Hej!

Vi bygger ett hus med ganska platt tak, 6.5 graders lutning.

På detta kommer vi lägga takpapp. Det blir en luftspalt i takfoten runt om, som vi har löst ganska snyggt. Men vi har inte hittat någon bra lösning på hur man drar ut luften.

Vi har heller inga gavlar att sätta ventiler på eftersom det är en valmad taklösning

Är det tillräckligt att bara ha luftning i takfoten? Det känns tryggare om man kan få ut luften vid högsta punkten på taket.

Finns det standardventiler typ "mögelstopper" som kan änvändas ihop med takpapp/låglutning?

Någon som har erfarenhet av liknande problem?


 
Det finns en ventilerad taknock av plåt. Har för mig att jag sett den i något produktblad från Tebolit, men just nu kan jag inte hitta den igen.
 
OK, tack för det. Antar att du menar Trebolit. Jag har letat på nätet efter denna lösning men inte hittat något. Någon annan som känner till denna nockplåt?

Dock fick nyligen höra av någon att man kanske inte behöver ventilera detta platta tak i nocken. Eftersom det blir ventilerat tunt om i takfoten "kan luften "dra" rätt igenom springan från sida till sida". Någon som har någon åsikt om detta förfarande?
 
Har du bara genomströmmning från takfot till takfot så är det inga problem, har inte varit med om att lufta i nock utom på väldigt stora byggnader.
 
ett anna fråga jag har gällande tak/vindventilation.

Jag har takfotsventilation på min oinredda vind, dock sitter den igen på vissa ställen. Då jag ny bytte vindskivor så tog jag även och slog igen de små fönstren som satt på gavlarna och monterade dit ventilationsgaller istället. Tror ni detta räcker för att kompensera att ventilationen på vissa ställen vid takfoten är dålig :-/
 
Tack för det! Det är så skönt när planerade arbetsmoment försvinner.

 
hej nybyggaren

jag har samma problem med hur luftningen ska göras på en tillbyggnad. det är 7 grader takvinkel och öppen luftning i takfoten. hur gjorde du? använde du nockventilation? vilken höjd har du på luftspalten? Tacksam för svar!.
 
Jag har samma fråga, även om denna tråd är gammal, är det någon som vet med säkerhet att det går att ventilera tex. mellan varje takstolsfack och ta in/släppa ut luft "runtom"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.