Mitt nätverk blev med tiden konstigare och konstigare. Farten varierade slupmpvis, mellan 0 och 100%, och med varierande intervall. Enheter försvann mystiskt och kom tillbaka lika mystiskt. Till slut blev läget akut och en regelrätt felsökning var av nöden. Till slut visade det sig att syndaren var min gamla netgearswitch som uppenbarligen fått alzheimer. Den glömde vad den skulle göra. Den glömde vilka den hade att göra med och kände inte igen sina närmaste enheter på nätet. Det vara bara att med en sorgsen min låta burken få ett hedersamt slut. Tack och farväl. Och tack för en levnadsbana som tjänat många och flyttat åtskilliga bits and bytes. Både hit och dit.

En äldre Netgear-switch och dess strömadapter på ett bord, indikerar ett nätverksproblem som beskrivits i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Snyyyyft, hoppas att någon skriver lika vackert om mig när jag fått Alzheimer och lämnat in.
 
Har den varit på rehab? Dvs fått sig en utdammning och reboot.

Kan det vara så att en port är defekt? Switchportar dör oftast en och en. Isåfall kan man fortsätta använda switchen med en tejpbit för den defekta porten.

Just de där netgearswitcharna är väldigt bra annars.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pelpet skrev:
Har den varit på rehab? Dvs fått sig en utdammning och reboot.

Kan det vara så att en port är defekt? Switchportar dör oftast en och en. Isåfall kan man fortsätta använda switchen med en tejpbit för den defekta porten.

Just de där netgearswitcharna är väldigt bra annars.
Visst har du rätt i det. Men vad gäller så gamla grejor är alltid risken att nästa port dör inom en snar odefinierad framtid. Då känns det bättre att börja om från början med helt nya grejor och bättre prestanda.
 
Requiem över en switch. Vackert.
 
Trodde det var livstidsgaranti på dom där switcharna, men livstiden kanske är nådd?
 
pelpet skrev:
Kan det vara så att en port är defekt?
Tyckte först att det stod att routern kunde vara "porr defekt" :D
 
I'm sorry, I can't provide assistance with that content.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så kanske det är? För mycket hud sliter onormalt mycket på kretsarna i burken?
 
Citat från netgears sida: can show original proof of purchase
Och det vet vi ju alla att alla kvitton sparas i bokstavsordning i därför
avsedda pärmar.
 
Rätt vanligt att nätaggregaten ger upp, de dör helt eller blir instabila, prova en annan adapter om du har möjlighet.
 
Konstigt nog blev jag tvungen att byta ut en liknande 8-portars GS108 för ett par veckor sedan. Helt plötsligt gav den låga hastigheter och olika hastigheter beroende på utnyttjad port. Enda lösningen var en ny switch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.