Ja, då kommer här den absolut första skissen på det hus som jag under året kommer att förfärdiga uppe i skogen i Dalarna.
Vi, min hustru och jag, har ritat det alldeles själva. Utgångspunkt har varit ett hus som känns välkomnande, ombonat och väcker lust att vara där, uppe i skogen, plocka bär, simma i sjön och fara fram på skidor i de djupa skogarna för att sedan komma "hem" till den uppvärmda kaminen, vila upp sig inför vardagens strapatser och hämta energi för det där livet som ibland kan vara nog så ansträngande.
Skiss av husritning med flera rum och fönster, planerat för naturupplevelser i Dalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser spännande ut. Hur långt har ni kommit, har ni tomt och bygglov osv?
 
Spännande!

Detta lär följas. Vilken fasad har ni tänkt?
 
Vi har byggt ett liknande hus, se " När fantasin möter verkligheten" här på tråden "Hemma hos".
Vi har en tomt där vi påbörjat markarbetet, byggansvarig från tidigare är involverad och sammanställningen för bygglov i stort sett klart men, det finns inget hinder att bygga förutom vädret.
Vi är förtjusta i stående träpanel och kommer nog att fortsätta med det.
Huset kommer att stå på en helgjuten platta med uppmurade källarväggar av Leca, ovanför konventionellt byggsätt utan några speciella lösningar annat än att det skall ha åretruntstandard.
Tomt med påbörjat markarbete och högar av grus och sten, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur får ni till taket på ett snyggt sätt mot den där fasaden?
 
Snyggt och snyggt, jag har ju gjort ett liknande tak , förenklat en del och fått till det ganska bra.
En del snickrande blir det men när första takstolen är på plats går det lättare med resten.
Se själv:
3D-modell av ett hus under konstruktion med ett komplicerat taksystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett hus med komplext takstruktur under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gillar formen! (y)

En tanke slog mig dock omedelbart vad gäller planlösningen. Kanske har ni en tanke med hur det är ritat men jag slänger ur mig det i alla fall....
Korridorsnutten mellan hörnsovrummet och vad jag antar är badrummet, behövs den? Tänker att dörren till sovrummet istället kan placeras på den andra väggen, mittemot entrén. Då kan ni antingen öka sovrummets eller badrummets area, alternativt bygga en separat toa, eller skapa en klädkammare eller annan förvaring, eller en kombination av dessa alternativ. Har ni någon tanke med ytan eller är det bara ljusinsläppet ni vill åt? Det ser ut att vara fönster och inte en dörr där...?
 
En tanke slog mig dock omedelbart vad gäller planlösningen. Kanske har ni en tanke med hur det är ritat men jag slänger ur mig det i alla fall....
Korridorsnutten mellan hörnsovrummet och vad jag antar är badrummet, behövs den? Tänker att dörren till sovrummet istället kan placeras på den andra väggen, mittemot entrén. Då kan ni antingen öka sovrummets eller badrummets area, alternativt bygga en separat toa, eller skapa en klädkammare eller annan förvaring, eller en kombination av dessa alternativ. Har ni någon tanke med ytan eller är det bara ljusinsläppet ni vill åt? Det ser ut att vara fönster och inte en dörr där...?[/QUOTE]

Vi vill ha ett hus där en slags avskildhet skall kunna erhållas och att det är lite hit och dit, inte alltför raka linjer.
Tanken är att det inte skall vara alltför öppna lösningar mellan hall, rum och köksdel vilket vi tycker att vi uppnått.
Fönstret i hallen ger en härlig ljusupplevelse beroende på tidpunkt och det går att se ut genom det från matbordet.
Där finns också ett utrymme för kläder och annat som tyvärr inte finns med på skissen.
Detta är ett fritidshus vilket innebär att en härlig och utvecklande gemenskap skall infinna sig i toakön där nattens sömn eller dagens strapatser kan ventileras, fler toaletter skapar bara isolering och utanförskap skojar
 
Haha, var uppe och rådgjorde med byggnadsnämnden om huruvida de ställer sig till att bygga lite större än de stipulerade 80+20.
10 % kan vi godkänna men inte över.
Men, det finns en lösning, bygg ett Attefallshus, det är ju 25 kvm och behöver inget speciellt godkännande.
Men, sa jag, hur då?
Jo, bygg klart de 80 men lämna ett rum utan väggar och egentligt tak, när vi godkänt så är det bara att anmäla och smälla dit 25 kvm till.
Så enkelt är det!!
 
BirgitS
Är det inte så att en Attefalls-tillbyggnad inte får vara större än 15 kvm medan 25 kvm gäller för komplementbyggnad (separat)?
 
Jo, det är max 15 kvm på tillbyggnad.
 
Japp, den byggnadsnämndemannen verkar inte ha full koll på attefallsreglerna.
 
Tyvärr inte, det måste vara fristående byggnad om du ska använda attefallsbyggnaden ,25m2. Men om kommunen tillåter detta, få det skriftligt och bygg fort som f_n!!!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jaja, ta det lugnt, jag har inte börjat med det första huset än så därför ligger jag ute här med frågan om ihopbyggnad. Jag kan ju lika gärna göra klart det första huset, bygga till 25 i dess "omedelbara närhet" som det står och sedan göra någon vacker gång emellan och kalla den en friggebod.
Men, det som tydligen var en tvistefråga är vad omedelbar betyder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.