Efter att ha letat tomt i flera år så har vi äntligen hittat drömläget i Öjersjö utanför Göteborg. Vi är klara med banken, har hittat en byggare (lösvirke) och efter nyår så ska vi träffa arkitekt och konstruktör (redan tjuvstartat lite).

Har suttit och gjort planlösningar sen vi ens började tänka på hus, några av dessa idéer kom med, annat har jag fått göra från början början (har även snott lite från bekantas ritningar). Självklart så kommer arkitekten ha mycket att säga till om, men jag vill ändå komma med ett bra underlag. Har bläddrat igenom de 20 största hustillverkarnas kataloger men inte hittat något "bakvänt" sluttningshus.


Generellt:

  • ”Bakvänd” sluttningsvilla. Huvudentre på baksida av övre plan.
  • Framsida mot sydväst (betydligt mer syd än väst). Baksida mot nordöst (betydligt mer nord än öst)
  • Kombidäck med gjutet bjälklag (20cm installationstak nedåt)
  • 270cm takhöjd i båda plan.
  • Golvvärme i båda plan.
  • Innerväggar med dubbla skivor (gips samt spånskiva) och ljudisolering.
  • Massiva innerdörrar.
  • Exteriör i sibirisk lärk samt plåttak.
  • Boyta cirka 180m2.
  • Yttermått hus: 15.2 x 7m.
  • Yttermått garage: 7 x7.6m.
  • Byggyta hus: 106,4m2
  • Byggyta garage: 53.2m2
  • Byggyta totalt: 159.6m2 (Max 160m2)


Översiktsritning av enplanshus med angivna mått för rum och garage, inklusive bilar och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:

  • Tvätt: Samma storlek som vi har idag, funkar bra även om den kanske är i minsta laget. Måste dock komma på någon smart lösning för upphängning av kläder. Två högskåp, tvättmaskin, torktumlare, arbetsbänk, vask och tvättkorgar.
  • Huvudingång: Plats för ytterkläder samt skor. Ytterdörr med sidofönster (ej utritat).
  • Hall: 130cm bred. Trappa upp till vind (ej utritad).
  • Trapp: 110cm bred L-trappa. Eventuellt takfönster för ljusinsläpp.
  • Allrum: 290x275cm om man räknar till tvn. Takfönster står för ljusinsläpp. Infälld TV och inbyggnadshögtalare.
  • Groventre: Plats för ytterkläder samt skor. Skjutdörr mot hall.
  • Barnrum: 310x340cm. Skjutdörrsgarderober.
  • Master bedroom: 500x350cm. Skjutdörrsgarderob samt walk in closet (275x180cm).
  • Badrum: Plats för garderob, toalett, dubbeldusch samt dubbelhandfat.
  • Garage: Plats för två bilar, mindre arbetsbänk samt vask. 6m garageport.

Mål:

Har försökt skilja på barn och vuxen-sovrummen. Allrummet hamnar mellan men kommer brukas lika mycket av de vuxna i familjen.

Ena barnrummet ska förberedas för trinettkök (förberedelse är ok enligt kommunen)

Störande ljud (från toalett och tvätt) har jag försökt minimera genom att placera tvättmaskin, torktumlare, toalett samt dusch så långt ifrån övriga rum som möjligt. Även placerat garderober i mellan för att minimera ljuden.



Ritning av bottenplan i ett hem med öppen planlösning för kök, matsal, vardagsrum och litet badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undre plan:

  • Kök: Inga överskåp. Dock gott om förvaring i underskåp under köksbänk (420cm totalt), högskåp (6st) samt köksö (120x220cm med underskåp åt båda håll på långsidorna). Kombiugn, spishäll, diskho samt inbyggd kyl och frys. Bänk alternativt ytterdörr i nedre vänstra hörnet.
  • ”Matsal”: Plats för stort köksbord (350x100cm utritat) med bänk och fyra stolar.
  • Badrum: Dusch, toalett och handfat. Lite osäker på utformning av dörr då man inte vill se in i toaletten från köksbordet.
  • Trapp: Förvaring under trappan (trappan fortsätter en bit utöver badrummet)
  • Vardagsrum: Lägst prioriterat men om det finns pengar kvar så blir det ett hemmabiosystem med projektor, duk infälld i taket samt Dolby Atmos.
  • Eventuell vägg: Rödmarkerad på skissen. Vi kommer bygga utan vägg men kommer resa en om ljudnivån blir för hög pga den öppna planlösningen.

