Fairlane
Hej,

Vi har ett innertak i ena sovrummet och vi kommer renovera måla om väggar (alternativt tapetsera) och lägga parkett, samt måla lister runt fönster etc. Således bör vi väl även göra något åt taket som inte ser så kul ut. Tanken var att helt enkelt bara måla, men jag är osäker på val av färg och om det blir bra.

Taket består av någon form av plattor, Jag är osäker på vilket material det är. Det ekar fint när man knackar och känns halvmjukt, ungefär som spånskiva. Jag kan säkert göra ett litet hål någonstans ovanför en garderob för att lista ut mer.

Mellan plattorna finns en försänkning som är 20 mm bred och 4 mm djup.
På färghandeln fick vi veta att vi var tvungna att bredspackla hela taket och sätta någon folie(?) för att det skulle bli bra. Det är ett jobb vi inte klarar av just nu och jag undrar om det är helt nödvändigt?

Vad tror expertisen?

Jag bifogar en bild på taket, taget från cirka 10 cm avstånd.
Behövs det kompletterande information för att göra en bedömning?

Närbild på ett skadat innertak med sprickor mellan takplattor och synlig försänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen
 
gissningsvis treetextak, det där e svårt o få rätt på, vill du ha ett slätt tak utan försänkningar o sprickor är det till o riva ner treetexen och sätta upp gips. men tyvärr är det en del jobb. sprickan kommer utav att plattorna rör sig i takt med fukten i luften.
 
  • Gilla
pongr130 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Små sprickor går att leva med och försäljningarna likaså. Det är bara det klassiska att man måste måla om taket för att det inte ska se skabbigt ut.
 
Är det treetex är det hopplöst att försöka få det snyggt. Jag har försökt fixa sprickorna i våra treetextak med mjukfog innan målning, men det är inte lönt. Jag gillar våra tak ändå (fint mönstrade plattor och absorberar ljud bra), men vill man att det ska se nytt och perfekt ut så är det nog bara att byta ut det.
 
  • Gilla
Andr
  • Laddar…
Det ser ut som samma tretex-skivor vi har i en av stugorna på landet. Det är bara att måla. Du kan foga skarven med målarfog innan du målar så kanske du slipper sprickningen. Dom här skivorna är ganska mjuka, så att bredspackla tror jag inte på. I så fall riva ned och gipsa
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Larsa skrev:
Det ser ut som samma tretex-skivor vi har i en av stugorna på landet. Det är bara att måla. Du kan foga skarven med målarfog innan du målar så kanske du slipper sprickningen. Dom här skivorna är ganska mjuka, så att bredspackla tror jag inte på. I så fall riva ned och gipsa
Det lätt intressant. Riva och sätta gips är för mycket arbete just nu. Vi stör oss inte på sprickorna, så måla direkt kanske funkar?

Isåfall, tvättar man innan och vilken typ av färg ska man har?
 
I ett vanligt rum (ej kök) behöver man inte tvätta först, men eventuellt damm måste bort.
Sen är det bara att dörna på med takfärg :)
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Och köp en riktigt bra takfärg!
Det är svårt att måla tak och få det jämnt utan fläckar så lägg hellre någon hundring extra på färgen...
Hornbach har en egen takfärg som täcker på ett varv om det är målat tidigare som tips på bra lite billigare färg.
Det är bra att torka av före med lite diskmedel och uppblött trasa.
 
Fairlane
Färgen är redan inköpt. Hoppas Beckers takfärg funkar.
 
Ja, beckers funkar bra. Räcker att dammsuga ett varv om det inte är kök eller bad. Täcka golv och tak. Är det hål du vill bli av med kan du fylla dem med latexfog och dra av med japanspackel. Sen är det bara att sparmåla med pensel runt om och sen rolla med skaft. Ha tillräckligt med färg i rollern hela tiden och måla vått i vått. Om inte rollern går ned i fasningen kan du köra med en hörnroller där för att få bra struktur.

Jag hade levt med sprickorna. Så kul är det inte att byta till gips...
 
Tänk på att köpa en bred roller med kraftig gräng som håller färgen bättre. Enklare att få ett bra resultat då och med mer färg i rollern får du igen sprickorna enklare. Ett skaft underlättar också, finns billiga som duger för det jobbet. Lycka till.

Edit. Släta ut färgen du lagt på med jämna mellanrum så slipper du få trista ränder.
 
Fairlane
Sprickorna blir nog kvar. Grov roller är inköpt och golvet ska bytas i nästa moment så lite färgstänk där gör inget. :)

Nu börjar de roliga momentet. Har bredspacklat väggarna som hade vävtapet. Det är inte kul. Nu kommer målning av tak, väggar och sen lägga parkett. Klart roligare. :)
 
Fairlane skrev:
Färgen är redan inköpt. Hoppas Beckers takfärg funkar.
Ush Beckers, har tyvärr bara lyckats köpa kass färg ifrån dom.
För 10 år sedan när vi renoverade vårt hus, så betalade jag gladeligen 1000:- för 10 liter beckers takfärg i tron att det var det bästa.
För ett proffs och med perfekt förarbete så är den säkert bra, men för oss såg det inte bra ut ens efter 2 strykningar, dessutom var all beckers färg grå S0005 har jag för mig.

Vi besökte en kompis som renoverade samtidigt som oss och undrade då hur han kunde få till så bra yta på sin målning, EN strykning hade han gjort och det såg bättre ut än våra två.
Han hade målat med sadolin vägg och takfärg 3 glans för 600:- hinken.
Den har vi också använt till både tak och väggar i vårt hus med gott resultat.

Vi målar som det tipsas om ovan en grov roller (anza rosa roller kör vi med) och flödigt med färg, då täcker det bra.
Lycka till!
 
Jag har inte haft några problem med någon beckers-färg. Samma bolag som Alcro och många av färgerna är uppenbarligen samma. Har inte haft problem med Nordsjö/Sadolin, Flugger, Jotun heller för den delen. Beckers är inte dyrare än Sadolin, snarare tvärtom om du handlar på Bauhaus. Listpris hos färghandlarn är dyrt såklart, men målarna har säkerligen minst 50% på de priserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.