Skulle gärna vilja ha input från er.
I mars förra året så fick vi in offerter från olika byggfirmor på att göra en större tillbyggnad då planlösningen i vårat hus som är byggt 1928 inte var den bästa samt en uppfart med parkeringsplatser.
Vi valde då en firma där ägaren C gav oss störst förtroende och ej var den billigaste, han sa även att de delar upp sin semester så de kunde jobba på sommaren.

Vi gick igenom samtliga delar och firman skulle komma i maj.

Jag började i april 2015 att riva hela hallen,farstukvist, betongtrappa samt balkong då jag ville spara en del pengar.
När maj började närma sig så var C mycket svår att få tag i, men efter många samtal, sms och mail så svarade han att han tyvärr inte kunde få loss sin grävare och att han skulle komma efter semestern vecka 32 ( redan här började det då han sagt att de delar upp semestrarna).

Det var bara för mig att köpa på mig presseningar för att spänna upp över hallen som nu stod utan tak och väggar.

I augusti var det återigen dags att kontakta honom, lika svårt att få tag på men efter många försök att nå C via telefon,sms och mail så svarade han att hydralpumpen till grävaren gått sönder och skulle beställas från Japan.
Funderade då på att byta firma, men min fru tyckte att vi skulle behålla honom för att han gav ett bra instryck och verkade kompetent.

Efter 4-5veckor var de på plats och bygget startade.

Under resans gång var det mycket delade meningar om vad som ingick och inte.
Svårt att få tag på honom och mycket strul.

Vi gick på första mötet igenom med C vad jag kunde göra själv för att spara pengar.

Ett av momenten var dränering på baksidan som ligger nedanför ett mycket högt berg där det kan komma otroliga vattensamlingar när det regnar.
Vi hade problem med fukt i källaren och jag bad då om att göra en säker och påkostad dränering efter förhållandena som skulle tagas med i offerten.

Jag började redan under sommaren att handgräva då någon grävmaskin inte skulle komma åt där.
Huset är som sagt byggt 1928 och någon gång på 60-talet så lades de tegelfasad på detta hus, då byggs det ju även en klack på huset för att ställa teglet på.

Arbetet fortsätter nu både med hus och uppfart.
Frågar en dag en av grävkillarna när de skall börja med dräneringen för det kom ju en del regn på hösten, då säger han att C sagt att de inte skall göra något på baksidan, blev lite frågande och irriterad, men orkar inte ta upp detta med dräneringen då så mycket annat strular och vi får kontakta kökstillverkare och flytta fram leveransen flera gånger då de snickarna som börjat försvunnit och någon annan snickare skall fortsätta.

Nu står vi här med ett hus som var klart i mars med ett par saker.
Dräneringen på baksidan lades endast ett dräneringsrör på den äldre delen, den nya delen ser ut så här. Det går även en skåra i berget vilket gör att jord läggs mot nya grunden som gjort så att vatten samlas där, jord binder ju fukt och vi ser redan nu hur det blivit sprickor i grunden.


Vattenansamling vid husgrund med ofullständig dränering och synligt dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sönderläge så satte de inte upp nockbrädor mellan nock och takutsprånget utan där har det stått öppet sedan de lämnade.

Uppfartens L-stöd gjorde han en avdrag för på 24.000:- då det tydligen inte fanns tid för att göra det då.

Hade en firma här idag som sade att det lätt kommer att gå på 70-80.000:- med arbete och frakt.

Hela bygget skulle vara klart i slutet på oktober men stod klart i början på mars.
 
Tråkigt, men hur ser kontraktet ut?
 
Krilleman
Och har ni betalat hela summan till byggaren?
 
Efter att ha försökt att få hit honom så skrev han äntligen på kontrakt där han skrivit enligt ritning.
Har samlat alla mail,sms och dokumenterat.
 
Ja tyvärr så har vi gjort det då vi ville utnyttja rotavdraget på 2016
 
Då har du nog en lång uppförsbacke.
Som jag uppfattar det, dåligt detaljerat kontrakt och förskottsbetalning.

Guldläge för en bedragare.

Vilket kontraktsformulär användes?

