Hur öppen är hustillverkarna typ älvsbyhus när det kommer till att förbereda huset för KNX-styrning? Dvs att man drar buskabel till alla strömbrytare samt egen matning till alla förbrukare för att kunna styra allting på ett smart sätt.

någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Kan du bara tala om vad du vill ha och är beredd att betala för det så drar de lakritssnören i alla rör om du ber om det.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Troberg skrev:
Kan du bara tala om vad du vill ha och är beredd att betala för det så drar de lakritssnören i alla rör om du ber om det.
ahh ok. låter ju enkelt. tackar.
 
Snacka om onödigt krafs.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Snacka om onödigt krafs.
Trollar du eller?
 
harry73
Troberg skrev:
Kan du bara tala om vad du vill ha och är beredd att betala för det så drar de lakritssnören i alla rör om du ber om det.
Nu finns det hustillverkare och husmodeller där du har större friheter att ändra och de där man i princip inte har någon frihet alls.
Smålandsvillan brukade t ex vara väldigt motvilligt att ändra något. Att alltid utgå från samma ritning var hur de kan bygga så billigt.
Så diskutera dina önskemål i ett tidigt skede (när ni väljer hustillverkare) då hamnar ni inte i fällan att ni valde ett hustyp där ni inte kan få det ni vill.
 
Vi ska bygga med Trivselhus och ska använda en annan el-entreprenör än deras vanliga just för att få möjlighet till KNX. Lite diskussioner inledningsvis men nu är det fritt att göra på det sättet vi och vår el-entreprenör önskar. Standard-elen ingår i totalentreprenaden och det utöver tar vi direkt med el-entreprenören. Vi håller på med projekteringen just nu så jag har inga prisuppgifter ännu.
 
Ahh. Ok. Nu blir det ett Älvsbyhus är det bestämt. Egentligen kan man ju nöja sig med att montera insatsbrytare z-wave bakom strömbrytarna och frågan är hur jäkla dyrt blir det om man vill få en nolla dragen till alla brytarna? Det borde ju inte vara frågan om några stora kostnader.
 
Sjukt att inte detta finns som standard/tillval hos samtliga husleverantörer.
Det står 2017 på min almanacka här.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
UPS-tekniker skrev:
Sjukt att inte detta finns som standard/tillval hos samtliga husleverantörer.
Det står 2017 på min almanacka här.
Jo det är lite konstigt. Ska tjorva lite mer och kolla om man inte kan få separat matning till alla förbrukare. Det blir iofs lite mer tråd och då ska det dras rör och där lät det problematiskt.
 
Vi har precis köpt ett smålandsvillan från 2004 och där tändes och släcktes ytterbelysning från respektive brytare vid varje dörr, garageytterbelysnngen styrdes inifrån! garaget med en brytare. Vi ville först ha ett tidur i elcentralen som skötte detta men det hade blivit dyrt att dra kablar till alla platser det finns ytterlampor enligt elektriker så det fick bli en lösning med nexa istället. Fungerar bra tycker vi. Håller med om att det hade varit skönt om hustillverkarna hade kunnat förbereda lite mer när husen byggs, vad kan det kosta att dra lite extra plastslang?

/E
 
norrbottenssnickaren skrev:
Jo det är lite konstigt. Ska tjorva lite mer och kolla om man inte kan få separat matning till alla förbrukare. Det blir iofs lite mer tråd och då ska det dras rör och där lät det problematiskt.
För att svara på sin egen fråga så är detta helt omöjligt med Älvsbyhus iallafall. Förståeligt men ändå lite tråkigt.
 
En fråga till er som installerat KNX eller liknande "Smarta hem"-system:

Hur mycket fördyrar detta ett konventionellt husbygge, jämfört med ett traditionellt elsystem med vanliga brytare och några trappkopplingar?

Jag frågar bara av nyfikenhet.
Med stigande ålder blir jag mer och mer teknikfientlig, och vill bara ha enkla system som jag förstår.
Så jag går gärna runt och tänder resp. släcker 6 fönsterlampor och utebelysningen när det skymmer och vid läggdags.
Det tar ca 30 sekunder av min dag. Gör det hellre än att sitta framför en TV (som jag inte har) :)

Mvh //KoW, fd IT Manager
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.