Äger sen några år tillbaka en Nishiki Comp som jag dagligen pendlar till jobbet med.
För några veckor sedan trillade cykeln i cykelstället och framhjulet blev lite skevt.

Försöker nu leta ett nytt hjul men detta är ju en djungel värre än hantverkare och skruvdragare :wow:

Iaf, tror jag hittat ett hjul som borde passa men ställer frågan till cykelexperterna här innan jag beställer.

Hjulet som sitter på idag är märkt:
Linus Disc Double wall Rim Aluminum 6061-T6 622x17C ETRTO
Ytterdiameter på fälgen är 23 mm, även 6 håls skivbroms och quickrelease.

Vill ha ett liknande hjul där jag bara kan föra över nuvarande däck, slang och skivbroms.
Hittade följande hjul http://www.cykelgear.se/hjul/citybike-hjul/linus-framhjul-700-2829-svart-disk-qr dock står det ingenting om fälgbredd?

Passar hjul ovan eller kan någon hjälpa mig hitta rätt?
 
Jag är inte på något vis expert men läste in mig på detta för några år sedan... jag är hyfsat säker på att ytterdiameter på fälgen mest är kopplat till själva däcken, alltså att det som kan hända är att dina däck inte passar vilket ju kanske inte är så väldigt jobbigt.
Har du kontaktat cykelgear, och vad säger de?
Jag tror f.ö. att du kan rikta framhjulet sålänge det inte är i navet som snedheten sitter.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
BirgitS
622 hjul är ganska standard, skivbromsar finns bara av ett par typer och eftersom båda är 6-håls så det bör fungera. Men kolla upp att ventilerna i dina slangar passar om du inte kan tänka dig att byta ut dem.

Se även https://happyride.se/forum/read.php/1/2416576

Från sambon som cykelpendlar.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Kanon!
Slänger iväg ett mail till cykelgear också så blir det nog toppen!
 
Är du säker på att det inte går att rikta det gamla hjulet?

Om man justerar spänningen i spolarna och tar det lugnt och försiktigt brukar det gå att korrigera ganska mycket vindhet.
 
heimlaga skrev:
Är du säker på att det inte går att rikta det gamla hjulet?

Om man justerar spänningen i spolarna och tar det lugnt och försiktigt brukar det gå att korrigera ganska mycket vindhet.
Det är inte alltid det funkar, speciellt med aluminiumfälg.
Jag la många timmar på att försöka rikta bucklat framhjul till min gamla schwinn
Det slutade efter ett antal timmar att jag vek skiten på mitten över knät och langade i sopan.

Bättre med plåtfälg från en kronancykel, den skulle överleva ett anfall med handgranat.
 
Min tanke var att jag inte fixar det själv. O lämna in o rikta det lär kosta mer än ett nytt!
Beställde det från cykelgear ovan efter att jag fått bekräftat att det passade!
Får väl prova rikta det gamla när det nya är monterat! I värsta fall har jag ett extra :)
Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.