Kände att jag behövde dämpa bitterheten och skriva av mig lite och kanske få lite synpunkter från övriga världen :D

Bor i ett 60-talshus som fick oljepannan utbytt mot fjärrvärme typ 2005-nånting.
Har nu bott där i styvt 2 år och känner mig väl allt annat än nöjd med energikällan vi har.

Den kostnadsmässiga delen är en sida, det är inte billigt någonstans men man får väl försöka se det som att man gör miljön en tjänst.
Den största besvikelsen ligger i att jag tycker det funkar riktigt dåligt. I kombination med att då också betala massa pengar för att allt som oftast ha kallt i huset känner jag att jag måste hitta på nåt.

Jag upplever det som att det det är extra besvärligt för anläggningen "vår och höst". När det skiftar en del i temperaturer mellan dag och natt hinner den inte ställa om sig innan huset hunnit blir utkylt.
Nu är jag inte insatt i de tekniska funktionerna bakom en central, men jag antar att den använder utegivarens temperatur mot en presumtiv effektkurva för att förutspå när han skulle behöva värma på.

Min teoretiska bild är att jag skulle kunna komplettera centralen med en inomhusgivare som kunde påskynda kurvans effekt på regleringen. Men det kanske inte är så enkelt?
Alternativt om det går att läsa på och därefter skapa sig en egen kurva när man förstår tekniken, en kurva som är mer anpassad efter just detta husets förutsättningar.

I samband med att en tekniker från energibolaget var hos mig på rutinservice försökte jag ställa massa frågor om det här men jag blev mest sur, hans uppfattning verkade vara att man skulle köra allt i Auto för det var det bästa som gick att få.

Fokuset för mig ligger för stunden inte i kostnader eller effektivitet utan på att få ett behagligare inneklimat. Även om jag inte når till drömmålet borde det gå att få bättre. Därefter kan jag börja titta på energibesparing osv.

Centralen i sig är en Redan (från typ 2005) vilken jag här och nu inte har en modellbeteckning på.
Utegivaren är ansluten på en plint märkt "UG" och bredvid den finns en oanvänd del av plinten som är märkt "IG" som jag tolkar är för en inomhusgivare.

Tacksam för respons från mer insatta personer och en kommande lång diskussion i ämnet :)
 
Här är en enkel manual på reglercentralen, https://www.jamtkraft.se/globalasse...varme/manualer/alstom-villa-ar-2000-18-kw.pdf

Var i landet bor du?
Vilken kurvlutning är den inställd på?
Är termostaterna på elementen fullt öppna eller stryper dom om det blir för varmt i rummet?
Hur mycket pendlar temperaturen inne?

När temperaturen ligger runt nollan är den period som är svårast för reglercentralen.

Med innegivare så blir det enklare för centralen att försöka hålla rätt temperatur.

Injustering av kurvlutning bör ske när utetempen ligger runt noll.
Termostaterna på elementen bör vara fullt öppna
Justera in så att lägsta temperaturen i bostaden blir den temp ni vill hålla.
Därefter justera termostaterna på elementen.
 
Med centralens värmekurva ett snäpp brantare än vad som krävs och med rätt inställda (och fungerande) termostater på elementen så är det plättlätt att hålla precis den temp ni vill ha. För detta behövs ingen inomhusgivare.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Nått som är värt att tänka på ar att den energin du värmer ditt hus med just nu är producerad för en till två dygn sedan. De tar alltså en till två dygn från att värmeverket värmer upp vattnet tills de når din fastighet. Detta gör att hela systemet blir trögt, så vid jättestora svängningar så kan det hända att värmen inte räcker för alla. Dock så är det väldigt sällsynt. Så som någon reda sa, ett korrekt inställt system borde ge ett varmt hus.
 
En till två dygn kräver ett stort fjärrvärmenät, tror inte man hittar det i kronoberg, undantaget sommartid och värmebölja. Lösningen i den här tråden finns i reglercentralen.
Kurvan tillsammans med kurvförskjutning brukar gälla, på din central verkar börvärdesinställningen för rumstemperatur sköta förskjutningen. Eftersom du upplever problem just runt nollan skulle jag öka reglercentralens börvärde och låta termostaterna i varje rum strypa lite mer.
Sen står det ju uttryckligen i manualen från dempa att en innegivare ger mycket bättre komfort.
 
Jag har en Redan/Danfoss fjärrvärmecentral installerad 2009 jag köpte till inomhus-central (rumstermostat) den håller perfekt 21°C året runt, i huset står dom flesta termostat på elementen helt öppna, huset är ett LB-hus från 1961 7cm isolering kallt o dragit men tempen är alltid perfekt, centralen sitter i hallen som är öppen mot TV-rummet TVn är plasma på minst 1/4 kW och värmer lätt upp rummet, efter någon timma är alla rör och element kalla då tempen stigit till 22°C när TVn stängs möter centralen med värme så temperaturen återgår till 21°C . Detta händer även när vi har Många gäster, centralen stänger helt om tempen stiger 1°C . Jag har ökat kurvans lutning något för att kompensera för dålig isolering.
Hälsningar Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.