Jag skulle föreslå ett vanligt (industri) 12V-kragg som ger ~15A för normal drift samt en CTEK-laddare för batteriet. Ev, ska man kanske ha ett fritidsbatteri istället för vanligt startbatteri.

Jag har själv ett gammalt mascot-kragg som ger 12V 20A i en liknande applikation, men anledningen till att jag valde det är att det såg väldigt välbyggt ut, var fläktlöst samt fanns i min skrotlåda. Jag skulle säga att i min värld är välbyggt oändligt mycket viktigare än billigt i just en UPS-applikation.

En ytterligare kommentar; Min RV042 samt mina plåt-netgear-switchar har alla interna switchregulatorer från 12V så jag kan inte tänka mig att det är speciellt kinkigt med exakt 12V in, men det måste man förstås verifiera om man vill dra nytta av det för att t.ex. dra batterispänningen rakt in.
 
hsd
Ett vanligt stabiliserat nätaggregat med strömbegränsning, som klarar initativ laddström till de batteri Du väljer
Det kommer att klara driften i normalfall, enkelt och utan krångel
Blanda inte in ctek eller liknande då dessa är enbart för laddning, kommer att störa elektroniken
 
Redigerat:
Har du några länktips på en lämplig sådan?
 
Jag hade satsat på en UPS av känt märke. De håller lätt 10 år med max ett batteribyte. Vilket ger en ganska låg kostnad per år.

Själv köper jag in APC när de skall införskaffas UPS:et till jobbet. Sedan sätts de alltid in ett nätverksmanageringskort som ger larm när strömmen försvinner eller när ups:en inte mår bra. Dock tar de som alltid snorbra betalt för extratillbehör. Kostar typ halva UPS:en de där kortet. APC har alltid funkat bra för oss, så dessa rekommenderar jag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, APC har jag som sagt väldigt goda erfarenheter av själv. "Problemet" är storleken som behövs för det jag tänker mig. Men jag måste sätta mig ner och räkna igenom alternativen ordentligt ;)
 
hsd skrev:
Strömmarna Du listar är maxförbrukning, i tomgång eller normaldrift är de betydligt lägre
Precis. Siffrorna för en RaspberryPi förutsätter exv. att den levererera max ström till anslutna USB-enheter. Själv så drar den betydligt mindre. En "2:a" med HDMI och LED avslagen och inga USB-enheter drar exv. vid tomgång 200mA, alltså 1W, inte 25W. Samma med de flesta av de andra enheterna.

Så i det här fallet så är definitivt att mäta att veta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Siffrorna för en RaspberryPi förutsätter exv. att den levererera max ström till anslutna USB-enheter. Själv så drar den betydligt mindre. En "2:a" med HDMI och LED avslagen och inga USB-enheter drar exv. vid tomgång 200mA, alltså 1W, inte 25W. Samma med de flesta av de andra enheterna.

Så i det här fallet så är definitivt att mäta att veta.
Ja, det är uppenbart att jag måste mäta innan slutgiltig dimensionering men vi kanske kan fortsätta diskussionen utifrån vilken design som är att föredra tills dess?

Jag har funderat lite på avsäkring också. Jag antar att det sitter någon form av säkring/strömbegränsning i transformatorerna som prylarna går på idag? Något motsvarande måste ju till för respektive förbrukare om strömmen tas direkt från ett stort batteri. Hur löser man det smidigast?

@Andreas: Den där var också klart intressant!
 
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Siffrorna för en RaspberryPi förutsätter exv. att den levererera max ström till anslutna USB-enheter. Själv så drar den betydligt mindre. En "2:a" med HDMI och LED avslagen och inga USB-enheter drar exv. vid tomgång 200mA, alltså 1W, inte 25W. Samma med de flesta av de andra enheterna.

Så i det här fallet så är definitivt att mäta att veta.
Ja, jag menade alltså bägge prylarna och worst case.

Nu fanns det ju lite andra saker också men räknat på de ursprungliga två så blir det ca 2A@12V. Detta ger att TS klarar sig med god marginal med ett rejält blybatteri på ca 100Ah. Det förenklar också laddningen om man bara har ett batteri.
 
hsd
mexitegel skrev:
Ja, det är uppenbart att jag måste mäta innan slutgiltig dimensionering men vi kanske kan fortsätta diskussionen utifrån vilken design som är att föredra tills dess?

Jag har funderat lite på avsäkring också. Jag antar att det sitter någon form av säkring/strömbegränsning i transformatorerna som prylarna går på idag? Något motsvarande måste ju till för respektive förbrukare om strömmen tas direkt från ett stort batteri. Hur löser man det smidigast?

@Andreas: Den där var också klart intressant!
Nätdelar som medföljer klarar den maximala förbrukningen till respektive enhet
 
Jo, men om det blir kortslutning i t.ex. switchen så vill jag ju inte att jag ska få så mycket ström som batteriet/kablarna klarar av att leverera. Det är väl tom risk för brand om det vill sig riktigt illa.

Eller kan man kallt räkna med att det sitter säkringar inne i varje pryl?
 
tommib
Vet inte om man kan räkna med att det sitter säkringar i prylarna men det är ju lätt att ordna med en säkringshållare på anslutningskabeln som du ändå måste bygga för varje enhet.
 
Ja, det är väl så. Får försöka leta rätt på någon smidig liten sak, alternativt samla säkringarna i en säkringshållare för bilel kanske:p

En säkringshållare för bil med etiketterade säkringar för olika elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel skrev:
Jo, men om det blir kortslutning i t.ex. switchen så vill jag ju inte att jag ska få så mycket ström som batteriet/kablarna klarar av att leverera. Det är väl tom risk för brand om det vill sig riktigt illa.

Eller kan man kallt räkna med att det sitter säkringar inne i varje pryl?
Hmm, bra fråga. Det sitter nog en "polyfuse" (säkring med automatisk återställning) eller dylikt i det mesta, men ofta så hittar man ju dessa i nätaggregatet, som du ju inte skall använda. Så det blir nog att öppna och titta, och i annat fall sätta en extern. RaspberryPi har inbyggda säkringar (polyfuse) både på inkommande och utgående USB-portar om jag inte missminner mig, men om annat har det det vågar jag inte svära på.

Bra instinkt dock. Det är alldeles för lätt att tänka "12V-ingen fara", jag gör det själv alldeles för ofta i båten, men ett bilbatteri har ju en otäck kortslutningsström (1000A, eller mer), så åtminstone en central säkring på utgående är ju helt klart en bra idé.

P.S. Och din säkringshållare på bilden är ju helt klart för en båt, inte en bil. :) Eller har du "fish finder" i bilen också? ;) Fast autopilot och radar har man ju iofs saknat i bilen ibland... :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.