Hej allihop!

Har tänk köra lågvolts ledbelysning i ett hus håller på att byggas och hoppas få hjälp, tips och råd av er gott folk.

Mina idéer som jag inte vet om de är genomförbara är följande:

Jag vill kunna dimra via strömbrytare och Fibaro HC2:

1. 29 st 350mA 1,2W led-spottar (totalt 14 grupper) i fönstersmygar.
2. 30 st 700mA ca. 6W led-spottar (totalt 9 grupper) i tak samt centrerat ovanför vissa fönster.
3. 26 st taklamputtag (lågspänning)

Jag har tänkt att all belysning i tak eller ovanför fönster ska vara led och lågspänning. Behöver hitta vettiga lågvoltslampor som passar i vanliga E18/E26 uttag eller modifiera lampor som blir att hänga, monteras i tak. Tacksam för tips!

Jag har tänkt lösa det så här och hoppas ni kan hjälpa mig med bättre lösning eller input på om detta kan fungera:

1. 48 brytare, vissa enkel-, dubbel-, kanske några tre-vägs och alla återfjädrande. Koppla in allt så här:

Alternativ 1. Fyra rör/slang med dubbla cat5 för 16 ledare ut till alla brytare, använda gemensam minus och en egen ledare för plus, samma matning som till z-wave-puckarna (RGBW). Hålla brytarkablaget separat från andra ledningar (ex. 230v till eluttag nära golv).

Alternativ 2. 1-wire med tre ledningar och en DS2406 vid varje brytare, en buss per monteringsskåp. En Fibaro - Binär Universalsensor per buss för att läsa av brytarstatus. Vet inte om detta kan gå att få till så att man kan dimra (med återfjädrande brytare). Om det går kanske det blir fördröjning så att när man släppt så fortsätter det dimra en stund till? Om flera dimrar olika lampor runt i huset samtidigt, går det på 1-wire?

3. Placering av trafos, drivdon, z-wave-puckar.

Alternativ 1. Använda två infällda monteringsskåp med monteringsplatta. Behöver tips på skåp till vettigt pris där jag kan ha 2-3 230V uttag för trafos till 24v samt iaf. 10 röruttag 20mm. Vill samla trafos, drivdon och z-wave-puckar här för styrning av all takbelysning. Detta lär kräva att fixa kylning i skåpet t.ex. med en datorfläkt/filter.

Alternativ 2. Köra ett mindre monteringsskåp med bara trafos och sedan dra ut 24v till kopplingsdosor ha z-wave-puck och drivdon där sedan rör till brytare och leds från respektive kopplingsdosa. Kanske slipper kylning på detta vis. Kommer närmare ledspottarna på detta vis, kanske är ett måste?

4. Använda Fibaro RGBW för att styra 4 olika grupper på en puck.

5. Val av drivdon. Önskar kunna använda drivdon som kan köras på lågvolt, samma spänning som RGBW-puckarna - 24V. Funderar på att kunna använda Mean Well LED-drivdon 350 mA LDD-350L till fönstersmygsspottarna. Deras 700mA till övriga spottar. Dessa tar PWM-signal 100-1000Hz som input för dimning. Får kanske ta till flera drivdon till större grupper men funderar då på att kunna parallell-koppla pwm-signalen till dessa.

6. En eller flera 230v till 24v trafos som kan leverera tillräckligt med ström, måste försöka räkna ut hur mycket allt behöver.

7. Oroar mig för om det går att köra flera ledgrupper i samma rör ut från drivdonen. T.ex. 5 eller ännu fler 1,5mm2 kablar på drivdonens sekundärsida ut till 4 grupper med gemensam minus. Detta för att hålla nera antal slangar att dra iväg med. Dragning till spots längst bort från skåpet kan nog bli upp mot 30 meter som längst. Jag har för mig att jag läst att konstantströmstyrda ledlampor kan köras på längre sträcka kabel. Jag försöker i och med det att hålla mig till konstantström-leds.

8. Fyra ledlampor/spottar 350mA eller kanske 500mA i garderober, behöver nog inte vara dimbart. Kan tänka mig att jag kan mata 24v dit via ett drivdon i monsteringsskåpet, en brytare som sluter vid öppning av garderob innan matning till lampan.