Frågan är om du har tid att fajtas med nuvarande byggare. Det ser akut ut att ordna med dräneringen innan större skador uppstår.
Du får nog mentalt ställa in dig på att du blivit blåst och anlita någon annan för att åtgärda det mest akuta.
Om du sedan i mellantiden kan få något återbetalat från nuvarande byggare, så är du bara att gratulera, men det kan ta både lång tid och kosta pengar i form av juridisk hjälp. :(
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tänker gå vidare till ARN då dräneringen samt vissa andra saker inte uppfyller överenskommelsen.
Vi har inte betalat i förskott utan hade en svåger här som är Byggnads inspektör och han sa att de fuskat. Man skall ju helst höra av sig till ARN inom ett år.
 
Ja, om det kallas förskott eller ej. Du har betalat för ej korrekt utfört arbete (enligt din mening).

Om man betalar så har man frånsagt sig det starkaste påtryckningsmedlet och kan, i min värld, likställas med förskottsbetalning.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Han verkar inte seriös den där.

Den första förseningen och hydraulpumpshaveriet kan inträffa för vem som helst men där någonstans går gränsen.
Efter de missödena hade han goda skäl att se till att resten skulle fungera någotsånär men det gjorde han inte.
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
Nej verkligen inte.
Men verkar som han äntligen fattar att jag menar allvar. Folk tycker jag bör skicka in bevisning till ARN direkt, men jag vill låta honom ta del av mina krav en gång för alla först.
Dräneringen av baksidan kan man ju inte räkna som fullgod, dvs det är endast fullt med makadam.
Oavsett om huset är byggt 1928 och huset står på sten och berg samt att det gjutits en klack för tegelfasaden som gjorde på 60-talet så skall man väl rådfråga tekniska experter som Isodrän etc.
Kopplat man bort en radiator i i källaren för att det är i vägen för golvvärmen på markplan så skall de väl dra om anslutning?
Hans plattsättare kommer och lägger om en del plattor som har luft under.
 
Grävd och stenig mark längs tillbyggnadens grund med synliga ledningar och murblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av grund till tillbyggnad med synlig erosion och skada på betongstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grund till tillbyggnad med synlig jordvägg och stenfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på tillbyggets del


Vattenfylld byggarbetsplats med grus, stenar och konstruktionsmaterial intill orangea rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange avloppsrör längs husgrund med kablar och rör runtomkring i en grävd ränna med jord och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad ska ARN göra åt saken då? De som är skumma och bedrar folk skiter fullständigt i vad ARN tycker. De startar bara ett nytt företag när de svärtat ner det gamla tillräckligt.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
om du gör en besiktning så har du ett utlåtande på vilka delar som inte är fullgjorda (jmf med kontraktet).
Du kan sen kräva att entrepenören åtgärdar dessa inom en skälig tid annars tar du in en annan hantverkare som slutför arbetet och debiterar den första.

Problemet är att om detta inte räcker för att C skall åtgärda det som behövs, så eftersom du har betalat hela summan så kan du inte hålla in pengar, och det kan bli en rättsprocess där du kräver pengar av C som denne inte vill betala. Under tiden måste du ligga ute med pengarna för den nya entrepenören.

Roland53 har ett rätt bra råd där - ställ in dig på att du måste lägga ut mer pengar och de som redan är betalda är borta. Men sen kan du paralellt påbörja en process för att få rätt från C, med början med ett tydligt krav på åtgärdspunkter och tidsfrist för dessa. Är du medlem i villägarna kan dom hjälpa dig att formulera ett sånt krav..

/K
 
O
Finns det någon tidsgräns i avtalet? Vite?

Självklart har du rätt att kräva att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Hantverkaren är skyldig att åtgärda de fel och brister som finns. Det har du också rätt att kräva.

Men eftersom du tyvärr har betalat så har du tappat ditt ända "slagträ"
 
Redigerat:
När det gäller firman så är de duktiga med C har växtvärk med företaget och tagit åt sig på tok för många jobb. Han verkar dock rädd om sitt företags rykte och jag har inte för avsikt att pressa honom på vissa saker utan åtgärd av det som vi kommit överens om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.