Tänker bygga en liten bastu, typ 1,3x1,6 meter, som ett basturum i badrummet. Nu kan jag inte bestämma mig för om jag ska ha 45mm eller 70 mm reglar. Jag vill ha den rätt välisolerad så det inte läcker ut för mycket värme i badrummet, men å andra sidan spar jag ju 5 cm med det klenare virket och de centimeterna kan användas till benutrymme istället. Badrummet är inte jättestort heller.

Jag behöver nu ett gott råd i denna fullständigt livsavgörande fråga. :)
 
Mikael_L
Nackdelen med 45x45 är att de mycket oftare är eller blir krokiga och vridna.

I övrigt har du redan skrivit upp alla för resp nackdelar med de du väljer mellan, 45mm vs 70mm isolering resp den extra volym 70mm tar.
 
michfris skrev:
Du ska köra med 45*70 reglar. Eller 45*45
Ja! Just det. "Eller".

Mikael_L skrev:
Nackdelen med 45x45 är att de mycket oftare är eller blir krokiga och vridna.

I övrigt har du redan skrivit upp alla för resp nackdelar med de du väljer mellan, 45mm vs 70mm isolering resp den extra volym 70mm tar.
Du kastar mig åt vargarna, dvs mitt eget beslut :)

Men jag kom nyss på att om jag vrider inredningen 90 grader så blir det bättre. Badrummet ser ut som det gör och då finns det mer plats på ena ledden (typ 160 cm) än den andra (max 130 om man ska kunna borsta tänderna).

Sätter jag bänkarna utmed kortsidan kan visserligen bara två personer få plats på övre bänk, men de kan i gengäld få ha knäna kvar.

Så på det viset finns det plötsligt plats för 45x70-reglar, och det är vad det får bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.