Hej alla glada!

Skulle gärna vilja ha feedback på vår planlösning!
Rätt långt gången men finns fortfarande tid om man skulle vilja göra ändringar.

Tack på förhand

/Henrik
 
  • Arkitektonisk planritning av en våning med angivelser av rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nog dragit ut köket något för att slippa ha hällen på köksön, det är mycket bättre om den får vara ren så att säga.

Sen hade jag förlängt det lilla badrummet så att det går att få in en dusch där.
 
  • Gilla
Henrik Lundin
  • Laddar…
Hej!

Tack för din respons!
Vi hade dusch i lilla badrummet först men valde utrymme för hall istället. Vi planerar ett gårdshus där gäster kan bo och duscha. =)
 
Dusch i lilla badrum alla dagar! Oavsett gästhus. Ska frys stå höger om kyl? Saknas på ritning. Försök bredda klädkammaren så ni får plats med 60´s djupa garderober på båda sidor utan att det blir trångt, svårt att bedöma om det är möjligt nu.
 
  • Gilla
Henrik Lundin
  • Laddar…
Det kommer stå en rätt stor french door-kyl i köket. Den som står där nu är inte skalenlig. Sen är delen längs upp till höger ett "grovkök" där även en stor frys kommer att stå. Walkthru-closet är tilltagen så man kan ha öppna 6 på båda sidor. Kanske ska ta till lite extra =)
 
Det ser trevlig ut, men ett par funderingar
- toaletter med dubbla dörrar blir lätt irritationsmoment.

- hallen ser väldigt öppen ut. Ni tänkte väl inte förvara skorna bredvid dörren? (det hade nog sett väldigt tråkigt ut från matplats/vardagsrum). Är det inte risk att man annars drar runt smuts? Flyttar man ytterdörren lite mot klädförvaringen så är det inte lika mycket yta man behöver trampa runt på.
 
Hur är väderstrecken?
 
Jag skulle lagt dörren ut/in till groventre från samma håll som entré, inte mot baksidan. Kasta om arbetsrum/sovrum så att ni inte störs av toalettspolande. Se till att ni får plats med åtminstone 60 respektive 37 cm djupa garderober ( IKEA-mått, ännu bättre med 60+60) i walk-in-closet, annars är den meningslös. Öppna spisen skall ha en mer central roll mellan entrén och köket, hoppas ni inte gjutit än, och kan få ner ett rör. Maxa köket hela vägen till dörr grovköket, ett kök kan aldrig vara för stort. Gillar planlösningen, men ni kommer bittert att ångra nedsänkt vardagsrum, pajar flödet och tar bort alla möjligheter att variera/justera planlösningen. Sorry före alla kommentarer, men håller på att bygga mitt tredje hus och har gjort de flesta misstagen redan...
 
  • Gilla
Henrik Lundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om ingången till grovköket ska användas regelbundet är det bra om det finns plats för skor och jackor direkt vid dörren.
Varför finns det två hoar i grovköket?

Om hällen ska vara kvar på köksön så behövs inte så stor ho där utan det räcker med en smal för att fylla på vatten i en kastrull och hälla ut det sen. Däremot behöver man en rejäl avställningsyta vid hällen för sånt som snart ska läggas i pannan mm. och plats för att skära kött etc. Det är bekvämast om porslin och glas kan förvaras nära diskmaskinen för då går det snabbt att tömma den.
 
Hej!

Det är två hoar då ena är placerad i tvättstugan och den andra är placerad i vårt "grovkök".
Hon på ön kommer bli en liten smal, precis som du tipsar om! =)
 
Läget på huset är nästan som ritningen (dvs söder är neråt). Det är en liten vridning på huset motsols.
 
Med den orienteringen tycker jag planlösningen är ganska bra. Det är klart att en genomgång från vardagsrummet för att komma till det stora sovrummet kan diskuteras, men det är värt en del att kunna gå rakt ut på ett däck i markplan i västerläge. Jag förstår också poängen med det sänkta golvet i vardagsrummet även om det också skapar en del problem. Jag tror det kan bli trivsamt vilket även det lutande innertaket kan bidraga till.
 
  • Gilla
Henrik Lundin
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det kommer att användas men jag hade nog personligen skiftat plats på grovkök och tvättstuga, skippat vinkelköket och gjort ingången till grovkök mellan ho och U/M. Lite smidigare passage om man ska använda grovköket som ett komplement till köket. Då hade jag också kompletterat med en dörr från tvättstugan ut mot gaveln, om det skulle få plats ett (framtida?) garage där? Jag hade också definitivt gjort en dusch i WC:n, om inte annat för andrahandsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.