När jag köpte mitt hus på Gotland tvekade jag till en början, för att altanen var så ful. Den såg ut som en påbyggd kloss som inte alls passade in. Men det var ju faktiskt rätt trivsamt att sitta där på sommarhalvåret. Efter en del surfande för att få inspiration (mest på den här sidan) så beslutade jag mig för att göra om den. Jag hade en ganska begränsad budget och hela ombyggnationen landade på runt 15 000 kr inklusive altandörrar.
 
  • Renoverad altan med trägolv, vitmålade väggar, tak med genomskinliga paneler och inrett med mattor och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus på Gotland med en vitmålad altan med många fönster, påbörjat renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan på ett hus på Gotland med vitmålad påbyggnad och fönster, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt: Pågående renovering av en altan på ett hus, med byggmaterial och en stege synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av en gammal altan på ett hus, med tre personer som arbetar och diverse byggmaterial utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med orenoverad altan på Gotland i solnedgångsljus, visar altan före ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan under renovering med halvtak, skjutbara glas, trägolv och verktyg, omgiven av natur vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det öppnade genast upp på mot trädgården på ett helt annat sätt och jag fick in så mycket mer ljus. Jag ville att altanen skulle kännas inbjudans mot trädgården och valde därför en bred trappa ut mot trädgårdens fruktträd.

Konstruktion av bred trätrappa på altan med verktyg och byggmaterial, i en trädgård med fruktträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd trätrappa på en altan som leder ner till en grusbelagd trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med bred trappa som leder ner till en trädgård, under konstruktion vid ett tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som målar ett altanräcke med en trädgård och fruktträd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med bred trappa och tak, person sitter på altanen som vetter mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SprallFia och 1 till
  • Laddar…
Jag ville ha en modern fasad med lite liv och skiktningar i och . Jag använde mig av en rödbrun lasyr och olika breda brädor. Min sambo övertalade mig att måla dörrar och fönster svarta, därför fick även stommen bli svart.
 
  • Handritad skiss av husfasad med varierande brädor och markerade svarta dörrar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern fasad på hus med varierande breda rödbruna brädor och svartmålade dörrar och fönster, terrass under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern fasad med rödbrun lasyr och svarta detaljer på dörrar, fönster och stomme, samt varierande brädbredder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med modern fasad, rödbrun lasyr på varierande breda brädor, svarta dörrar/fönster och stomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med modern fasad, rödbrun lasyr på varierande bredd av brädor och svarta dörrar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SprallFia
  • Laddar…
Fönstren till altanen återanvändes och målades svarta. När jag äntligen började bli färdig med utsidan lagom till sommaren, kunde jag börja med insidan. Jag köpte pärlspontspanel och reglade upp och satte in den nybeställda altandörren.
 
  • Hus med svartmålade återanvända fönster och ny altandörr, omgivet av träaltan och grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad altan med återanvända svartmålade fönster, ny altandörr och träpanel under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person installerar en svartmålad altandörr i ett ljust trähus med utsikt över en blommande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med ny målad svart altandörr, återanvända fönster och trägolv under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med nyinstallerade svarta fönster, pärlspontspanel och möbler under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad altan med svartmålade fönster, ny altandörr, pärlspont och utsikt mot en trädgård i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fick jag en altan som ser lite modernare ut och gav en inne och en ute del. Jag lät taket gå ut över dörren så att det inte snöar direkt utanför på vinter och så att man kan ta sig till altanen utan att bli blöt på regniga sommardagar.
 
  • Nybyggd träaltan med takförlängning över husdörren i ett modernt hus med trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern altan med tak, möblerad med soffa och matbord, med utsikt över en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppdaterad altan med tak över dörren, matbord och stolar, med utsikt över trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SprallFia och 14 till
  • Laddar…
Kanonsnyggt! Förstår att ni är nöjda!
 
  • Gilla
Christian223
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat. Panelen på utsidan blev klockren!! Ska ni inte måla reglarna till taket vita också? Vi gjorde det i vårt uterum och det blev ett stort lyft bara det.
Vit panel på husfasad med fönster ovanför en tegelmur, ommålade reglar syns under taket på ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jmkv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.