Hej,
skall bygga mitt första hus så har ej så mycket erfarenhet.

Har valt ett standard hus där det inte är möjlighet att påverka väggar/storlek etc.. vilket är fine då jag är extremt nöjd med arkitektur och planlösning.

Jag undrar dock hur mycket man får vara med och bestämma vart nätverk/eluttag skall sitta i sådana här huslösningar. Vill även sätta upp tre stycken backboxar i tak under fuktspärr för inbyggda högtalare. Som sagt egentligen småsaker som man skulle kunna göra själv men svårt att ändra på i efterhand utan att riva ner tak och väggar. Man har ju dock inte tillträde till bygget så är ju handsoff att göra något själv..

Tillverkaren har ju sina underleverantörer och gissar att man kan prata med elektriker/snickare? Vill de ha betalt i guld om det ej är del av entrepenaden?

Nån som har erfarenhet? Kan ju nämna att det är i Stockholm som förmodligen har sina egna regler och priser.
 
Allt beror på hur ert avtal med tillverkaren och entreprenörerna ser ut och vad de tillåter. Jag fick ex inte sätta in spottar eller centraldammsugare när vi byggde totalentreprenad med Myresjöhus. Byte till häll och ugn kostade 15000 i projektering och ritning+ häll och ugn.

Räkna med att det blir tillägg för ritning/projektering, blir det gratis är det bara att vara glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.