Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus från 1936. Huset är ett tegelhus med putsad fasad. Grunden består av ungefär 40% källare där värmepumpen finns samt ett förvaringsrum, resterande består av en krypgrund.
Jag har märkt av att huset är väldigt kallt nu under vintern. Golvet på bottenvåningen känns väldigt kall.
Min initiala tanke var att kanske installera golvvärme, använda vattnet från befintliga vattenburna element som finns i alla rummen. Är detta något ni kan rekommendera ?

Nästa fråga gäller isoleringen av fasaden.
Blev tipsad att antingen tillägsisolera fasaden med Weber eller liknande system och putsa utanpå. Med andra ord måste man knacka ner all puts, fästa isoleringsskivorna och putsa.
Andra alternativet jag fick är att se om huset har en luftspalt och fylla dem med frigolit eller andra isolerande kulor.

Vad rekommenderar ni här på forumet?
För och nackdelar om någon har erfarenhet av någon av metoderna.
Kommer ni på andra lösningar får ni gärna dela med er.

Tack så mycket
 
Det är inte särskilt energi-ekonomiskt att sätta golvvärme i ett gammalt hus.

Men om man är beredd att betala priset, för komfortens skull, så är vattenburen golvvärme att föredra före elvärme om man redan har vattenburen värme i huset.

Man kan dock inte direkt släppa på samma temperatur på golvvärmen som man har i radiatorerna. Trägolven blir förstörda och i övrigt så skulle det nog bli olidligt varmt för fötterna.

Man sätter då en en särskild push-pump som cirkulerar vattnet i golvet i en separat slinga, samtidigt som man schuntar ut lämplig temperatur i golvet.
 
roland53 skrev:
Det är inte särskilt energi-ekonomiskt att sätta golvvärme i ett gammalt hus.

Men om man är beredd att betala priset, för komfortens skull, så är vattenburen golvvärme att föredra före elvärme om man redan har vattenburen värme i huset.

Man kan dock inte direkt släppa på samma temperatur på golvvärmen som man har i radiatorerna. Trägolven blir förstörda och i övrigt så skulle det nog bli olidligt varmt för fötterna.

Man sätter då en en särskild push-pump som cirkulerar vattnet i golvet i en separat slinga, samtidigt som man schuntar ut lämplig temperatur i golvet.

Tack så mycket för svaret.
Golvvärmen är definitivt för komforten. Jag ska ta mig en riktig funderare när det kommer till golvvärmen.
Alternativt kanske man kan isolera golvet bättre så inte kylan märks av lika mycket. Är det ett bra alternativ?
 
Att isolera mera är alltid positivt oavsett om man funderar på golvvärme eller ej.
Det ena utesluter inte det andra.
Vad du ska tänka på i samband med isolering i ett gammalt hus är att du får ett ändrat klimat på "den kalla sidan" typ i kryputrymme mm.
Detta kan medföra fukt och mögelproblem.
Därför skall man tänka sig noga för, innan åtgärd.
 
Beroende på hur gamla fönster du har så kan golvvärme orsaka kraftigt kallras från fönster, var beredd på att byta fönster för att få bra komfort med golvvärme. När man har radiatorer som strålar upp värme på fönstren känner man inte just något kallras.

Vårt hus är byggt 1975 och hade redan golvvärme i marknivån när vi köpte det. Vi led av kraftigt kallras när det var kallt ute och bytte tillslut ut alla fönster (2-glas 1975) till nya 3-glas. Nu kan vi ana lite kallras när det brakar ned emot -25 ute, men det är ytterst sällan det blir så kallt.

Golvvärme är skönt, speciellt när man suttit nere i gillestugan med sitt svala golv och därefter går upp till markvåningen, då märks värmen direkt. Enda nackdelen jag kan se är att mina fötter blir väldigt uttorkade vintertid.
 
Om man lägger nytt värmegolv så kan man till viss del motverka eventuellt kallras vid fönster genom att lägga slingorna lite tätare just vid fönstren.

Dessutom ska man tänka på att utloppet från värmekällan (dvs det varmaste vattnet lägges så att det kommer mot ytterväggarna i första hand och efterhand som det svalnar av så går det i slingorna inåt mitten på huset.
 
