A
Dev vita kuben under brännskadan är värme relät
Det som suttit i det skadade området är troligen ett överströms skydd varistor
Då uppkommer frågan-- vad har du för spänning fram till maskinen?

Vad som händer i din maskin är (troligen) att maskinen värmen går igång så fort som maskinen får i sig vatten. ganska kort efter detta når maskinen säkerhetstemperaturen och värmen stängs av och förblir avstängd under resten av programmet. då skulle man kunna tro att regleringen inte fungerar men du har ju bytt kretskort, så frågan är om det är sensorn? vilket då är mycket ovanligt.
 
Redigerat av moderator:
Tack än en gång för svar :)
Spänningen är 232V.
Hur kan jag gå vidare?
Såg att sensor finns att beställa.
Finns det någonting annat som "avbryter" värmaren?
Jag förstod inte riktigt trådskaparen , zirg, hur han lyckades med sin lösning.
Kan jag ha ett liknande fel?
Grejen är att jag inte får några felkoder.
Har gjort olika försök att köra serviceprogram enligt beskrivning: "Beror på men tryck och hållinne en till två knappar samtidigt som du gör en powerup" men inget händer.
Tack för att du finns :)

Edit: Nu har jag mätt upp sensorn och värderna är korrekta enligt det som nämnts tidigare i tråden?????

Edit2: Nu har jag mätt upp spolen i änden av motorn (enligt trådskaparen). Mätte upp resistansen till 235 Ohm. Zirg mätte upp sin nya spole till 870 Ohm (eller om hans visar 87,0. Svårt att se på hans bild)

Nu åker jag och kollar på ny diskmaskin. Det kanske skrämmer igång min gamla :) Det finns väl ingen chans att returnera elektronikdelen?
 
Redigerat:
A
Visst kan det vara tachon, som Ts, de kan få ett avbrott när de är "varma". Fast din maskin kommer från AEG Tyskland istf Italien.
Annars är det för låg vatten nivå.
Att komma in iserviceprogram på den här modelen kan vara lite trixigt har ingen bra standardlösning.
Det är ju lätt och billigt att testa med byte av spole.
Uppackade kretskort brukar inte gå att skicka tillbaks
 
Tack igen :)
Är det ändå samma spole man beställer?
Googlade lite men verkar som den är "standard"
Jag kopplade ur och mätte spänningen som tachon gav när motorn var igång och den gav 9,5volt. Normalt? (Även när motorn är varm. Har värmeelementet något "inbyggt" överhettningsskydd? Vad styr värmaren under torkning (antar att det inte är tempsensorn??) Jag mätte upp spänningen över elementet under program 70 grader - 227volt. Men, uppvärmningen lägger av mot slutet av fördisken (140min kvar) mätte vattnet till 50grader (har oftast varit över 60 grader vid tidigare mätningar)
 
A
Troligtvis funkar den spolen
Spänningen är. Inte det intressanta utan pulserna den alstrar, har man tur kan man i rätt ögonblick mäta avbrottet dvs när pulserna upphör.
Elementet , genomströmningsvärmaren, har inbyggda säkringar som löser vid för hög temp dessa är ej återställningsbara.
Det är det sista sköljvattnet som värms upp till torkning, dvs det är tempsensorn.
Den slutar att värma vid uppnådd temperatur.
 
Redigerat av moderator:
Min spole mättes upp till 87 ohm. Detta var på den som jag köpte. Vad det var för resistans på originalspolen vet jag ej men när den var felaktig så var det avbrott i den. mvh /xirg
 
Tack för all hjälp! Nu har jag ny diskmaskin :)
 
Tack för denna tråd, nu funkar vår diskmaskin också efter reservdelen anlänt från Enkland.
 
Vi fortsätter fellogg på denna diskmaskin

Slog på diskmaskinen häromkvällen och gick och la mig och någon timme senare vaknade frun och väckte mig och sa att strömmen gått. Konstaterade att jordfelsbrytaren löst ut.
Slog av säkringen till diskmaskinen och nu startade allt i huset igen.

På förmiddagen drog jag ut diskmskinen och konstaterade att det var läkage på yttre grenröret.
Det var vatten på bottenplattan.

Gängan hade gett sig i övre kopplingen och det läckte ut vatten som rann på utsidan av diskmaskinen och ned så det någonstans blev jordfel(troligtvis). Nu har jag bytt delen (400 kr från electrolux service ställe) och det är tätt(Vad det ser ut som).
Dock så löser jordfelsbrytaren ut så fort jag sätter i nätsladden.

Några gånger så startade diskmaskinen när jag höll på och felsökte så jordfelet var inte konstant.


Funderar på om det kan vara något ingångsfilter som gett sig ?

Någon annan ide om vad det kan vara ?

Har även kollat läkagesensorn i botten (frigolitkuddarna som flyter upp och slår till en brytare.
Har torkat rent på vatten och blåst försiktigt med tryckluft för att få bort fukt men det löser fortfarande ut.

Tack på förhand
 
Redigerat:
A
Vanligt att dessa gängor går, har säkert bytt några hundra.
Med maximal otur så rinner vattnet ner på elementet som röret är fäst i och då löser jfb.
Elementet måste torka ur. Dvs eldelen. Värsta fall får man byta elementet.
Tyckte det var dyrt med 400.- för röret. Edit. 268.- kostar röret på electrolux webbutik.

Man kan prova att vrida stickproppen till maskinen 180 grader ev löser inte jfb då.
 
Redigerat av moderator:
Yepp ! Korrekt analys ! Rycker jag kabeln till elementet så fungerar diskmaskinen utan att lösa ut jordfelsbrytaren. Provade att plocka loss elementet och torka det i ´varmluftsugnen en stund (15 minuter) . Gjorde också mätningar på det för att se om det var kortis ned till jord men kunde inte mäta upp något fel., Dock så löste jordfelsbrytaren ut när jag monterade in den igen och körde program. Skall prova en lite längre torktid för att se om det kan "laga" elementet. Ett nytt kostar 900 kronor. ( PS. Yttre grenröret kostar 368:- på webbutik + 100 för frakt men jag kunde dock få ett i servicebutiken direkt dagen därpå. )
 
Inte mot 91194860203 enligt deras sida. Tack ändå.

Jo har provat att vända stickproppen åt båda håll men tendensen kvarstår att när elementet spänningssätts så slår jordbrytaren till. Familjen börjar tyckta det är jobbigt med alla avbrott. :) ( Alla TV boxar mm behöver startas om).
Nu är elementet på långtorkning i ugnen. Sista chansen. 16 pers på middag imorgon kväll.. Blir mycket handdisk om inte det funkar :( !
 
Fungerade inte med att torka elementet. Jordfelsbrytaren löste ur så fort elementet spänningssattes.

Beställde nytt element från Electrolux för 900 :- ( var noga med att få till klämmorna runt slangarna rätt så det inte blir något läkage)

Ett nytt Electrolux tvättmaskinselement med klämmor och anslutningar, redo att installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna gången så fungerade allt.

Lite nyfiken på hur man skulle kunna mäta upp att elementet är trasigt ?

Resistansen över den är oförändrad och jag har ingen kortis till jord när jag mäter mellan elementfas och jord.

Nåväl nu har jag en fungerande maskin igen. Snart 9 år gammal. Undrar vad nästa del är som går sönder ? (y)

Inser också i efterhand att jag kunde köpt delarna betydligt billigare (½ priset) på alternativa reservdels sajter.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.