Hallå!
Jag har tagit bort all tapet och slipat vägarna samt även tillsatt en målarremsa på en skarv (gipsvägg) och spacklat/slipat tre gånger totalt med hjälp av lätt handspackel.

Hörnskydd har fästs fast med hjälp av lätt handspackel där jag har spacklat/slipat totalt två gånger.


Nu kommer det riktiga problemet som jag har, totalt finns det fyra väggar där tre stycken är betongväggar samt sista är en gipsvägg. Jag har googlat och sökt via Youtube för hur man bredspacklar, dock inser jag nu när det praktiska skall göras så är jag inte så händig.

Emellan åt blir det för mycket eller för lite spackel och jag blir frustrerad över detta och tog bort all spackel istället för att börja om imorgon. Jag har läst och visste även i förtid att det krävs en viss nivå för att utföra bredspackling på ett bra sätt.


Frågan är skall jag fortsätta bredspackla med hjälp av denna teknik ->

https://youtu.be/TpDSOrA7Dao?t=66


Alternativt skall jag slippa ner väggarna med slippapper på korn 40 styrka för att försöka få väggen så jämn som möjligt och sedan försöka fylla i alla små hål som finns på betongväggarna?


Alla dessa småhål på betongväggarna jag talar om, ser ut som sådant:

Obehandlad betongvägg med små hål och ojämnheter som förberedelse för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Jag använder spackel ifrån Byggmax kallad "Grovspackel" för första spacklingen samt "Lätt Handspackel" för andra spacklingen, Lätt Handspackel har jag även använt för att spackla målarremsan och även tillsatt våtrumslim så att det sitter fast.
 
Redigerat:
E
Som nybörjare måste man låta det ta tid. Man kan inte tro att man ska kunna bredspackla på samma sätt som en professionell målare.
Bredspackla en vägg i taget, eller kanske till och med en del av en vägg.
Om spacklet hunnit bli torrt på ytan, skinna sig, så är det bara gå vidare till nästa del. Annars blir det bara pannkaka av allt man redan gjort.
Innan man fått in nån teknik så kan det bli bättre om man lägger på lite för mycket spackel, så kan man hyra en väggslip i en dag för att få det jämnt och fint.
 
Det kan vara lättare med rullspackel. Då rollar man på spacklet och får då en hyffsat jämn mängd applicerad på väggen. Sen drar man av med en bredspackel. Jag tycker det är lättast att dra av mycket, man kanske får spackla en gång till, men jag gör hellre det än slipar ett tjockt lager.

Bli inte rädd om det blir en liten rygg mellan avdragningarna, det slipar man snabbt bort.

Byggmax spackel har varit lite fram och tillbaka över tiden. Jag hade satsat på ett mer välkänt märke. Behöver inte vara dyrt. T.ex. tycker jag Bostik på Bauhaus är helt ok för 150 kr/hinken.
 
Tackar för samtliga svar!
Jag kommer använda rullspackel nästa gång men har beslutat mig att slippa väggarna med 40 korn styrka och sedan fylla i samtliga småhål...ska försöka dock köra bredspackling på en av väggen för att se hur det ser ut.
 
Ja, rollbart spackel fungerar bra på betongvägg. Köp en vanlig riktigt grov målarroller (inte en plast spackelroller) och en bred spackel (50 cm).

Rulla på spackel på en yta av ca. 0,5x2 meter och dra över med spackeln som täcker hela bredden. Dra med lätt tryck och ganska stor vinkel bara för att släta ut spacklet.
Blir det bubblor eller gropar låt de vara bara tills andra varvet.

Låt torka ordentligt. Skrapa först bort allt som sticker upp med vinklad spackel och rolla sen en gång till på samma sätt.

Låt torka och slipa med 120 papper på kloss.

Finns någon yta med bubblor spackla över bara de en tredje gång.
 
Jag har använt Biltema rollbart spackel kan jag tillägga. Jag tycker det är bättre (lite lösare) än t.ex Beckers
 
Grovspackel är helt onödigt på den väggen om du inte ska bygga upp tjockare lager. Kör rullspackel över hela, ingen ide att dutta i småhål bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.