Har nyligen köpt en Bosch Tvättmaskin/torktumlare kombimaskin modell: WVH28420SN.

I manualen står det att höjden på avloppsslangen bör vara min 60 cm och max 100cm över marken men längre ner står det att det ska gå att ställa slangen ner i en golvbrunn.

Jag tolkar det som att höjdkraven enbart gäller ifall avloppsslangen ska kopplas in i ett vattenlås men så länge slangen inte går rätt ner i vattnet i golvbrunnen utan hoovrar en bit över vattennivån så är det ok att leda ner avloppsvattnet i golvbrunnen.
Eller?
Schematisk illustration av installation för Bosch Tvättmaskin med avloppsslang, vattenlås och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av anslutning för avloppsslang i plast med gummihylsa över en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
Den måste väl vara över vattennivån i maskinen, annars stannar vattnet inte kvar i maskinen...
 
  • Gilla
Miktof
  • Laddar…
Tänkte också det, förstår inte varför dom skriver att slangen kan sättas ner i brunnen?
Får ringa Bosch kundtjänst under dagen....
 
Återkom gärna med deras svar. Har en maskin från samsung jag tänkte göra samma sak med, som har samma höjdanvisningar.
 
  • Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
A
om slangen går ut högt på baksidan av maskinen kan det gå i synnerhet om det finns ett återsugningsskydd inuti maskin.

går slangen ut lågt från maskin är det dömt att misslyckas för då rinner det ut snabbare än det fylls på.

Om slangen mynnar under vattenytan i brunnen kan man få en hävert effekt vilket oxå tömmer maskin
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Ok. Pratade precis med Bosch Sverige.

Tydligt svar från dom:
Avloppsslangen måste INTE ligga ovanför vattennivån inne i maskinen, den kan ligga ner på golvnivå och köras ut i golvbrunnen (precis som bilden i första inlägget visar).
Dagens maskiner har inbyggt vattenlås till skillnad från äldre maskiner där avloppsslangen var tvunget att gå en bit ovanför maskinen innan den leddes ner mot avlopp, vattenlås.

Då var det utrett.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Intressant! Vi är på väg att skaffa en tvättmaskin och har också undrat över avloppsslangens placering till golvbrunnen. I flera tvättmaskiners specifikationer på nätet nämns inte om det finns tvättlås eller inte. Eller menas "översvämningsskydd" detsamma, som inte alla maskiner har?
 
Tror inte översvämningsskydd har något med avloppsvattnet att göra, det är väl mer kopplat till inloppsvattnet, dvs AquaStop, AquaSecure och dom funktionerna.

Så här ser det ut på baksidan av min maskin.
Avloppsslangen är placerad högt upp på dvs ovanför vattennivån i trumman så vattnet kan inte självrinna utan måste ju pumpas upp några decimeter upp till röret för att sedan rinna ut.
Men bäst ändå för er andra att fråga den specifika tillverkaren om ni har annat märke än nyare bosch för att vara 100.
Baksidan av en diskmaskin med tydligt markerad avloppsslang placerad högt upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Flabbstorm och 1 till
  • Laddar…
Tack för lugnande svar! Men som du säger, bäst kolla med säjaren om andra märkens specifikationer.

En annan fråga: vi hade också tänkt köpa en kombi tvätt/tork, men fick höra att tumlaren krymper allt till babystorlekar utom lakan och handukar. Dessutom att alla kombi under ca 11.000 inte har kolborstfri motor vilket innebär att man måste vänta några tim mellan varje tvätt/tork! Så om du vill så får du gärna berätta hur du upplever din Bosch. :)

PS. Jag har bytt användarnamn efter min första fråga.
 
BirgitS
Vi har en kombinerad tvätt/tork sen ett par år och inte krymper den tvätten mer än tidigare separata tvätt och tork. Inte kostar den några 11000 heller och det går utmärkt att sätta igång en ny tvätt direkt efter en torktumling.
 
  • Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
Vetgirig2 skrev:
...Dessutom att alla kombi under ca 11.000 inte har kolborstfri motor vilket innebär att man måste vänta några tim mellan varje tvätt/tork! ......
Källa på det?
 
  • Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
I
Mastodontfilms-Mats skrev:
Ok. Pratade precis med Bosch Sverige.

Tydligt svar från dom:
Avloppsslangen måste INTE ligga ovanför vattennivån inne i maskinen, den kan ligga ner på golvnivå och köras ut i golvbrunnen (precis som bilden i första inlägget visar).
Dagens maskiner har inbyggt vattenlås till skillnad från äldre maskiner där avloppsslangen var tvunget att gå en bit ovanför maskinen innan den leddes ner mot avlopp, vattenlås.

Då var det utrett.
Skönt att läsa, för jag kopplade in en till dottern. Gick direkt ned till golvet och bort till brunn, det stod faktiskt att man kunde det. Men så skickar de med den där hållaren, och så vet man att man använde den för att komma över 60cm. Då börjar det gnaga i huvudet, gjorde jag rätt?
Bra, nu vet jag. Tack.
 
  • Gilla
8848 och 3 till
  • Laddar…
Åh, berätta gärna vilken kombimaskin du har som inte kostar ca 11.000 och inte krymper kläder till babystorlekar!
Ej heller hindrar en att vänta timmar inför nästa tvätt.
 
Vetgirig2 skrev:
Tack för lugnande svar! Men som du säger, bäst kolla med säjaren om andra märkens specifikationer.

En annan fråga: vi hade också tänkt köpa en kombi tvätt/tork, men fick höra att tumlaren krymper allt till babystorlekar utom lakan och handukar. Dessutom att alla kombi under ca 11.000 inte har kolborstfri motor vilket innebär att man måste vänta några tim mellan varje tvätt/tork! Så om du vill så får du gärna berätta hur du upplever din Bosch. :)

PS. Jag har bytt användarnamn efter min första fråga.
Var också väldigt tveksam till kombimaskiner innan jag skaffade denna men jag är riktigt nöjd.
Har en liten lägenhet och har inte plats med separat tork /tvätt.
Skulle påstå att det är mitt livs bästa investering efter bilen.
Så jävla gött att kunna tvätta och torka när man känner för det, slippa planera 3 dagar innan och armbågas med diverse typer nere i tvättstugan.
Vänta mellan tvättar?
Varför det?
Det behövs inte, har tvättat 4-5 ggr ibland i följd.
Inga 11000 betalade jag.
Köpte min bosch för 7500, tror den har sjunkit lite i pris nu.
Motorn är kolbortsfri.

Upplever inte nån krympning av kläderna mer än normalt heller.
Det man får tänka på är att bosch säger att man kan tvätta 7kg men torka 4kg.
Jag har tvättat 7kg och torkat 7kg utan problem, allt blir torrt om man kör extra torr programmet men då blir kläderna väldigt skrynkliga pga att dom är tight packade där inne.
Helst ska man torktumla lite mindre mängd än mängd tvätt men det går att tumla lika mkt.
Sen är maskinen så tyst så det är sjukt.
Den enda ggn man hör något nämnvärt från den är under centrifugering och då är den väldigt tyst. Otroligt hur långt utvecklingen kommit från dom gamla åbäkena nere i tvättstugan som lät som pansarvagnnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vetgirig2
  • Laddar…
Källa:
Säljare på Elgiganten i Göteborg!

Men jag har hört/läst någonstans att säljare "fått order" att inte prata så mycket bra gällande "billigare" kombimaskiner eller billiga tvättmaskiner över huvud taget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.