Har en gammal APC UPS som dels är alldeles för gammal för att kunna lita på, dels är den för klen både för nuvarande bruk och definitivt för kommande.

Frågan är hur man ska dimensionera det hela. Det som är prioriterat att hålla liv i under några timmar i nuläget är:
1 Cisco RV042G
1 Raspberry Pi

Cisco switchen har 4 portar så jag funderar på att sätta Pi:en och NAS:en där och koppla NAS:en till UPS:en också men med omedelbar nedtagning för att spara batteri.

men vad det lider så kommer jag sätta upp kameraövervakning med 3-4 kameror. Jag är inte färdig i tanken med vilka kameror eller hur detta ska sättas upp, om de ska spela in till NAS:en eller mot molntjänst etc.

Så frågan är vad man ska tänka på här och nu, som ni märker är jag inte helt klar på själv hur jag vill ha det :)
 
Detta är inte direkt ett svar på din fråga, men jag håller liv i liknande utrustning med hjälp av vanliga alkaliska batterier och en diod till 12v-matningen. (Se till att spänningen är högre på nätadaptern än batteripacket!)

Anledningen till detta är att jag haft ganska mycket strul med de UPSer jag tidigare haft. Dessutom är AA eller C/D-celler billiga och pålitliga. Du får rätt många batterier för kostnaden av en UPS. Vill man lyxa till det kan man byta celler varje år oavsett om du haft strömavbrott eller ej.

Jag har också övervägt att köra allt på "powerbanks" och en step-up-omvandlare från 5V till 12V, dock så litar jag inte riktigt på billiga Li-celler/powebanks.

Slutligen har jag på jobbet blivit positivt överraskad av EATONs UPSer, de är prisvärda i min åsikt, men klart dyrare än torrceller. :)

Edit: Typ denna: https://www.dustinhome.se/product/5010747160/5p-850ir eller med mer/mindre batterikapacitet

Edit2: 8 st alkaliska D-celler kostar 100:- och innehåller ca 15Ah @ 12V (Men jag ser nu att din APC var för klen, så då duger kanske inte batterierna i alla fall, åtm inte för ditt framtida bruk, dock bra för RV042+RPI)
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Anders243 skrev:
Slutligen har jag på jobbet blivit positivt överraskad av EATONs UPSer, de är prisvärda i min åsikt, men klart dyrare än torrceller. :)

Edit2: 8 st alkaliska D-celler kostar 100:- och innehåller ca 15Ah @ 12V (Men jag ser nu att din APC var för klen, så då duger kanske inte batterierna i alla fall, åtm inte för ditt framtida bruk, dock bra för RV042+RPI)
Haha, vad lustigt - Såg nämligen Eaton UPS:er på Dustin innan jag startade denna tråden och tänkte frågat om någon har erfarenheter av dem men glömde av det :). De verkade prisvärda.

Tror inte på någon hemmamek-lösning här och de APC-upser, allt från den lilla jag jag har till deras Infrastruxure-serie jag har, har jag bra erfarenhet från. Men de kostar lite mer :).
 
Brasklapp: Just den jag länkade till har jag inte testat, men deras 91xx-serie med externa batterilådor (5kVA) har fungerar fint och varit prisvärda.

Vi hade också en stor 20kVA APC som fungerat fint, men alla små APCer jag råkat ut för har alla strulat då de behövts som bäst.... därav tipset på torrbatterier, de har i alla fall inte felat -- än så länge:)

Sen var batteri-lösningen inte helt hemmasnickrad, på mitt förra jobb kördes all kritisk IT-infrastruktur och larm på DC och hade en liknande lösning med blybatterier (ca 240V) och en "omkopplare" som jag personligen tror bara var en dubbeldiod.. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Helst hade jag önskat att jag kan hålla liv i det kritiska i 24 timmar eftersom det är larmutrustning, men det är antagligen en utopi innan jag ens räknat på det :)

Kikade lite på Eaton 5P 850iR https://www.dustin.se/product/5010747160/5p-850ir, eller storebror 1150iR. Snyggast med rackmonterat, men jag ser att man får 5P 1550i (ej rack) för samma pengar...
 