Önskar tips på takspottar dimbara led 700ma varmvitt (gärna som ändrar till lite lägre färgtemperatur vid dimring), gärna vinklingsbart och som kan monteras utan att sätta pottor utan kan ligga lite mot difusionsspärren. 28mm gles och gips finns i taket. Måste/bör man sätta någon sorts dosa eller potta?

Då det jag tänkt mig är lågspänning (24v) får jag då dra rör/kablage/kopplings-/apparat-dosor, installera puckar, drivdon och spottar själv då det inte är 230-ledningar i samma rör/dosor etc? Försökte hitta svaret på elsäkerhetverkets hemsida och hittar detta http://www.elsakerhetsverket.se/Fra...agor/vad-galler-for-svagstromsinstallationer/ vilket jag tolkar som att jag får.

Hoppas på bra tips, råd, diskussion samt att denna tråd kan bli till hjälp för andra.

/Todde
 
Redigerat:
  • Gilla
robpow
  • Laddar…
Det är inte fråga om data, larm eller styr som du specat det. Även 12V kan vara livsfarligt.

E14/E27 för 12/24V kanske butiker som håller på med båtar kan ha. Dock mycket olämpligt att blanda in socklar som är för 220 i 24V system och tvärt om.
 
Frågan är om det krävs speciell behörighet eller inte.

Det kanske finns andra socklar eller lösningar, tacksam för tips.
 
Det krävs behörighet för all el som kan orsaka skada eller fara. Så, ja. Det du specat måste göras under överinseende av en behörig elektriker.
 
Det här kräver en elinstallatör,inget för hemmapulare
 
Det var väldigt många frågor här. Orkar inte gå igenom dem i detalj utan ger bara några allmänna riktlinjer.

Det du kallar lågspänning heter klenspänning, dvs högst 50 V AC eller 120 V DC. Lågspänning är allt över detta upp till 1000 V AC eller 1500 V DC. Därefter blir det högspänning :)

Även klenspänningssystem kan vara behörighetskrävande. Gränsen går vid 10 A, 200 VA eller 50 V AC/120 V DC. Däröver anses det finns personfara i form av elchock eller brand. Så varje enskild klenspänningskrets måste ligga under samtliga dessa gränser. Det ställer också krav på att olika klenspänningskretsar är isolerade från varandra med minst grundisolering för minst 50 V AC / 120 B DC. Jag vet inte vilken spänning en cat5-kabel är specad för. Naturligtvis utför du detta omsorgsfullt så att man inte behöver fundera så mycket på riskerna här.

Åtskillnad mot 230 V-system ställer lite högre krav. Helst ser du till att använda olika installationsrör, olika kablar och åtskillnad i kopplingsskåp så att 230 V kommer in på ena sidan och klenspänning ut på andra. Olika kabelkanaler för de två systemen kan underlätta vid många drivdon som ansluts på samma sida.

Värmen i skåp med många drivdon kan ju bli en fråga. Det gäller att den Ta-temperatur som drivdonen är märkt med inte överskrids. Borde inte vara så svårt att ventilera vid behov.

Rimliga skåp för drivdon torde du kunna leta bland vanliga normkapslingar. Andra skåp blir dyra. Eller så bygger du ett eget. Så länge det är dubbelisolerat elmateriel, där kabelmanteln på 230 V-kablar går ända in under skalet på drivdonen så ställs inga speciella krav på installationsutrymmet. Kabelkanaler kan som sagt underlätta.

Även inom klenspänningssystem gäller normal ledningsdimensionering. 3 st FK 1.5 i ett VP-rör tål ca 13.5 A, sedan sjunker det snabbt. Med konstant ström håller du ju ned strömmen, men måste samtidigt hålla dig under 50 V AC / 120 V DC. Det är därför "vanliga" drivdon har en max effekt. Se även specen för drivdonen ang kabellängder. Glöm där inte att kolla max kabellängd även för push-trådar etc. Det flesta drivdon jag känner till som styrs med tryckknapp styrs med 230 V...
 
  • Gilla
Todde Rask och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.