Tack så hemsk mycket för alla tipsen. Ni är otroligt hjälpsamma :)

När det kommer till fasadisolering av tegel delen. Vad rekommenderar ni ?
Jag skrev vad jag har blivit rekommenderad i första inlägget.

Tack så mycket
 
Att putsa om en fasad är dyrt som stryk. Jag hade hellre lagt pengar på en rejäl värmepumpsanläggning och låtit huset vara lite ineffektivt. Alltså gärna golvvärme om golvet ändå ska bytas.

Är golvet kallt ovanför källare eller krypgrund? Ibland kan det dra in i gamla bjälklag så det kan vara värt att se över detta. Radiatorer i källaren kan också vara bra, det motverkar kalla golv.
 
Att isolera fasaden och putsa är ganska dyrt. Hur är det med alternativet att fylla eventuell luftspalt med något isolerande ?

Kylan märks av mest i krypgrunds delen.
Vad föreslår du för åtgärd exakt. Tänkte så jag hänger med :)

Tack
 
Hur tjock är fasaden totalt och hur är den uppbyggd? Hur tjockt med isolering ligger under de"kalla" golven? Går det att extraisolera ifrån krypgrunden?
 
Moreno77 skrev:
Att isolera fasaden och putsa är ganska dyrt. Hur är det med alternativet att fylla eventuell luftspalt med något isolerande ?

Kylan märks av mest i krypgrunds delen.
Vad föreslår du för åtgärd exakt. Tänkte så jag hänger med :)

Tack
Hur stort är huset?
Vad är det värt?
Vad får det kosta?
Var ligger huset?
Är golven snygga eller fula? Skulle du ha bytt dem om de var varma?
Vad har du för värmekälla och vad kostar värmen idag?

Vilken åtgärd som är rimlig är väldigt mycket "beror på". Enklast och billigast är raggsockar och trasmattor och eld i spisen så att murstocken värms upp.
 
Huset är på 135 kvm, 2 våningar.
Huset ligger i Skåne.
Jag tänker byta golv. Vill gärna ha golvvärme eftersom det är kallt känner jag.
Värmekällan är Luft/vatten pump.

Tjockleken på fasaden är väl ungefär 25 - 30 cm skulle jag säga. Det är luftspalt mellan teglen.

Extra isolera ifrån krypgrunden. Du får gärna förklara ytterligare där så jag förstår.
Antar att det är något i stil med detta: http://www.isover.se/isolera-golv-och-golvbjalklag-fran-krypgrunden

Påverkar in extra isolering i krypgrunden miljön därnere?
Tänker om det kan i sin tur orsaka mögel och dylikt ?
Hur påverkar det golvvärme om man installerar det också?

Tack så mycket
 
Redigerat:
Du har ungefär samma storlek på hus som vi. Vårt är nog bara 40 år äldre... Det drog tidigare mycket genom väggarna men mest var det kring fönstren. När vi sedan rev ner inneskalet i vardagsrummet och jag kunde se rakt igenom fogarna blev en del av dragigheten begriplig. Men, efter några år med att byta fönster och bygga om lite inne samt att sätta in en kakelugn och en braskamin håller vi kylan stången. Även när tempen går ner. Förvisso har vi oxå rivit upp ett par blälklag och lagt in isolering+golvvärme. Vi kommer inte att tilläggisolera vinden eller lägga puts på huset. Har det stått upp utan mögel i +100 år vill jag inte klydda med det. Ska du lägga golvvärme så ska du nog också se över isoleringen nedåt.
 
  • Gilla
Moreno77
  • Laddar…
Har ni också krypgrund?
Isolerade från krypgrunden, golvvärme och sedan golvet ?

Vi tänkte installera en braskamin, byta ut fönstren, ta bort innerskalet. Innerskalet verkar ha upprättats av förra ägaren och skulle isolera lite men jag undrar om den göra sitt jobb.
Har ni isolerat väggarna på något sätt eller är det enbart tegel och puts ?
 
Ert problem än inte ytterväggens isolering utan möjligen fönster, tak och ev golvbjälklag. Gå ner i grunden och mät hur tjock isolering ni har samt om det är några s.k köldbryggor mot ytterväggarna. Det kanske är glipor och kall luft kan leta sig in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.