Hej,
Ska sälja huset i närförort i norra Stockholm, värde runt 9 Mkr. Populärt grupphusområde, förmodligen lättsålt.

Har fått offert på 0,85% (= 76 kkr) + besiktning från en mäklare som sålt många objekt i området, ofta till rekordpriser.

Kanske inte så mycket att bråka om i sammanhanget, men 76 kkr är mycket pengar för en relativt lätt försäljning...

Vad är normalt mäklararvode i Stockholm för denna typ av objekt?

Mvh,
Jakob
 
Det låter som ett bra pris.
 
Excel
76k är ett bra pris, detta visar ju tydligt att marknaden är sjuk.
Undrar hur många timmar mäklaren lägger ned?
 
Tycker även jag att det låter som ett bra pris - Nu har jag bara sålt bostadsrätter till ett lägre marknadspris men med betydligt högre räntesats.
 
Jag har sålt en bostadsrätt för 5 miljoner och betalade då 1,2 % - Strax under 60 000 kr. Detta var 2015.

Även nu är jag i färd att sälja en något mindre lägenhet och har tecknat avtal där grundprovisionen är 40 000 kr med en stege över 3,5 miljoner. Ingen kostnad vid utebliven försäljning.

Jag tycker spontant att 0,85 % låter bra, men om det var mäklarens föreslagna pris så tar de höjd för förhandling. Så isåfall går det att förhandla.

Lycka till!
 
BirgitS
Men bara för att det låter som ett normalt pris ska man ju inte nöja sig med att bara få offert från en mäklare utan ta kontakt med 2 till. Det blir ju lättare att se om det är något som inte ingår utan tillkommer när man får in fler offerter eller om det skiljer sig åt i hur mycket mäklarna kommer att ställa upp på att hjälpa till när det blir problem.
 
Redigerat:
Sålt två bostadsrätter i stockholm senaste åren. Bägge med 45000 fast arvode med etablerad mäklare. Du bör kunna förhandla ner det där ganska rejält. Är det ett attraktivt och lättsålt hus vill mäklaren ha det, spela på det.
 
Jag tror att man skall välja mäklare utifrån andra faktorer än lägst arvode. Men klart att det ändå kan vara läge att förhandla.

Oavsett om man tror att "rätt" mäklare kan fixa ett toppris på huset eller inte. Så är det helt uppenbart att "fel" mäklare kan fixa ett bottenpris.

När en yngre släkting köpte brf för drygt 2 milj häromåret, så avslutade mäklaren budgivningen när han tyckte att släktingen hade lagt ett bra bud "jag bryr mig inte om att fråga den andre budgivaren, kom hit och skriv om två timmar" det var dagen före en storhelg...

Vid överlåtelsen framgick av likvidräkningen att säljaren betalade ett arvode på 35 000.
 
Låter som ett rimligt arvode för en eftertraktad mäklare men jag hade försökt fått in besiktningen i priset (samt städ etc.).
 
Fairlane
hempularen skrev:
När en yngre släkting köpte brf för drygt 2 milj häromåret, så avslutade mäklaren budgivningen när han tyckte att släktingen hade lagt ett bra bud "jag bryr mig inte om att fråga den andre budgivaren, kom hit och skriv om två timmar" det var dagen före en storhelg...
Huga, den mäklaren vill man inte anlita.
När jag köpte en lägenhet för några år sedan hade mäklaren bilder på den rejält slitna lägenheten. Inte en bild på utsikten över Mälaren etc. Helt perfekt mäklare när man ska köpa (jag var i princip ensam på visning), värdelös är man ska sälja.

Jag tror också att man ska titta på mer än priset vid en försäljning, men en faktor är det helt klart. Priset som angers i tråden verkar rätt normalt. Jag tror det är lite billigare att anlita en mäklare till försäljning av en BR än av en villa. Det bör vara mer jobb vid försäljningen av villan.
 
Att mäklaren gjort bra ifrån sig i området tidigare tycker jag väger tungt. Priset känns helt ok, men är säkert förhandlingsbart. Sedan finns det ju alternativ, en mindre procentsats upp till ett fastställt belopp samt därefter en stafflad ersättning.

I ett populärt område där det är lättsålt kanske man kan överväga Hemverket? Men å andra sidan, är det en affär för nio miljoner kanske köparen vill hålla en mäklare i handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.