Har en utbyggnad på vårt tak som utgör en del av vårt badrum. När jag pga vattenskada rev ner väggarna så upptäckte jag att det var öppet så att man såg under bärläkten på yttertaket. Detta medförde att den vädring som skall förekomma under takpannorna även nådde in i badrummet. Normalt sett sitter ju isoleringen där och det är möjligt att detta drag upstod pga att det fick fritt spelrum och kunde nå takventilen i badrummet. Min fundering är dock om det skall vara så, man vill väl att isoleringen skall ligga dragfritt eller?

Som jag ser det så har jag två alternativ. 1- låt det vara som det är och lägg isolering + ångspärr och ny gipsskiva. 2- täppa igen de små facken som är mellan bärläckt och masonit så att draget inte når in till isoleringen. Givetvis gäller bara alternativ 2 den delen av bärläckten som är "under" takutbyggnadens konstruktion.

Synpunkter!
 
Utifrån sett kan/ska det se ut på följande sätt.
Pannor, läkt, takbräder, 5 cm luftspalt, masonit, isolering, ångspärr, gips, (färg, tapet ...)
 
Jo, ett tak har den upbyggnaden men nu pratar jag om en utbyggnad dvs man har en vägg som bygger ovanför taket. Typ man gör ett hål i taket och bygger en "kupa" över hålet. Taket möter ju då väggen på kupan och det är i detta snitt som jag har lite bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.