5 121 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Provosorisk väg
Sida 1 av 2
Hej!
Vi ska gjuta en platta på mark på baksidan av huset. Det finns inga andra sätt att ta sig bak förutom genom trädgården. Både lastbil och grävare behöver transportera sig dit och därför rekommenderade snickaren att vi gör en Provosorisk väg. Hur gör man en sån? Jag tänker en duk och massa grus, är det verkligen så enkelt som det?
Vi ska gjuta en platta på mark på baksidan av huset. Det finns inga andra sätt att ta sig bak förutom genom trädgården. Både lastbil och grävare behöver transportera sig dit och därför rekommenderade snickaren att vi gör en Provosorisk väg. Hur gör man en sån? Jag tänker en duk och massa grus, är det verkligen så enkelt som det?
En markduk på gräsmattan och sen en några centimeter med singel på den borde fungera. Lätt att bli av med materialet sen.
En vanlig grävare ska dock inte ha några problem att köra på gräsmattan. Kratta ner toppdress i hjulspåren sen så försvinner skadorna. Lastbilen behöver väl inte köra ända in? En grävare borde kunna flytta om grus hyfsat snabbt.
En vanlig grävare ska dock inte ha några problem att köra på gräsmattan. Kratta ner toppdress i hjulspåren sen så försvinner skadorna. Lastbilen behöver väl inte köra ända in? En grävare borde kunna flytta om grus hyfsat snabbt.
Är ytan skapligt slät så funkar körplåtar bra, annars en markduk och ett par decimeter bergkross som paddas. Är det bara för betongbilens skull finns det ju sådana där pumpbilar med långa kranar som säkert når över ett hus, men dom kanske är hiskeligt dyra att leja.
Du menar alltså att ts ska göra en krypgrund i stället för platta på mark? Eller tycker du att de ska lägga parketten direkt på gräsmattan? Verkar vara ett ganska dumt sätt att gå kring problemet att anläggningsmaskiner har svårt att ta sig fram. Grävaren behöver ju troligen hur som helst komma till baksidan för att förbereda marken.Jonatan79 skrev:
Grävmaskinen kan väl knappast vara problemet, det ska vara ett träsk ifall en bandare inte ska ta sig fram.
Problemet lär ju vara betongbilen, där är inte marktrycket att leka med!
Efter betongbilen är det kanske materialleveranser som ska fram ...?
En provisorisk väg på halvdan mark för en betongbil gissar jag behöver typ 2dm tjockt med packad bergkross 0-65 för att bli någorlunda säker.
Att bygga med virke eller körplåtar på mjuk mark för en 20 tons betongbil är jag inte säker på att det ens fungerar.
Jag har fast och bra moränmark, men vi förstärkte ändå där betongbilen skulle fram med allt överblivet bergskross ifrån grundschaktningen.
Det var fascinerande att se hur marken sjönk ändå när betongbilens hjul passerade.
Problemet lär ju vara betongbilen, där är inte marktrycket att leka med!
Efter betongbilen är det kanske materialleveranser som ska fram ...?
En provisorisk väg på halvdan mark för en betongbil gissar jag behöver typ 2dm tjockt med packad bergkross 0-65 för att bli någorlunda säker.
Att bygga med virke eller körplåtar på mjuk mark för en 20 tons betongbil är jag inte säker på att det ens fungerar.
Jag har fast och bra moränmark, men vi förstärkte ändå där betongbilen skulle fram med allt överblivet bergskross ifrån grundschaktningen.
Det var fascinerande att se hur marken sjönk ändå när betongbilens hjul passerade.
Redigerat: