Robert-san01 skrev:
Just diskmaskinsavstängningen kan jag inte riktigt se vinningen med att lägga på automation.

Att det finns smartare än dagens mekaniska som ingen använder håller jag med om, bra exempel på det är Oras elektroniska som du trycker på och sedan är den öppen i 3h.
Ja, men varför kan då inte diskmaskinen kommunicera med den? Då är det ju automation på riktigt....
 
Tja, sätt en master/slave switch på inkommande till diskmaskinen som känner när du startar den och ventilen på slave uttaget. Dock inget du behöver KNX eller Z-wave för.
 
Det går så klart att bygga proprietära lösningar för varje enskilt behov men för att få lösningar som är intressanta för den breda massan krävs att alla enheter använder samma protokoll.
 
Men varför krångla till allt mer än nödvändigt? Jag kommer att styra stora delar av mitt nya hus med KNX, men där jag inte behöver kommer det att vara vanliga knappar som slår lampan av och på som när Edison tände lyset för första gången.
 
Idag är det nog så att det är det rimliga sättet. Men i en framtid kan man ju mycket väl tänka sig att knapparna på väggarna bara är trådlösa sändare. Alla lampor du köper har inbyggda mottagare som du enkelt parar mot brytaren. Det behövs alltså ingen fast installerad "automation" på det viset.

Den starkströmselektriska installationen blir ju på detta sätt också betydligt enklare. Vissa delar av detta finns ju redan, men brytarna kommunicerar ju då med ett hemautomationssystem.
 
Jag har inte förstått varför man vill ha batteridrivna knappar? Jag hatar när brandvarnaren vill ha nytt batteri och här skall man pilla isär 20 knappar till vartannat år för att byta en knappcell. Du kommer inte ifrån att dra fram matning till alla lampor och uttag så vinsten med trådlöst kommer att bli marginell vid nybygge.
 
Det är bara en framtidsvision. Nackdelen med att traditionella brytare och hemautomation är att de bryter strömmen till det man vill styra på annat sätt.
 
Robert-san01 skrev:
Jag har inte förstått varför man vill ha batteridrivna knappar? Jag hatar när brandvarnaren vill ha nytt batteri och här skall man pilla isär 20 knappar till vartannat år för att byta en knappcell. Du kommer inte ifrån att dra fram matning till alla lampor och uttag så vinsten med trådlöst kommer att bli marginell vid nybygge.
Om man går åt det hållet är det inga batterier i dem kräver bara lite energiskördande. Och givetvis skulle installationer kunna reformeras kraftigt på diverse sätt som skulle göra dem billigare och bättre. Både om man är ute efter det denna tråden tar upp och rent generellt i övrigt. Det är en mycket konservativ och om man vill vara sån även ganska okunnig bransch som sällan ligger i främre ledet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Automation av hus har funnits i mer än 20år. KNX var inte först utan det är en samling av det som redan fanns från div tillverkare och före det fanns det PLC så konservativ håller jag inte med om. Däremot är det som allt annat som har med hus att göra vill man ha väl utprovade saker som van vet fungerar och är säkra. Vem är sugen på att dra om all el i sin nybyggda villa efter 3år när garantin på puckarna från Kina gått ut för att de börjar strula och det slutat tillverkas? Tänk på att många inte kan/får/vill bygga om elen i sitt hus utan måste leja in.

Z-wave mfl skulle jag säga är i sin linda och det kommer säkert att komma mycket bra ur det. Det bästa vore om de kunde ena sig om en internationell standard så allt passade ihop!
 
Robert-san01 skrev:
Men varför krångla till allt mer än nödvändigt? Jag kommer att styra stora delar av mitt nya hus med KNX, men där jag inte behöver kommer det att vara vanliga knappar som slår lampan av och på som när Edison tände lyset för första gången.
Jag tycker att du tänker lite "fel" där... ;)

KNX innebär inte per definition automatik, det är ju egentligen bara ett modernare och mer rationellt sätt att installera el.
Sedan finns givetvis möjligheten, med ett knx-system i botten, att automatisera och styra i oändliga varianter om man så önskar.

I en bostad idag skulle man aldrig drömma om att acceptera att tända och släcka takbelysningen direkt på armaturen, vi ser det som självklart att installera en brytare på väggen. Vidare vill vi gärna ha trappkoppling på sådana ställen där det underlättar.
Tidur/astrour, rörelsesensorer mm. anses också som rimliga komplement för att underlätta och förbättra.

Att installera ett system som styrs med busskommunikation är bara att ta det ytterligare ett (eller tre) steg. Det innebär inte att man överger sin knappar på väggen utan enbart att dessa knappar kan användas så mycket mer praktiskt och logiskt. Dessutom är det enkelt att förändra dess funktioner med ändrade behov.

Elsystemet ser jag som en del av husets infrastruktur vilket då förutsätter och kräver att det är säkert, robust och tillförlitligt.
KNX tycker jag uppfyller dessa krav mycket väl och för mig blir det en absolut strävan att göra systemet komplett, dvs. att all installation omfattas.
Innebär det att jag väljer bort knappar på väggen? Absolut inte, men det är väldigt behagligt att kunna välja precis vad och hur dessa knappar ska styra.
Det är inte heller fel att i ett fack få plats med styrning som i en gammal installation kräver tre eller fyra fack. Dessutom blir det tydligt och användarvänligt.


Att sedan automatisera och installera flashiga paneler osv. är ju bara att lägga på ett skal för den faktiska manövreringen.
Det skalet har egentligen inget att göra med den underliggande installationen utan där kan man välja fritt mellan en uppsjö av system. det enda man behöver är gränssnitt/bryggor mellan skal och det underliggande elsystemet.
Det är för övrigt förhållandevis billigt att byta och komplettera efter hand nya produkter når marknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gillarutsikten och 1 till
  • Laddar…
Tackar för all input. Det verkar inte finnas ngn standard eller produkt som är utom tävlan bäst så det bästa man kan göra är kanske att förbereda för automation så bäst man kan när man drar tråd i kåken.

Om man drar ut separat matning till alla förbrukare i huset så borde man kunna konvertera ganska så enkelt sen. Jag ska rådgöra med några elektrikerkollegor innan jag fattar ngt beslut. Sedan åker man nog på att dra ut en tvåtråd till alla strömbrytare i huset också, som jag fattar det så kommunicerar KNX och strömsätts på samma ettpar?
 
norrbottenssnickaren skrev:
Tackar för all input. Det verkar inte finnas ngn standard eller produkt som är utom tävlan bäst så det bästa man kan göra är kanske att förbereda för automation så bäst man kan när man drar tråd i kåken.

Om man drar ut separat matning till alla förbrukare i huset så borde man kunna konvertera ganska så enkelt sen. Jag ska rådgöra med några elektrikerkollegor innan jag fattar ngt beslut. Sedan åker man nog på att dra ut en tvåtråd till alla strömbrytare i huset också, som jag fattar det så kommunicerar KNX och strömsätts på samma ettpar?
Busskabel har fyra trådarhttp://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsautomatik/easy-knx/easy-knx-tillbehoer/tg018/114018.htm

Jag kommer som Robert-san01 att köra med KNX dock kommer jag att ha KNX överallt.
Alla lampor, övre uttagen i dubbeluttag vid fönster kommer att styras via KNX, alla spottar i smygar och tak, lampor ute, markis, uttag för vådliga apparaturer så som strykjärn och om man har kaffebrygare med egen av/på-knapp dom är lätt att glömma på.
Skall du dock dra busskabel till alla knappar tänk på att du inte bör dra Buss och FK i samma rör och inte helst till samma dosa och skall du dra till samma dosa måste du sätta en svag och starströmsskiljare i dosan.

Om du tänkt dra in KNX tänk på allt i scenarion istället för vanliga knappar, t.ex du har en knapp innan för din ytterdörr.
Denna kan man ha flera funktioner på t.ex:
Välkommen: Denna knapp tänder i hallen, men även på toan och i köket.
Hej då: denna knapp släcker alla lampor samt uttag där du brukar sätta stryckjärn och andra vådliga apparaturer och börjar köra ett borta scenario så det ser ut att vara någon hemma.
Knappen i sovrummet kanske skall ha en godnatt knapp som släcker lampor bryter vådliga uttag.
I sovrum går det då även på samma knapp(knapp med flera funktioner finns) programmera en gå på toan mitt i natten knapp(dimmar upp ljuset på toan och ev. passage till toan), godmorgon knapp(startar uttaget för bryggaren lampor på toan passage till toan samt kök.

Ja du förstår själva tanke gången jag försöker förklara, finns massor av olika scenarion man kan komma på tänk på detta innan du bestämmer hur du skall bygga ditt system.
Notera att detta fungerar på dom flesta smart-hem system som finns idag då det är själva sättet vi använder våra hem som skall styra vad knappar gör.
 
Redigerat:
jbr skrev:
Jag tycker att du tänker lite "fel" där... ;)

KNX innebär inte per definition automatik, det är ju egentligen bara ett modernare och mer rationellt sätt att installera el.
Sedan finns givetvis möjligheten, med ett knx-system i botten, att automatisera och styra i oändliga varianter om man så önskar.

I en bostad idag skulle man aldrig drömma om att acceptera att tända och släcka takbelysningen direkt på armaturen, vi ser det som självklart att installera en brytare på väggen. Vidare vi vill gärna ha trappkoppling på sådana ställen där det underlättar.
Tidur/astrour, rörelsesensorer mm. anses som rimliga komplement för att underlätta och förbättra.

Att installera ett system som styrs med busskommunikation är bara att ta det ytterligare ett (eller tre) steg. Det innebär inte att man överger sin knappar på väggen utan enbart att dessa knappar kan användas så mycket mer praktiskt och logiskt. Dessutom är det enkelt att förändra dess funktioner med ändrade behov.

Elsystemet ser jag som en del av husets infrastruktur vilket då förutsätter och kräver att det är säkert, robust och tillförlitligt.
KNX tycker jag uppfyller dessa krav mycket väl och för mig blir det en absolut strävan att göra systemet komplett, dvs. att all installation omfattas.
Innebär det att jag väljer bort knappar på väggen? Absolut inte, men det är väldigt behagligt att kunna välja vad dessa knappar ska styra.
Det är inte heller fel att i ett fack få plats med styrning som i en gammal installation kräver tre eller fyra fack. Dessutom blir det tydligt och användarvänligt.


Att sedan automatisera och installera flashiga paneler osv. är ju bara att lägga på ett skal för den faktiska manövreringen.
Det skalet har egentligen inget att göra med den underliggande installationen utan där kan man välja fritt mellan en uppsjö av system. det enda man behöver är gränssnitt/bryggor mellan skal och det underliggande elsystemet.
Det är för övrigt förhållandevis billigt att byta och komplettera efter hand nya produkter når marknaden.
Du har sammanfattat det bra! :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
Tackar för all input. Det verkar inte finnas ngn standard eller produkt som är utom tävlan bäst så det bästa man kan göra är kanske att förbereda för automation så bäst man kan när man drar tråd i kåken.

Om man drar ut separat matning till alla förbrukare i huset så borde man kunna konvertera ganska så enkelt sen. Jag ska rådgöra med några elektrikerkollegor innan jag fattar ngt beslut. Sedan åker man nog på att dra ut en tvåtråd till alla strömbrytare i huset också, som jag fattar det så kommunicerar KNX och strömsätts på samma ettpar?
KNX använder 1 av paren för bus och matning av sensorer och aktörer. Det andra paret är för matning av enheter som behöver extra kraft enligt KNX protokollet.

Vad gäller KNX ihop med kraft får man lägga det ihop. PM flex kommer även med en slang som har 3x1,5 + KNX fördraget. Man kan dock fråga sig hur det blir med induktion över långa sträckor då man inte får jorda skärmen på KNX kablarna.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Tackar för all input. Det verkar inte finnas ngn standard eller produkt som är utom tävlan bäst så det bästa man kan göra är kanske att förbereda för automation så bäst man kan när man drar tråd i kåken.

Om man drar ut separat matning till alla förbrukare i huset så borde man kunna konvertera ganska så enkelt sen. Jag ska rådgöra med några elektrikerkollegor innan jag fattar ngt beslut. Sedan åker man nog på att dra ut en tvåtråd till alla strömbrytare i huset också, som jag fattar det så kommunicerar KNX och strömsätts på samma ettpar?
  • Fasledare eller "tändtråd" till positioner du vill kunna strömsätta, dvs. eluttag, belysningsuttag, armaturer osv.
  • Busskabel till positioner du vill kunna manövrera ifrån, dvs. knappar, paneler, rörelsesensorer osv.


Alla tändtrådar måste inte till centralen då det kan bli ohemult mycket FK. Man kan med fördel decentralisera installationen genom att ha kopplingspunkter (för aktorerna) lokalt.

Förslagsvis i garderober för resp. rum eller en lite större kopplingspunkt för t.ex. ett våningsplan.
En sådan kopplingspunkt behöver då matas med L, N och PE samt busskabel. Dock bör man då beakta hur man belastar resp. enskild grupp samt om man vill mata ett utrymme med flera grupper för att undvika att det blir helt strömlöst om just den säkringen löser ut.
Principen blir den samma som att dra kabel till en takdosa i ett rum och sedan fördela ut till resp. förbrukare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.