Lite egna tankar & funderingar kring detta med "hem-automation".

Varför utgår man inte från Homeplug standarden
Homeplug innebär ju TCP/IP över elnätet, man slipper radiokommunikation och andra konstigheter och har vanlig nätverkstrafik på el-sladdarna. "Nya" standarden AV-2 innebär ju dessutom både hög hastighet och mindre dribbel med att hålla koll på faser.

Varför bygger man inte in "brytar / dimmer funktion" direkt i el & lamputtag osv.
Om man dels använde HomePlug och dels byggde in t.ex. brytar / dimmerfunktionen direkt i vägg & lamputtag och hade batteridrivna wifi enheter som man kunde placera på valfritt ställe på väggen(eller var man nu vill) för att manövrera dessa vägg/lamputtag så blev det ju mycket mindre tråddragning.
Vill man av nån anledning gå steget vidare så är det bara att bygga in HomePlug interfacet i den utrustning som ska anslutas, då har man ju redan från början ett standardinterface för att prata med vitvaror eller vad som helst.

Som styr / övervakningsprogramvara skulle man kunna använda lämpligt "enkelt & billigt" Scada-system.

Eftersom detta inte finns så antar jag att det finns en hake nånstans??
Vad är haken??
 
Robert-san01 skrev:
Just diskmaskinsavstängningen kan jag inte riktigt se vinningen med att lägga på automation.

Att det finns smartare än dagens mekaniska som ingen använder håller jag med om, bra exempel på det är Oras elektroniska som du trycker på och sedan är den öppen i 3h.
Det är ju här som automationen kommer till användning, om tex vattenfelsbrytare larmar eller någon annan fuktsenor så stängs vattnet av automatiskt...
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
power650 skrev:
Det är ju här som automationen kommer till användning, om tex vattenfelsbrytare larmar eller någon annan fuktsenor så stängs vattnet av automatiskt...
Bra exempel. Dessutom är det en säker funktion, normalt ska ju inte vatten rinna, i alla fall inte läcka, då man inte är hemma. Så skulle funktionen vara lite överkänslig så gör det ju inget. Men det är ju lätt att sätta upp kriterier på att det ska läcka under en viss tid, si och så mycket etc. om man kan känna av flödet/mätarställningen.
 
Den funktionen är mycket enklare och säkrare (troligen även billigare) att få med en vattenläckagevakt, den skyddar även hela huset.
 
K
Robert-san01 skrev:
KNX i befintliga villor skulle jag inte rekommendera någon. Det blir hiskeligt dyrt att bygga in. Däremot i nya hus är det en bra lösning.
Det behöver inte bli inte hiskeligt dyrare så som du målar upp det.
Finns en fin 2x0,8 KNX certifierad buskabel som går fint att dra i med 5G1,5 utan att använda våld i Vp16, behöver man någon extra tändtråd till julstjärnan kan man köra en puck, worst case.

Med andra ord går det att KNX-ifiera en befintlig installation ganska långt, och för dom extra kniviga situationerna kan man köra ett par puckar lokalt och/eller använda KNX-RF brytare.

Jag KNX-ifierar ett befintligt murat hus med gjutet mellanbjälklag och jag rekommenderar alla som vill göra det, att göra det, och om man vill ha femtioelva spotlightsgrupper och styrda uttag i ett vardagsrum, ja då hade det krävts en massa underliggande jobb ändå och det är inte KNX'en som gör det dyrt :)
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Det behöver inte bli inte hiskeligt dyrare så som du målar upp det.
Finns en fin 2x0,8 KNX certifierad buskabel som går fint att dra i med 5G1,5 utan att använda våld i Vp16, behöver man någon extra tändtråd till julstjärnan kan man köra en puck, worst case.

Med andra ord går det att KNX-ifiera en befintlig installation ganska långt, och för dom extra kniviga situationerna kan man köra ett par puckar lokalt och/eller använda KNX-RF brytare.

Jag KNX-ifierar ett befintligt murat hus med gjutet mellanbjälklag och jag rekommenderar alla som vill göra det, att göra det, och om man vill ha femtioelva spotlightsgrupper och styrda uttag i ett vardagsrum, ja då hade det krävts en massa underliggande jobb ändå och det är inte KNX'en som gör det dyrt :)
Prova att ta in en offert på att bygga om en befintlig villa till KNX... Du skall även bygga om central, projektera och programmera allt.
 
K
Om du bygger nytt behöver du bygga central, projektera och programmera allt också, det är inget av det som gör det särskilt dyrare vid retrofit av KNX.

