M
Ska bygga nytt, helentreprenad men med lokal byggare, inte riktigt kataloghus. Vår byggare propsar på att installera KNX för hemautomation. I nuläget avsatt 150k för elinstallationen inkl. KNX men har ännu ej suttit ned med elektrikern och skissat överhuvudtaget så har inte allt för mycket info än. Vi är neutrala till hela konceptet, känns som att vi vill inte spara in på något och vara dumsnåla om hemautomation nu är framtiden. Samtidigt så har vi ganska svårt att se framför oss vad vi skulle använda systemet till. Vad som rent prakiskt går att göra med systemet kan vi ju enkelt googla oss till och jag vet att det i princip är fantasin som sätter gränserna. Vi har bara svårt att hitta användningsområden där vi känner, WOW vilken grej! Att med en knapp kunna släcka hela huset känns såklart som en rimlig funktion. Olika scener t.ex. städ-mode, middags-mode etc. ser jag såklart viss charm i men verkligen inget som är en dealbreaker. Styra saker via telefonen har jag svårt att se oss göra i längden.

Är vi bakåtsträvare som egentligen helst vill ha ett så enkelt och användarvänligt system som möjligt? Skulle vi ångra oss om vi inte valde ett system för hemautomation när vi ändå bygger nytt? Är KNX något för oss som inte är entusiaster? Hur stor investeringskostnad rör det sig om egentligen om man projekterar för KNX kontra vanlig el?

Tacksam för era synpunkter.
 
Tycker ni ställer rätt frågor! Visst är det trevligt med automation men naturligtvis har allt ett pris. Jag vill inte säga att det ena är rätt och det andra helt fel. Det är som du själv konstaterat så olika vilka krav och behov som finns.

Enda jag skulle direkt säga är att det är klart att elektrikern propsar på KNX, han tjänar pengar på det och i framtiden när du behöver hjälp med konfigurering mm.

Börja med att be om offert på med och utan KNX och fråga dig om det är värt det. Huset blir inte direkt värdelöst utan KNX och det går att sätta in styrning efteråt.
 
K
Min sambo hade svårt att se sig själv styra belysning med telefonen och tyckte det bara är för latmaskar, idag är hon den som mest frekvent gör det.

Några funktioner jag själv tycker är vettiga:
- Occupied home simulation, systemet lär sig in era belysningsvanor, rullgardinsvanor eller andra KNX-vanor man väljer att ha med senaste veckan i ett ring-minne och skriver sedan över de äldsta värderna automatiskt. Om man reser bort aktiverar man funktionen och den spelar då upp hela förra veckans sekvens och spelar samtidigt in dom uppspelade vanorna så det blir en loop.
Utifrån gatan ser det ut som att någon kan befinna sig i huset. Tillskillnad från att koppla någon lampa till timer, så blir sekvensen mer unik.

- Bryta strömmen till värmegrupper såsom kaffebryggare, spis/ugn samt mha. magnetventil stänga av inkommande vatten och dra ner ventilationen till minimiläge, sänka värmekurvan på värmepumpen och aktivera Occupied home simulation när man larmar på huset för bortrest.

- Med app i telefonen bryta strömmen till spisen/ugnen eller kaffebrytaren när ångesten kryper på påväg till jobbet om man verkligen stängde av dom grejorna eller inte när man stressade hemifrån

- Med väderstationen och markiser, dra ut markiserna när solen är mot fasaden för att minska uppvärmning av rum på somrarna och kommer det vindar eller regn över gränsvärden så drar den snällt in dom åt dig.

- När en brandvarnare löser ut, så tänds all belysning och ventilationen stängs av för att inte sprida eventuell rök.

- Få epost/push notis om att det är dags att byta filter i ventilationsaggregatet, eller ett fellarm för rotorstopp eller liknande.

- När inbrottslarmet löser ut så tänds all belysning, manöverpanelerna blir blockerade för släckning och rullgardinerna åker upp, trigga alla brandvarnare att börja tjuta, ingen tjuv gillar uppmärksamhet eller att bli sedd.

