En fjäder har släppt eller gått av inne i låset så jag måste mecka med det.
Har lossat insex skruvarna i handtagen på bägge sidor och dragit och dragit men icke. Brytverktyg gör fula märken i dörrarna så det vågas inte. Vad göra? Har jag missat nåt?




Provade även att få loss täckplåtarna över nyckeldelen men icke. Ser ut som dör är ett litet bändspår och snäppfäste bara.

Är det nån som har lite erfarenhet att dela med sig av?
Dörrhandtag och lås på vit dörr där det ser ut som en fjäder gått av inuti låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag fattar rätt så är det handtaget du vill ha av. Tror detta är en ikea modell. Du ska lossa skurvarna under handtaget så ska det gå att få av ett handtag tror jag. Eventuellt ta bort skruven och sen täckbrickan så ska du se skruvar under.
 
Tack, bra tips. Tyvärr får jag inte loss täckplattorna heller så lätt :(
 
Det är ett jack undertill på täckbrickorna, där sätter du i en skruvmejsel och bänder så snäpper den loss.

På sidorna är det en liten inbuktning, det är den som klämmer fast täckbrickan.

Förstora bilden ordentligt så ser du.
 
Anna_H skrev:
Det är ett jack undertill på täckbrickorna, där sätter du i en skruvmejsel och bänder så snäpper den loss.

På sidorna är det en liten inbuktning, det är den som klämmer fast täckbrickan.

Förstora bilden ordentligt så ser du.
Jo det var ju min första tanke också, jag har meckat en del. Skruvmejselspår att bända i fann jag direkt, bände så mycket jag vågade men icke fan. Det verkar nästan som om brickan deformeras och nyper åt så att inbuktningarna får bättre grepp ju hårdare man bänder. Trodde ett tag att nån smarting hade fyllt dom med lim men det går faktiskt att rotera dom. Det är svårt att få bra kraft att bända utan att skada dörren, har försökt lite med dubbla skruvmejslar, en som underlag och en att bryta med.





123abc skrev:
Såg inte vilket trycke det var, fanns det någon skruv i hålen?
Om det är hoppe så stoppa in en lite spårmejsel i hålet och vrid ett kvartsvarv sedan drar du isär handtaget.
[länk]
Jodå, fann detta också direkt. Stoppskruvarna du syftar på är av insex typ. Jag skruvade ut dom helt på handtagen på bägge sidor om dörren. Dom har en aggresiv spets i änden som ska bita i handtagsaxeln, har aldrig sett så aggresiva stoppskruvar förr.
Därefter har det lirkats och dragits, vridits och dragits, tom bänt lite med en skruvmejsel vid basen av handtaget och dragits. Har haft en person på varje sida dörren och som vridit och dragit mot varandra. Har stängt in mig i rummet och dragit mot stängd dörr så jag har blivit både blå och gräddelin i trynet.Men icke fan!
Yttre och inre handtagsdel känns lösa och lediga mot varandra, där är alltså några tiondelar lirkmån i alla riktningar.

Har kikat in i stoppskruvshålen på bägge sidor med ficklampa. Det syns inte så mycket grader av stoppskruvarna med jag misstänker ändå att det är det som håller fast handtagen.

Feinsåg med metallklinga nästa typ...
 
  • Gilla
ForceMike
  • Laddar…
Jag har samma problem. Jag får inte loss täckplattan.
 
Redigerat:
Paraskevas Paraskevas skrev:
Jag har samma problem. Jag får inte loss täckplattan.
Lägg något under skruvmejseln som skyddar dörren och bänd loss den om den sitter hårt men oftast går det bra med endast en spårskruvmejsel i lämplig storlek.
Om du har ett annat trycke än det på bilden så kan det skilja hur du gör när du lossar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.