f91jsw, och du har nog ingen aning om hur kvicka folk är på att klaga om nått inte är perfekt. Det är bla därför man ratar apparater ur lågprissortimentet.
OCH man provar ALLA uttag som man moterar innan man "lämnar över" anläggningen.
 
Kan tillägga att ett exakt likadant uttag kostade 79 kr på Järnia.
 
Schneider/Eljos motsvarande uttag kostar mig ca 90:- hos Ahlsell och det är nod inte så långt ifrån vad dom flesta installatörer får betala.
 
Xl bygg lägger på det dubbla skulle ja tippa!!!
 
Fred vom Jupiter skrev:
Ibland funderar jag på varför svenska hantverkare bara vill använda svenska märken?
Rörmokare vill helst montera Mora eller FM Mattson och elektriker föredrar Eljo. Isolerar gör vi med gullfiber och endast svenska fönster och dörrar duger.

Kan det verkligen vara så att svenska produkter är så otroligt mycket mer prisvärda och hantverkare i andra länder är okunniga klåpare? Samtidigt är priserna på byggmaterial skyhöga i Sverige jämfört med andra länder.
Det är nog inte svårare än att varje lands byggmästare och hantverkare har sina traditioner och principer, frågar du en amerikan ska det vara USA-tillverkat, en fransman franskt, en polack polskt osv. Man vill jobba med saker man känner igen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Ja har ett envägs uttag utanpåliggande elko rs den har dubbla plintar för fas och nolla. Men bara en ingång på jord. Är det inte märkligt? Skall man gå vidare med en kabel så blir svårt när den bara har en ingång. Med andra ord kan man ej gå vidare med denna?
 
GK100 skrev:
Du får nog komma med en bild på det uttaget, som sagt finns knappast något ELKO oavsett årsmodell de senaste decennierna som kan liknas vid det på bilden vad gäller anslutningarna.
Idag var jag iväg till lillebror och hade möjlighet att att ta en bild på ett av uttagen i fråga.
Sent, javisst men när jag såg det omonterade uttaget ligga på bordet blev jag påminnd..

Uttaget är köpt på Woody i mellansverige.


Omonterat elektriskt vägguttag med synliga ledningar och kopplingsterminaler, ligger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det där verkligen ett elko? 🤔
 
Om det inte är så att någon gjort en fuling och köpt ELKO samt Gelia och flyttat över gelia uttaget i ELKO påsen för att göra en retur och få ett ELKO uttag billigare är det det. Visst kan det ha skett men det känns osannolikt då vi köpte två stycken vid samma tillfälle och båda var likadana, å andra sidan har konstigare saker hänt..
 
Inget är omöjligt men jag har aldrig stött på ett sådant uttag från elko i jobbet. Däremot de flesta budget-märken har den konstruktionen. När plasten blir gammal ramlar hela uttaget ihop och det blir kortslutning....
 
Insatsen är något lågpris skräp. Jag är 100% säker på att det där inte är elko. Jordblecken ska sitta kvar i locket / kåpan på deras 4-vägsuttag. Jordblecken får kontakt med ett stift när locket /kåpan monteras. Insatsen ska vara röd, elko ska stå på insatsen. Samma insats i jordade och ojordade uttag, bara locket /kåpan som skiljer.
 
Mikael_L
Håller också med, absolut inget ELKO.

Ser ut som något lågprismärke märke, typ att det heter biltema eller anslut.


Det där borde nästan anmälas till ELKO, så dom får kolla upp om inte woody har en fuling för sig.
 
Jag har som sagt inte heller sett ett sådant ELKO tidigare och blev minst sagt förvånad när jag öppnade det.. Woody säljer ju även Gelia så det troligaste är väl att en kund gjort en fuling för att komma undan några tior billigare.

Min farhåga var att man börjat "smutsa ner" sitt varumärke genom producera serier anpassade för olika slutkunder och snålat in på den som riktar sig mot konsument, jag vill som o det här fallet när jag inte hade det jag behövde i bilen och befinner mig långt bort kunna svänga in på valfri bygghandel, Clas Ohlson eller liknande och veta att jag får samma grejer som om jag går på min vanliga gross.
 
tommib
Gelia tillverkar inga egna saker. De säljer styckförpackade apparater av ett flertal olika märken, däribland Elko.

Däremot håller jag helt med om att uttaget på bild inte är ett Elko.

Kanske har blivit felmärkt när Gelia packat om? Reklamera om du orkar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.