Hej,

Har funderingar kring hur en komplementbyggnad räknas vid bildandet av en bostadsrättsförening.
Om vi tänker oss en villa som är delad i två bostäder/lägenheter, och sen har ett attefallshus för att uppfylla kraven för att bilda Brf, är det värt att bygga en komplementbyggnad som inte får vara en permanentbostad? Det skulle i så fall vara ett så kallat gästhus/uthus - självklart med badrum + kök.

Är det någon idé att bygga en till komplementbyggnad (gästhus/uthus) om det inte klassas som permanentbostad? Kommer man kunna hantera det som en vanlig bostad när man bildar Brf? (Dvs sälja separat osv.)

Tacksam för svar
 
Lär inte räknas som en brf-lgh, alltså går inte att sälja. Inte ens säkert att detaljplanen tillåter flera bostadshus på tomten.
 
Det var lite det jag misstänkte. Finns det någonstans jag kan läsa/höra mig för och dubbelkolla?
 
Kommunens bygglovsavd, lägg ut bild på detaljplanen här först så kan jag tolka lite
 
Finns ingen detaljplan ännu - planerar för närvarande placeringen av attefallshuset beroende på om det är möjligt eller inte. Vad bör stå i detaljplanen för att det ska vara möjligt? Står såhär i den föreslagna planen:
https://www.dropbox.com/s/rv5dkxurgpsy9l2/Capture.JPG?dl=0
 
Hmm, du lär inte får inreda komplementbyggnaden som bostad som sagt :( Attefallshus går ju bra, då blir det 3 lgh och en BRF kan bildas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.