycker någon av de nedersta ritningarna med grunda skåp är bäst. Som någon har sagt innan så försök få till mer utrymme mellan häll och ho för där kommer du stå ofta. Prova att minska eller förstora de olika skåpen så får du nog till det, att kranen måste stå exakt i mitten av fönstret är inte lika viktigt. Ha hellre symmetri i storleken på skåpen.
Nu fick jag mer plats mellan ho och häll, men jag får intryck att det blir plottrigt med många lådor.

3D-rendering av kök med många lådor, träarbetsytor mellan spis och diskho, och vitt tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ögonfröjd skrev:
Du frågade om glas i bänkskåp, det är underbart! Du ser alla olika glas och muggar och tar rätt med en gång. Inuvarande ordning du har satt skåpen så skulle jag ha lagt följande saker i skåpen; mellan häll och ho har du bestick, glas och muggar samt tallrikar. Under häll; redskap, skålar och bunkar samt kasteruller. Övrigt i nästa skåp och skafferi i högskåp!
Barn tenderar att köra hårt med dessa lådor. Det blir en del skrammel nämnde de på Ikea.
Tack för tipset kring innehållet, ska kika på det.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A
Kök med traditionella gråa Bodbyn-luckor och små lådor, mörkt trägolv, och dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller med om att större lådor gör att det känns mer "lugnt" när man har traditionella luckor som Bodbyn som jag gissar er är. Hittade en bild på ett med många mindre lådor.

Vid moderna högblanka så kan det däremot vara snyggt.
 
annastrandh1 skrev:
Håller med om att större lådor gör att det känns mer "lugnt" när man har traditionella luckor som Bodbyn som jag gissar er är.
Personligen tycker jag att släta luckor är snyggare än fejkade speglar. Det är väldigt svårt att placera handtagen snyggt på Bodbyn.
Klassiska kök brukar ej använda spegel på mindre lådfronter utan låter dem vara jämntjocka vilket ger låga lådor ett mindre plottrigt utseende. I exempelbilden sitter ett handtag högre än övriga vilket ser mindre snyggt ut.
 
  • Gilla
Gambino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.