Mål:

Stora fönster i sydvästläge (Hajom typ C och typ F 2180+7980+2180 i fullhöjd), mittenpartiet är öppningsbart till ett trädäck.

Öppen planlösning med möjlighet att sätta upp eller ta ner en vägg om behov uppstår (dvs inte vara beroende av bärighet)
 
Redigerat:
Gästrum/kontor undre plan bör få plats, tankar?
 
Antar att det finns altandörrar på nedre plan? Kommer någon av dessa att gå att använda som entré? Badrummet på nedre plan är möjligen i minsta laget också.
Anpassningsreglerna kräver sovrum, matlagningsmöjligheter och hygienutrymmen i entréplan, annars måste hiss installeras.

Det är därför du inte har hittat något sådant kataloghus.

Vad gäller entréplanet ser det där så kallade allrummet oerhört trist ut, medan det stora sovrummet har väldigt mycket dödyta. Vad sägs om en rejäl garderobsvägg i sovrummet istället för KLK, och minska lite på rummet, så blir KLK plus den lilla "smatten" ett utmärkt allrum i samma storlek som de små sovrummen och kan då vid behov nyttjas som kontor/gästrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Gästrum/kontor undre plan bör få plats, tankar?
I dagsläget har vi bara ett barn, oklart om det blir fler. Skaffar vi inte fler barn så blir ett av sovrummen kontor/gästrum. Får vi ett till barn så har vi möjlighet att smälla upp ett rum på nedre plan (kommer dock kräva ett fönster) alternativt bygga attefall/komplementbyggnad (får bygga ytterliga 50m2 på tomten)

Anna_H skrev:
Antar att det finns altandörrar på nedre plan? Kommer någon av dessa att gå att använda som entré? Badrummet på nedre plan är möjligen i minsta laget också.
Anpassningsreglerna kräver sovrum, matlagningsmöjligheter och hygienutrymmen i entréplan, annars måste hiss installeras.

Det är därför du inte har hittat något sådant kataloghus.
Det stora fönsterpartiet går att öppna cirka 4m, det funkar som entre (öppna med nyckel utifrån) men vi funderar ändå på att sätta dit en dörr i det nedre vänstra hörnet (där en inbyggd bänk står idag)

Badrummet är en exakt kopia av en släktings. Funkar bra som "extra" badrum.

Vårt hus har sovrum, kök (förberedelse för trinettkök) samt badrum på entreplan (samma plan som garaget). "Bakvända" sluttningshus lär inte vara jättevanliga dock.
 
Ja, om din kommun godkänner ett sådant förfarande så är det ju okej. Man har ju annars sett otaliga exempel på här med kommuner som är orubbliga på att tillgängligheten och barnsäkerheten måste vara på plats från början.
 
Anna_H skrev:
Ja, om din kommun godkänner ett sådant förfarande så är det ju okej. Man har ju annars sett otaliga exempel på här med kommuner som är orubbliga på att tillgängligheten och barnsäkerheten måste vara på plats från början.
Har på papper att det är ok (En handläggare tog upp det på ett internt möte för vår skull och vi fick en kopia på protokollet)
 
Tyvärr kommer jag tjata på att göra ett eller se till att det enkelt går att bygga ett gästrum ändå, för den dagen ni ska flytta kommer ni begränsa er mot marknaden med "bara" 3 sovrum på 180m2. De flesta familjer har 2 barn och jag skulle sätta en femma på att ni kanske också får det ;)
 
Anna_H skrev:
Vad gäller entréplanet ser det där så kallade allrummet oerhört trist ut, medan det stora sovrummet har väldigt mycket dödyta. Vad sägs om en rejäl garderobsvägg i sovrummet istället för KLK, och minska lite på rummet, så blir KLK plus den lilla "smatten" ett utmärkt allrum i samma storlek som de små sovrummen och kan då vid behov nyttjas som kontor/gästrum.
+1

Hallen ser lite mörk och ovälkomnande* ut, medan klädkammaren har fönster – det känns lite snedprioriterat.


*men det är klart, gäster förväntas nog direkt gå nerför trappan till vardagsrummet.
 