Redigerat:
UPS:er brukar ha en viss tomgångsförbrukning. Visst kan du plocka på med massor av batterier, men med bara de inbyggda batterierna är jag inte ens säker på att speciellt många UPS:er en kan gå på tomgång i 24 timmar. Om de prylar du skall driva kan matas från 12 VDC så kan du spara en hel del i batterikapacitet genom att inte ta omvägen via 230V.
 
Hmm, det är ju sant. Ska nog fundera ett vara till på det där även om jag nyss dissade hemmasnickrat :)
 
tommib
Instämmer helt i detta med 12VDC. Om du vill ha 24 tim drifttid så skulle jag starkt rekommendera att du tittar på ett hemmabygge med ett par rejäla blybatterier samt laddare till dessa. Det du ska driva drar så lite ström att elektroniken på sekundärsidan kan vara ganska klen (tänk ett par små DC-DC omvandlare) samt en rätt primitiv laddkrets på primärsidan. När man tittar på specifikationerna för din Ciscoburk så är det 12V 1A och en hallonpaj drar i värsta fall 5V 2A, så runt 25W. Det krävs inga stora häftiga saker för att driva det.

Visst, en risig laddkrets sliter på blybatteriet men å andra sidan blir lösningen rätt billig så du kan köpa nya vb.
Orkar du inte bygga en egen lösning finns det färdiga DCDC-UPS som t.ex. http://www.mini-box.com/picoUPS-100-12V-DC-micro-UPS-system-battery-backup-system De har också en produkt som heter OpenUPS som kan vara värd att kika på. Kombinera med en batteriladdare och två DCDC-converters (eller kör med en LM317 eller liknande om du inte bryr dig om effektivitet).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Intressant, det visar ju sig att det mesta i racket går på 12v....

NAS:en går på 12v, switchen troligen också.

Lite snabbt räknat så hamnar vi på följande i ett framtidsscenario
Ciscoroutern 1A
RaspPi:n 1A
NAS:en 4A
Switchen 2A
Fiberconverter 1A

Totalt 9A, till detta kommer kommer då strömförbrukning på kamerorna. D-links verkar ligga på c:a 0,5A stycket så med 4 kameror är vi uppe i totalt 11A. På 24 timmar ger det 264Ah och så 20% marginal på det(rimligt?) så är vi uppe i 320Ah. Går det att köra på vanliga bilbatterier? Tål de underhållsladdning?
 
hsd
Strömmarna Du listar är maxförbrukning, i tomgång eller normaldrift är de betydligt lägre
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Blybatterier är mycket enkla att ladda. Har du en reglerad spänning på 13,5 - 13,8 V kan de stå med underhållsladdning i flera år. Bilbatterier har den fördelen att de är billiga och enkla att få tag på. Du får inte speciellt många urladdningscykler ur dem, men det är väl inte heller meningen? Det är ju inte så ofta man har strömavbrott. Speciellt inte under 24 timmar. Försök att mäta normalförbrukning på prylarna. Visst kan du ställa dit 320 Ah för säkerhets skull, men det blir ganska tungt och skrymmande.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det är en poäng, men säg då 200Ah tills jag mätt lite bättre.

PicoUPS-korten som tommib länkade är ju intressanta men laddar ju bara drygt 1A så det skulle ju ta typ 7 dagar att ladda upp batteribanken igen. plus diverse förluster. Så det funkar ju inte med en så stor batteribank. Men jag antar att det inte går att parallelköra med typ en CTEK MXS10?

Därtill kommer ju frågan vad man ska ha för nätaggregat för normaldrift?
 
mexitegel skrev:
Hmm, det är ju sant. Ska nog fundera ett vara till på det där även om jag nyss dissade hemmasnickrat :)
Hemmasnickrat behöver inte vara fel, det beror mer på vem som snickrar än var man befinner sig när man gör det.;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Haha, jo det är ju sant :). Som gammal elektronikingenjör kan jag säkert plocka ihop något som fungerar och inte ser hemmasnickrat ut - frågan är ju mest om det är värt det ur ett längre underhållsperspektiv.
 
mexitegel skrev:
frågan är ju mest om det är värt det ur ett längre underhållsperspektiv.
Så får man inte säga. Ett bra hempularprojekt är överarbetat och har mediokert resultat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.