Vi håller på att rusta upp ett äldre hus som står på vår tomt men skulle behöva lite input på planlösningen. Funktionen är när vi får mer långväga gäster att dom får ett lite mera eget boende, då vårt hus i praktiken bara har ett sovrum. Så allt som behövs för att leva där inne ska finnas.
Ugn och häll, liten kyl med frysfack under köksbänken, och en mindre diskho för köket. Och toa, handfat, dusch och plats för en tvättmaskin om man vill i badrummet.

Idag är väggarna som i det undre förslaget, men pga ett tidigare läckande element kommer jag behöva riva lite av väggen iallafall. Skulle man behålla det som det är blir badrummet väldigt stort, som förvisso också är skönt, men man tappar utrymme i "kök/vardagsrum".

Ovanpå det som är markerat som "kontor" kommer vi ha ett sovloft. Det är gott om väl ståhöjd i mitten, även efter kommande isolering, men sluttar ut mot sidorna.

Några idéer?

Planritning av ett hus med kök, stort badrum och kontorsrum med trappa till loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett hus med märkta rum såsom 'KONTOR', badrum, kök och trapp till loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en ok lösning.
 
Det normala är ju annars att man lägger badrum och kök under loftet, men det skulle ju bli en väldigt stor förändring i det här fallet.
 
Jag rekommenderar det mindre badrummet.
Helt enkelt bättre att nyttja de kvadratmetrarna till kök/allrum
 
Om man inte nödvändigtvis ska ha en hel bänk till tvättstället är det ju inget problem att göra badrummet betydligt mindre än idag och på så sätt få nuvarande köksvrå betydligt bredare.
 
En del tycker att det är obehagligt om toadörren mynnar direkt ut mot köket/allrum, pga ljud/odör. Om du flyttar dörren längre "norrut" på din skiss så blir det bättre. Jag själv löser det hemma med en ljudisolerad dörr, samt till och frånluft utifrån.
 
Jag tycker ditt förslag ser bra ut. Ytan behövs bättre till kök/allrum än på toa/dusch. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.