Att döma av de magra resultaten man får på Google så är det här en helt knäpp idé, men det kan ju vara att folk i allmänhet vill ha det mer "fancy".
Jag har ett stort helt oinrett källarrum (bara betong alltså), med VA som jag har en idé om att mura upp ett badkar i. Det ska inte bli nåt glassigt källarspa med kakel och klinker, utan mer "rustikt" är tanken. Men mysigt att bada i... det som sätter gränsen storleksmässigt är egentligen bara tillgången på varmvatten, men jag tänkte att två personer någorlunda skulle få plats. Och så breda kanter/avställningsytor. Utseendemässigt tror jag att bara rött tegel blir det snyggaste som finns :)
Jag tror att alla förstår idén. Återstår att se om någon vill berätta hur man gör, för det har jag ingen aning om... gärna så en 5-åring förstår. Eller tipsa om det finns byggbeskrivningar nånstans på nätet.
 
  • Gilla
pitaoj
  • Laddar…
Hur tänkte du få det tätt?
 
Du kan bygga stomme av tegel men måste ha något tätskikt invändigt.
Jag har läst flera som använt vanliga folie system för badrum i badkar men lite oklart hur de klarar värmen i längden.
Jag mailade Kiilto tidigare och de avrådde från att förlita sig på deras folie system i ett badkar.
Det finns speciella epoxyfärger för badkar annars eller glasfiber.

Du måste sen ha någon skyddande yta invändigt i vilket fall.

Jag skulle antagligen ändå köra med ett folie system och kakel invändigt.
 
Kan inte alltihop vara av tegel, men med ett ordinärt badkar nedsänkt som ett tråg? Känns som om det vore en enkel, tät och hygienisk lösning. Själva karet går väl måla så att det mer smälter in?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Räcker det inte med att putsa badkaret invändigt med cementbruk med vattentätare i? Konstruktionen är ju inte fuktkänslig och baden pågår ju bara en timme då och då. Det går ju att polera ytputsen med linolja och grejer också.
 
Claes Sörmland skrev:
Räcker det inte med att putsa badkaret invändigt med cementbruk med vattentätare i? Konstruktionen är ju inte fuktkänslig och baden pågår ju bara en timme då och då. Det går ju att polera ytputsen med linolja och grejer också.
Problemet med det är att det ofta rör sig och spricker...

Att fälla in ett badkar som Snål-Jocke säger fungerar ju men i mitt tycke faller lite idén då med ett "rustikt badkar... Eventuellt i så fall om man skulle köra med ett kopparkar... :)
 
Förr var det ju vanligt med ett "bykkar" för mattvätt i tvättstugan. Ett kar i betong c:a 1,3*2,5*0,9 m (b*l*d uppskattade mått ur minnet). Användes ibland fylld med vatten och is, även som avsvalkning efter bastubad, så kallt vatten klarade de ju av utan sprickor. Väggarna c:a 15 cm tjocka. Kan det vara något att inspireras av?
 
  • Gilla
pitaoj
  • Laddar…
Kul att så många hugger direkt :). Så en variant skulle kunna vara att mura upp konstruktionen och invändigt köra med folie och kakel? Man kan väl hitta kakel i tegelfärg så det inte ser för flashigt ut tänker jag :)
 
Fast det där med att putsa invåndigt kändes iofs mer "hardcore" och rätt... om man tar ett visst underhåll i form av spricklagning kanske det funkar? Ev. läckor gör ju ingen skada
 
Claes Sörmland
Om du vill testa ett kul murprojekt så är en variant att slamma med vattentätt cementbruk och sen ett lager tadelakt på det.

Tadelakt är kalkbruk som blandas på släckt kalk, pigment och marmormjöl och sen trycks fast och poleras på underlaget med en hård rundad sten som verktyg - det görs sedan vattentätt genom att pensla på olivoljetvål. Olivoljetvålen bildar kalktvål med kalkbruket och det ger en vattentät yta. Så här:

https://www.pinterest.se/pin/28358672630011891/

Fördelen med tadelakt är ju att den tål rörelse bättre än cementbruk.
 
  • Gilla
pitaoj
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänk på alla pooler i betong med klinker/mosaik. Vi hr ett formgjutet spa i betong klätt med mosaik. Tätskikt var någon "gegga"(kommer inte ihåg namnet) som rollades på i flera lager.

Har sett ett ovalt fristående badkar i betong, utsida var kakel och invändigt mosaik. Det badkaret hade en bred kant.

Så visst går det mesta. Du kan ju klä ett gjutet badkar med tegel t.ex. Tänk dock på vikten och vad golvet tål.
 
Jag hade gjort insidan hyfsat slät med hjälp av "rustikt" murbruk med inblandning av tegelflisor för att få det utseende DU vill ha.
Sen hade jag använt glasfiber och plast/epoxi för att få det tätt och rimligt att sitta i på ett bekvämt sätt. Ett tunt lager med epoxi går att få nästan genomskinligt så att inte känslan av uppmurat badkar försvinner på insidan.

Att jag aldrig hade gjort så här själv är en annan sak, tycker varken det låter snyggt eller praktiskt.
 
Kul ide, har lurat på något liknande själv. Det jag funderar på är att mura upp och på insidan klä golv och väggar med glas, typ ett stort akvarium. man kan även fälla in ljus bakom glaset som ger snygga effekter. Glas är ju enkelt att hålla rent också.
Har pratat kort med glasmästare som säger att det är möjligt men har inte undersökt prisbilden.
 
A
Jag har ett sånt där stenålders betongtvättkar som HasseTeknik nämner. 90 år gammalt och håller än. (y)
 
Har en kompis som lät mura upp ett badkar (på min inrådan) i ett litet toautrymme där inget annat badkar fick plats. Gammal kåk på södermalm. Det murade badkaret blev stort och djupt (och snyggt). 2 personer ryms lätt och man sitter med vatten upp till halsen nästan.

Murades med leka, tätskiktades (vet ej exakt hur), och kaklades sedan. Ca 10cm tjock yttervägg, resten är tätskikt och kakel mot väggarna. Har ingen bild tyvärr. Men visst går det! och som forumet visar finns mpnga lösningar. Förslag, lägg ut en förfrågan med en enkel skiss på nån tjänst där man kan köpa hantverkstjänster.

Kanske kommer min kompis ihåg vem som gjorde hans, då kan jag förmedla kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.