HEJ
vi har precis fått köpa tomt av kommunen ;D

VI (jag & gubben) vet ganska precis vad vi vill ha ex hustyp,planlösning, storlek mm. Så långt är allt väl.

Den största(och viktigaste) frågan är om vi ska köpa en material sats & stom resning eller om vi ska köpa sk snickar färdigt .
OM vi väljer stomrest så har vi hjälp av makens far som också byggt sin egen villa i början av 80 talet .

Vist vet jag att gubben kan fixa det,ps han vill väldigt gärna kunna stolsera med att ha slagit i typ varenda spik själv !
men frågan är om det är värt allt slit ? självklart finns det ju en del pengar att spara, men vi har ju också barn att ta hand om & jobb att sköta ! >:(
Det lär ju bli så att jag får sköta allt här hemma ds ett tvilling par på 15 mån & en son på 9 år.
Han lär ju inte lyfta ett finger här hemma på ca 6-12 månader om vi tar stom rest.
Vad gäller ekonomi så blir det ungefär jämt ut att bygga nytt(nyckel färdigt) eller köpa beg hus.
 
Hej!
Du har koll på nackdelarna hör jag, och det blir kämpigt.
Kanske inte så farligt i början, men man orkar inte hur länge som helst.
Vi önskar att vi skulle bli färdiga till jul, men det dröjer nog en månad till.
Vi började i mars och gjöt grund.
Det blir mycket billigare att bygga själv, och det ska bli jätte skönt när vi är klara. Givetvis tycker mannen också det är häftigt att ha byggt sitt eget hus, men han får också missa mycket med barnens aktiviteter, uppvisningar mm.
Detta är det första och sista huset vi bygger själv. Om det blir ett nästa, så skulle jag bara lyfta luren och ringa en firma som fixade rubbet:)
Lycka till hur ni än gör.
 
Hej!

Har själv hört om det slit mammor har i.o.m. att gubben stolt ville bygga själv.
Men jag måste nog ta herrarna till försvar här. Jag tänker låta min slita häcken av sig för att få vårt hus klart. Jag tänker vara hemma och mysa med barnen så länge. :-* Han kommer inte behöva lyfta ett finger mer än vad han själv önskar med barnen. Självklart önskar de att de kunde.

Mao tänk om när det gäller detta. Tacka honom efteråt när huset står klart och han har växt en dec och ögonen lyser av stolthet.
Se bara till att han har ett arbetschema på bygget. Komma hem en viss tid precis som vilken annan arbetsplats.
Det är ju en pengar att spara i vilket ni än väljer. Stomrest kan väl vara okey?! Och ni har ju hjälp.

Lycka till!! Kram
 
gubben stolt ville bygga själv
Nu är det ju inte bara gubbar som vill bygga själv....  ;)
I vårt fall var det många gånger jag som propsade på att vi skulle göra det mesta själva, och självklart har jag slitit minst lika mycket som min sambo med bygget, trots att jag är tjej.

Det är klart, vi har inga barn (än), hade vi haft det hade det varit en annan femma, då funkar det ju inte att båda två jobbar med huset samtidigt... men å andra sidan hade vi nog inte gett oss in i ett sånt här stort projekt då, utan lejt bort mer. Jag hade garanterat inte kunnat hålla mig ifrån byggandet i alla fall.

Se bara till att han har ett arbetschema på bygget. Komma hem en viss tid
Det är klart tar man ledigt från jobbet och bygger på heltid så visst, då kan man kanske ha ett arbetsschema och komma hem en viss tid (nu är det ju inte alla som jobbar 8 till 5 normalt men...). Bygger man däremot på sin fritid som vi gjort, ja då blir det både sena kvällar och långa helger.  ;)

Jag skulle aldrig säga att det är tufft att bygga själv i fall det inte vore det, däremot är det ju upp till var och en att bestämma om man orkar med det och om det är värt det. För oss är det värt det, men det känns också som det är första och sista huset vi bygger. Fast vem vet hur det känns om 10 år.... då kanske man börjar bli sugen på't igen! ;D
 

Se bara till att han har ett arbetschema på bygget. Komma hem en viss tid precis som vilken annan arbetsplats.

Då menar jag: Om man har typ 8-5 tider så jobbar man på huset med arbets stopp vid 22. Detta främst om man har barn kanske. Par utan barn kan ju jobba på huset sida vid sida.
Detta råd fick jag av min kollega som byggde sitt. Hans grannar kunde ställa klockan efter honom när han åkte på kvällen från bygget.

Hade vi inte barn så skulle nog jag jobba lika mycket jag med. Ska försöka så mycket det går när det är dags för oss. Lovar!! ;)

Hadegott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.