Ja, listan kan ju göras oändlig.. :)


Kostnaden är ju väldigt relativ, och innan ni själva vet vad ni vill ha för funktioner eller fabrikat/apparatserie, eller hur stort huset är/ antal rum är det väldigt svårt att sia om kostnaden. En funktionsbeskrivning per rum och en övergripande för huset bör ni brainstorma/moodboarda fram inför mötet med elektrikern, så får dom lösa det tekniska lämna pris därefter.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte precis som er när jag renoverade vårt hus för 3 år sedan inkl all el. Om man planerar uttag, brytare och nätverk väl så behövs egentligen inte något mer. Vi la pengarna på finare kvalitet på vitvaror, kakel, klinkers som gör huset vackrare och hemtrevligare istället. Ett KNX ökar knappast värdet märkbart på huset om du frågar de flesta köpare. Inte värt pengarna med andra ord om du frågar mig.
 
jbr skrev:
KNX innebär inte per definition automatik, det är ju egentligen bara ett modernare och mer rationellt sätt att installera el.
Sedan finns givetvis möjligheten, med ett knx-system i botten, att automatisera och styra i oändliga varianter om man så önskar.

I en bostad idag skulle man aldrig drömma om att acceptera att tända och släcka takbelysningen direkt på armaturen, vi ser det som självklart att installera en brytare på väggen. Vidare vill vi gärna ha trappkoppling på sådana ställen där det underlättar.
Tidur/astrour, rörelsesensorer mm. anses också som rimliga komplement för att underlätta och förbättra.

Att installera ett system som styrs med busskommunikation är bara att ta det ytterligare ett (eller tre) steg. Det innebär inte att man överger sin knappar på väggen utan enbart att dessa knappar kan användas så mycket mer praktiskt och logiskt. Dessutom är det enkelt att förändra dess funktioner med ändrade behov.

Elsystemet ser jag som en del av husets infrastruktur vilket då förutsätter och kräver att det är säkert, robust och tillförlitligt.
KNX tycker jag uppfyller dessa krav mycket väl och för mig blir det en absolut strävan att göra systemet komplett, dvs. att all installation omfattas.
Innebär det att jag väljer bort knappar på väggen? Absolut inte, men det är väldigt behagligt att kunna välja precis vad och hur dessa knappar ska styra.
Det är inte heller fel att i ett fack få plats med styrning som i en gammal installation kräver tre eller fyra fack. Dessutom blir det tydligt och användarvänligt.


Att sedan automatisera och installera flashiga paneler osv. är ju bara att lägga på ett skal för den faktiska manövreringen.
Det skalet har egentligen inget att göra med den underliggande installationen utan där kan man välja fritt mellan en uppsjö av system. det enda man behöver är gränssnitt/bryggor mellan skal och det underliggande elsystemet.
Det är för övrigt förhållandevis billigt att byta och komplettera efter hand nya produkter når marknaden.
(Av lathet citerade jag mig själv från en annan, liknande tråd.)

Med KNX får du helt enkelt en bra, flexibel installation.
Automatisering kan man sedan ta efter hand utifrån befintliga och kommande behov och önskemål.


... och en sak till :
Du hör alltid bara avrådan från personer som själva inte har erfarenhet av KNX. ;)
 
Redigerat:
Ta en riktig funderare över era verkliga behov, efter det tar man fram lösningen.
 
Spontant så måste det finnas enklare lösningar än KNX, KNX känns tillkrånglat.

Men man installerar speciella avancerade brytare istället för vanliga, dessa är dyra! och du kan inte välja fritt bland utseendet. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har gärna det i detta fall, det kanske finns "puckar" som man monterar bakom brytaren?
Det är alltså billigare att eftermontera Z-wave som är ett trådlöst system än vad det är att montera KNX.
 
Inbillar mig att hållbarheten/livslängd på ex. ett KNX-system med tillhörande aktorer är sämre än vanliga väggbrytare.
 
K
13th Marine skrev:
Spontant så måste det finnas enklare lösningar än KNX, KNX känns tillkrånglat.