Om man hade valt bort KNX, och ville ha styrda uttag för julstjärnor, spottar i fönsternischer, spottar i tak + lamputtag. Ja, då hade man ändå fått riva i ytskikt för att få in fler dosor och kanalisation och sedan återställa ytskikt och det är ju fel att belasta merkostnaden för KNX för hela den posten, för hade du valt konventionellt med en hel rad med brytare så hade arbetet behövts utföras ändå.

Behöver inte ta in offert, innehar egen ABL, certifierad KNX advanced och projekterat KNX i X-antal kommersiella prestigeprojekt samt projekterat och driftsatt en drös privatbostäder i övre halvan av näringslivet genom nästan alla generationer av ETS, osen min egna kåk då givetvis, och baserat på det så vidhåller jag mitt föregående uttalande om att det inte behöver bli så hiskeligt dyrare om man vet vad man gör och planerar rätt.

Men jag kan hålla med om att det är mer fördelaktigt vid nyproduktion, då väggar är enklade och innertaken inte är gipsade och man har möjlighet att bygga in motorvägar av kanalisation till ett centraliserat system.
Men med 2x0,8 kabeln och några puckar på väl valda ställen kommer man längre än man tror. :)
 
Men du kan inte utgå ifrån att alla som funderar på att automatisera sitt hus har ABL, gjort 10 hus, har ETS osv. Jag är också helt inne på KNX i mitt kommande hus då jag också är elektriker, köper direkt från grossist osv. Tycker ändå inte att KNX är billigt och rätt för alla.
 
K
Nej jag utgår inte från att alla har det, men det ger mig min erfarenhet att påstå det jag gör gällande ämnet, dvs att man inte skall välja bort KNX som ett alternativ bara för att det rör sig om ROT eftersom det inte är hiskeligt dyrare att jobba ROT mot nyproduktion när det gäller KNX, sålänge man planerar och gör jobbet efter rådande omständigheter och tänker flexibelt.
 
Robert-san01 skrev:
Just diskmaskinsavstängningen kan jag inte riktigt se vinningen med att lägga på automation.

Att det finns smartare än dagens mekaniska som ingen använder håller jag med om, bra exempel på det är Oras elektroniska som du trycker på och sedan är den öppen i 3h.
"Automationen" betyder att i samma sekund som diskmaskinen startar så öppnar även kranen. Samtidigt som den är klar stängs det av. Den fungerar när jag inte är hemma och väljer att diskmaskinen ska starta om 3 timmar (ja, jag är medveten om att man inte ska diska när man inte är hemma).

Om det läcker ut vatten stängs vattnet av till hela huset i och med vattenfelsbrytaren, i annat fall hade givetvis avstängningen till diskmaskinen stängts av.

I min värld är det ganska mycket smartare än en kran som är öppen i tre timmar. Men så är vi alla olika och gillar olika saker.
 
Ett smart hem behöver inte ha en tryckknapp för "Hejdå huset" vid dörren. Huset vet ändå att du inte är hemma, eftersom du precis har slagit på larmet.
 
A
Om jag tar hem en elektriker som ska få i uppdrag att montera jordade uttag + öka antalet uttag i ett rum, ska jag då be elektrikern att dra busskabel från den enda knapp som jag har i rummet idag till elcentralen? Planen är att fortsätta med de andra rummen senare. Elcentralen ligger centralt och nära alla rum.

Vet elektrikern vad för kabel som ska dras?
 
Allinug skrev:
Om jag tar hem en elektriker som ska få i uppdrag att montera jordade uttag + öka antalet uttag i ett rum, ska jag då be elektrikern att dra busskabel från den enda knapp som jag har i rummet idag till elcentralen? Planen är att fortsätta med de andra rummen senare. Elcentralen ligger centralt och nära alla rum.

Vet elektrikern vad för kabel som ska dras?
min erfarenhet är att elektriker generellt inte har någon som helst koll på detta... så kolla upp det själv är mitt tips.
 
Håller med norrbottenssnickaren. Att dra buskabel är inte heller behörighetskrävande så det kan du lika gärna göra själv.
 
A
Jo, det som jag befarar är att elektrikern inte har någon koll, men det har ju inte jag heller... Jag har ju ingen elbakgrund, utan kommer från datasidan.

Har jag fattat det rätt att det skulle räcka att dra busskabel från alla strömbrytare i huset till elcentralen? Och så skulle jag kunna få moderna finesser som dimring av alla taklampor, tidsstyrning av fönsterlampor och släckning av all belysning när allt kopplas till lämpligt styrsystem och jag byter insatserna i gamla 60-talsströmbrytarna (och brytarna)?

Inga andra ändringar av befintlig el krävs? I såfall låter det ganska görbart!

Det blir isåfall en kombination av stjärn- och bussnät i mitt hus, om alla befintliga strömbytare skulle kopplas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.