Tja!

Frugan säger -Köksbordet ser så klumpigt ut. Jag vill ha ett nytt bord med fasade kanter!

Bordet vi har är ett massivt ekbord 100x200cm o 25mm tjockt.
Och jag tänkte att JAG kunde fasa kanterna med min Sänksåg (ts55) Ovan på bordsskivan utan att ta isär bordet, bena o sargen. MEEEEN! 45 grader är för lite... Det första jag tänkte va o kila under skenan med träkilar. Men det känns inte så säkert.

Ett exempel:

IMG_7159.jpg

Någon här som har fasat kanter på något smidigt sätt?

Mvh Erik
 
Är du säker på att 45 grader kommer att bli för lite? Är det 20-25 nu?
 
E
Ställ bordet på kanten, kläm fast en ordentlig rätskiva vinkelrätt mot bordsskivan som livar med skivans ytterkant. Då kan du köra med skena "från sidan"

Fasa av så mycket som möjligt innan det tar i benen.
 
Emil_K skrev:
Ställ bordet på kanten, kläm fast en ordentlig rätskiva vinkelrätt mot bordsskivan som livar med skivans ytterkant. Då kan du köra med skena "från sidan"

Fasa av så mycket som möjligt innan det tar i benen.
Sorry — dum idag. Jag fattar ingenting. Kan du ta om det där lite långsamt är du snäll? Gärna en skiss också.

//Ronnie
 
Känns som ett fräsjobb. Eller en handhyvel för den delen. Sänksågen hade jag verkligen försökt undvika.
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
E
Ska se om jag lyckas bättre nu. Om man "lägger ner" bordet, så att det står på bordsskiva och två av benen, och min talanglösa skiss är alltså vyn ovanifrån. Det röda i bilden är brädan man spänner fast på bordsskivan.

Givetvis ska det vara anpassat så pass att inte brädan kan vicka eller lossna, men så långt tror jag man är med i matchen om man har en TS55.
Enkel skiss ovanifrån av bord lagt på sidan med en röd bräda fastspänd på bordsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag inte om det är ditt bord på bilden, men jag skulle nog hellre fasa skivan på undersidan - det brukar bli väldigt snyggt!
 
Klart det måste vara undersidan.
 
Lämpligt frässtål med ett styrlager mot bordsskivan måste rimligtvis vara enklast. Ett par tag med putshyveln först på kanten så du har en helt plan yta att utgå ifrån
 
Skall man såga är Emils förslag smart. Fast spegelvänt:)
 
Skulle man fasa ovansidan så skulle man behöva bygga någon hylla utanför bordet att lägga skenan på. För man vinklar klingan (under) skenan när man ställer den i vinkel om jag inte rör till det allt för mycket i huvudet såhär på kvällskviste? Men oavsett så tror jag man gör det smidigsst och snyggast med en överfräs.
 
E
Ja ni ser! Jag är inte riktigt med i matchen, men å andra sidan har jag heller ingen TS55 så... :D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag inser nu att bilden spelar mig ett spratt - jag tyckte att det såg ut som att fasen var på ovansidan :surprised:

Hur som helst, det känns inte som något jobb för sänksågen med tanke på hur bladet vinklas i flrhållande till skenan. Jag röstar också på hyvel eller fräs!
 
Fins det ingen fräs i ägo så är det ju ett ypperligt tillfälle att motivera ett köp😊
 
  • Gilla
agehall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.