Men man installerar speciella avancerade brytare istället för vanliga, dessa är dyra! och du kan inte välja fritt bland utseendet. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har gärna det i detta fall, det kanske finns "puckar" som man monterar bakom brytaren?
Det är alltså billigare att eftermontera Z-wave som är ett trådlöst system än vad det är att montera KNX.
Det "binäringångar" som är puckar du sätter bakom en vanlig återfjädrande brytare. Finns 4-kanals från Schneider för 60€, utöver 4 ingångar har den 4 utgångar som man kan driva en lysdiod på, som statusindikering.

http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eib...0027eede27564debae3906f0/Product/View/N800057

Dom är inte jättedyra om man ser vad man får, t.ex har många integrerad temperaturmätare, perfekt om man vill reglera något i rummet. Du kan fritt styra indikeringsdioderna, t.ex att dom skall vara en larmtablå om man inte vill ha ett överordnat visualiseringssystem t.ex.
Du får en Jung LS5094 för 150€, 8 knappar och du kan koppla en slavknapp till en sådan, på annan placering som är lika intelligent men som kostar 88€
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K
etompau skrev:
Inbillar mig att hållbarheten/livslängd på ex. ett KNX-system med tillhörande aktorer är sämre än vanliga väggbrytare.
Det gäller i stortsett allt som har elektronik kontra mekaniskt och ingen unik egenskap för just KNX.
Samtliga andra hemautomationssystem dras med samma "problem" :)
Finns många EIB anläggningar från början av 90 talet som tuffar på fortfarande, lite service får man väl räkna med.
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
etompau skrev:
Inbillar mig att hållbarheten/livslängd på ex. ett KNX-system med tillhörande aktorer är sämre än vanliga väggbrytare.
Vad grundar du det på...?

Aktorerna är ju inget annat än reläer, dvs. att jämföra med t.ex. kontaktorer. Ofta pratar man väl om life expectancy på > 50,000 cycles och många gånger mer än så.
 
jbr skrev:
Vad grundar du det på...?

Aktorerna är ju inget annat än reläer, dvs. att jämföra med t.ex. kontaktorer. Ofta pratar man väl om life expectancy på > 50,000 cycles och många gånger mer än så.
Vill minnas att jag har läst något inlägg här om aktorer som gick i sönder efter kort drifttid.
Men jag är ingen expert, bara spekulerar lite utifrån den allmänna erfarenhet jag har av elprylar.
 
13th Marine skrev:
Spontant så måste det finnas enklare lösningar än KNX, KNX känns tillkrånglat.

Men man installerar speciella avancerade brytare istället för vanliga, dessa är dyra! och du kan inte välja fritt bland utseendet. Rätta mig gärna om jag har fel, jag har gärna det i detta fall, det kanske finns "puckar" som man monterar bakom brytaren?
Det är alltså billigare att eftermontera Z-wave som är ett trådlöst system än vad det är att montera KNX.
Jag vill mena att KNX är synnerligen logiskt och okomplicerat i sin design.

Om man bortser från retromodifieringar med styrning av ett fåtal eluttag och lampor utan istället tittar på mer kompletta installationer skulle jag tro att KNX faktiskt blir billigare än Z-wave.
Man får då dessutom ett otroligt robust system enligt en industristandard som följs av 400+ tillverkare.


Mångfalden vad gäller varianter och design är enorm och man kan sannerligen välja fritt...


Vad är dyrt? En standardbrytare som ger enorma möjligheter och användarvänlighet behöver inte kosta så mycket.
Självklart finns det annan design eller touchpaneler i färg till helt andra priser men man har alltid valet.
 
Jag tycker KNX är ett fantastiskt system för offentliga fastigheter när man kan det. För privata hem rekommenderar jag det inte då kunden ofta blir låst till 1 programmerare när det kommer till ändringar. ETS som används vid programmeringen är det många som kan men så fort man vill göra någon rolig automation eller integration med andra system krävs en extern server. Det är då programmeringen börjar bli personlig till den som gjort den.

Jag har sett många knx-villor som fått en allt-av-knapp vid ytterdörren, resten tänd/släck/dim precis som traditionellt.

Det finns andra trådbundna bussystem som är billigare, har gratis programvara som gemene man förstår sig på, gratis appar, gratis molntjänst osv. Jag tror att de flesta elektriker vill göra klart installationen och sen kunna åka därifrån. Inte behöva åka tillbaka 10ggr för enkla programförändringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag känner mig rättad =)
Hade fått för mig att en vanlig dubbelbrytare med KNX gick loss på runt tusenlappen, men får man in 8 brytare på en känns de lite mer prisvärda.

Den enda nackdelen jag känner är att det fortfarande krävs licens för att programmera om.

R_Strandberg: Lämna gärna exempel på andra system med gratis programvara =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.