MultiMan
Underbart golv! Blev inspirerad till min egen toalett som ska göras om nästa år.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
M
Allmän fråga - varför ska man gå med koppling och inte bockat rör i ytterhörn? Finns det någon annan anledning än att det blir en mycket skarpare och snyggare vinkel än att bocka?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Allmän fråga - varför ska man gå med koppling och inte bockat rör i ytterhörn? Finns det någon annan anledning än att det blir en mycket skarpare och snyggare vinkel än att bocka?
För att det spar pengar och tid (=vilket också är pengar) genom att inte kassera det redan dragna röret. Gissningsvis har han kapat röret vid hörnet, satt en klämringskoppling och utgått från det.

Snyggt? Nej.
Ekonomiskt? Ja.
Acceptabelt? Gråzon.. svaret bygger på hur man värderar känslorna och förnuftet.
Godkänt? Ja.
 
M
Chrissofsweden skrev:
För att det spar pengar och tid (=vilket också är pengar) genom att inte kassera det redan dragna röret. Gissningsvis har han kapat röret vid hörnet, satt en klämringskoppling och utgått från det.

Snyggt? Nej.
Ekonomiskt? Ja.
Acceptabelt? Gråzon.. svaret bygger på hur man värderar känslorna och förnuftet.
Godkänt? Ja.
Ja jo det köper jag, att man slipper kasta röret, men jag fick nästan känslan av att man alltid skulle göra så, det var därför jag undrade :)

Att det i detta fallet är snabbare köper jag rakt av, har heller inte så mycket emot förkromade kopplingar ;)
 
Och jag tycker jag hade problem med vårt badrum. Jag hade dragit av stora summor för rören ur golvet, riktigt fult :/
 
Chrissofsweden skrev:
För att det spar pengar och tid (=vilket också är pengar) genom att inte kassera det redan dragna röret. Gissningsvis har han kapat röret vid hörnet, satt en klämringskoppling och utgått från det.

Snyggt? Nej.
Ekonomiskt? Ja.
Acceptabelt? Gråzon.. svaret bygger på hur man värderar känslorna och förnuftet.
Godkänt? Ja.
Kromade rör finns väl normalt bara i 1, 2 och 2,75 m längder så klämringskoppling måste ju till någonstans oavsett.

Om man böjer röret med rörbock såsom röris gjort och monterar i väggklammer skulle ju röret komma väldigt närma vägghörnan i böjen, om det över huvudtaget skulle gå fritt, så det är väl mindre lämpligt att bocka i ytterhörnet.
 
Röris har redan 3 bock på röret och det tycker jag är strongt gjort.
Och det kommer väldigt nära hörnet vid ett ytterhörn om man bockar.
Har sett där det är bockat vid ytterhörn och det är snyggare med en klämringsvinkel.


Protte
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Rördragningen blev ju väldigt bra. Jag tycker inte heller att vinkeln i ytterhörnet skämmer.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Nu är det ju gjort som hantverk som det ska vara av en som är stolt av att vara hantverkare... inte pengajägare...

(Då jag gjorde om värmen så gick rörisen in i badrummet och mätte lite ut och börja böja ett 6 meters rör var lite svårt att få in det men ingen skarv... kommer igenom väggen där är det skarvat och följande vid elementet... 4-5 merer är röret)
 
Krilleman
Vanliga halvhårda förkromade kopparrör är standardlängderna 2 & 2,75m.
Förkromade kopparrör som är 1,2m är glödgade.

Och vinkeln på ytterhörnen är precis som många redan nämnt: Att det blir så mycket snyggare! (y)

Nu ser WC-installationen helt OK ut! Inget att klaga på.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Y
krilleman_215 skrev:
Vore spännande och se om VVS-killen använt stödhylsor när denne hade så bråttom...
Shh måste du nämna stödhylsor, får ångest för mitt badrum som inte fick en enda stödhylsa då butiken hävda det inte behövdes för just dom kromrören som såldes, fast när jag återvända och ifrågasatte så hävda han plötsligt att dom alltid rekommenderar hylsor... *ångest*
 
Krilleman
Stödhyls-kravet för halvhårda kopparrör har precis kommit för ett par år sen.

Innan dess satte man aldrig stödhylsor i krom.

Du ska sova lugnt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.