Är i tagen att leta ny säng, och som alla andra trådar i olika forum står jag och undrar om en säng från Hilding eller Jensen är lika mkt bättre som det kostar, jämfört med Ikeas utbud?

Ikea har ju bytt ut sina modeller. Var väl i år, eller iaf ganska nyss. Men om dessa finns nästan inget rapporterat. Men om de gamla modellerna finns det en del kritik. Fast jag undrar jag, ibland verkar en del vara övertygade om att den sängen de valde är bättre. Och det måste man ju, när man betalat kanske 10-20 tkr mer.

Så vad tror ni om de nya sängarna 2016?

Tex Stavanger (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00307321/).

Rent resåmässigt verkar den ju stå sig mig Hildings modell Original (https://www.sova.se/ramsaengar/original-90x200-cm).

Dessutom, vänta 2 månader på en säng från Hilding? Jag kommer ha ångrat mig flera ggr innan den äntligen kommer. ;)
 
Åsa Lund
Vi har en femton år gammal kontinentalsäng. Wonderland. Resårmadrassen längst upp var nerlegad så vi bytte i november till en ny från Ikea.
Valde deras värsting med separata fjädrar etc.
Vi är mycket nöjda, jättebra!
 
Tog en dag och åkte och låg i sängar. Det var shopping i min smak!

Åkte till Kungsängen, Sova-butiken och Ikea. Besökte dem i den ordningen. Tänkte att jag kommer nog hem med Ikea-sängar, men tänkte att bara för jämförelsen ska jag testa andra innan Ikea. Dessutom räknade jag med att man får klara sig själv på Ikea. Hade en övre budget på ca 15 tkr för en dubbelsäng.

Åkte nu i mellandagarna. Och trots reor så var det lugnt på både Kungsängen och Sova, vilket passar mig bra. Testade ut en säng på Kungsängen som jag låg bra i och som kändes lyxig utan att vara överdådig. 50% nedsatt då det tyget skulle gå ur sortimentet. Jag hade googlat innan att för några år sen fulade sig Kungsängen med sina rabatter så jag tog det med en nypa salt, men efter rabatt låg priset i min nivå.

Sen Sova. Service i världsklass! Plus att de hade en utbildad person där som bara tittade på ergonomin. Landade i en säng från Hilding, inte den jag länkade till dock utan en snäppet dyrare. Låg riktigt bra i den. Pris ungefär som den på Kungsängen.

Med de erfarenheterna åkte jag till Ikea. Tänkte äta en lugn lunch och sen prova sängar. Eller hur!! Kön till köttbullarna gick inte att överblicka så det gav jag upp direkt och gick till sängarna. Fullt med folk som passerade och tittade konstigt på en för att man låg i sängarna. Ingen personal som kollade om man behövde hjälp. Jag frågade inte heller. Efter att ha legat en stund i olika sängar och olika bäddmadrasser kunde jag bara inte få den där känslan av kvalitet som de andra sängarna bjöd på. Säkert bidrog atmosfären på Ikea till ett lägre betyg oxå, men sängarna var bara inte lika bra kändes det som.

Efter att ha ätit på saken tänkte jag att jag tar ett varv till, nu när jag vet vad jag ska titta efter och känna efter. Och då kändes sängen på Kungsängen som den bästa. Så den blev det. Några veckors leveranstid, men det känns helt klart värt det!

När jag var hemma igen blev jag plötsligt väldigt medveten om hur dålig den säng jag har är. Från Ikea. Visserligen 8 år nu. Men jag har levt i ovisshet om hur en säng kan vara att ligga i.
 
Vi har Jensen hemma och valde IKEA till stugan. Jensen sängen är i prisklass 20.000+ (köpt med 30% rabatt tror jag det var) och Ikea var runt 12.000 kr har jag för mig och var då näst bästa resårsäng på Ikea.
Båda är 180x200cm.

Efter ca. 5 år är Ikeas bäddmadrass rejält sjunken och vi har köpt ny och madrassen är synligt nersjunken i mitten. Jensen sängen som är minst 8 år har inget fel.

Varje gång vi är på stugan får jag rejält ont i ryggen (korsryggen) av sängen.

Jag kommer aldrig att köpa en Ikea säng igen. Hellre en Jensen som håller 20+ år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.