Jonatan79 skrev:
Tyvärr kommer jag tjata på att göra ett eller se till att det enkelt går att bygga ett gästrum ändå, för den dagen ni ska flytta kommer ni begränsa er mot marknaden med "bara" 3 sovrum på 180m2. De flesta familjer har 2 barn och jag skulle sätta en femma på att ni kanske också får det ;)
Risken finns :)

Ska väl tilläggas att vi har övernattning max ett par gånger per år i dagsläget, så vi och våra gäster är vana vid att bädda soffan när det sker.

Om behovet uppkommer så kan man bygga till ett rum i det nedre högra hörnet. När man bygger det kan man även komplettera med ett fönster i väggen till höger, vet dock inte hur långt in på husväggen man kan göra det. Risk för källarkänsla men det kommer bli en kompromiss. Inget som vi kommer göra men möjligheten finns.


TowaTei skrev:
+1

Hallen ser lite mörk och ovälkomnande* ut, medan klädkammaren har fönster - det känns lite snedprioriterat.

*men det är klart, gäster förväntas nog direkt gå nerför trappan till vardagsrummet.
Hallen kommer få ett takfönster för ljusinsläpp samt fönster bredvid ytterdörren. Vi har även valt att ha den lite bredare än "standard" (de flesta nybyggen verkar ha 110cm hall). Vi funderar även på att inte bygga in trappen helt utan att låta väggen vara öppen (minns ej minsta tillåtna höjd på räcket). Anledningen till att hallen hamnade där den gjorde är för att vi inte kan flytta på trappan.

Men sen så är det som du skriver, övre plan är egentligen bara en ingång.
 
dd88 skrev:
Hallen kommer få ett takfönster för ljusinsläpp samt fönster bredvid ytterdörren. Vi har även valt att ha den lite bredare än "standard" (de flesta nybyggen verkar ha 110cm hall). Vi funderar även på att inte bygga in trappen helt utan att låta väggen vara öppen (minns ej minsta tillåtna höjd på räcket). Anledningen till att hallen hamnade där den gjorde är för att vi inte kan flytta på trappan.
Ah, ja de detaljer du nu nämner löser nog det mesta!
 
Jag tycker ni ska tänka till ang toalettens placering vid köket. Inte så kul att ha en toadörr vid matplatsen. Dessutom tycker jag det verkar onödigt att göra toan så pass liten när det finns ytor att ta av.

Och allrummet uppe är väldigt trångt och litet. Blir mest en smatt som det ser ut nu. Om ni tänkt använda det för umgänge/tv-tittande skulle jag föredragit fler kvm.
 
Asson skrev:
Jag tycker ni ska tänka till ang toalettens placering vid köket. Inte så kul att ha en toadörr vid matplatsen. Dessutom tycker jag det verkar onödigt att göra toan så pass liten när det finns ytor att ta av.

Och allrummet uppe är väldigt trångt och litet. Blir mest en smatt som det ser ut nu. Om ni tänkt använda det för umgänge/tv-tittande skulle jag föredragit fler kvm.

Vi har inte lyckats göra en bättre placering för badrummet, har ett 20-tal planlösningar med olika ideer men inget som känns hundra. Badrummet kan vi göra större (20-30cm åt båda håll) utan att kompromissa med övriga ytor, men storleken på badrum och trapp är på centimetern tagen från en släktings hus och där funkar det bra som sekundärt badrum.

Utgången ser vi dock som ett större problem (var några svordomar så sent som igår när vi tittade på detta). Detta är det nästa bästa vi fått fram, men det tar för mycket yta från "matsalen":

Planritning av en våningsplanslösning med kök, matsal, vardagsrum och ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tidigare planlösning såg ut enligt nedan. Men då blir rummet (kök eller vardagsrum) under badrummet för litet, 435cm för att vara exakt.

Plantekning av ett hem med utrymmen för badrum, trappor och zoner för kök och vardagsrum markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Allrummet känner vi är precis lagom, ca 3x3m räcker för en soffa och en TV, funkar bra för en eller två personer (eller ett gäng barn...). Vi kan ta lite yta av frugans walk in closet men tror inte att det behövs.
 
Redigerat:
Tänkte mer att det känns väldigt omysigt att sitta mitt i en mörk korridor sådär. Men det är ni som ska bo där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H skrev:
Tänkte mer att det känns väldigt omysigt att sitta mitt i en mörk korridor sådär. Men det är ni som ska bo där.
Och störande när det går folk framför teven medan man tittar, samt inte kul i längden om man känner att det blir väldigt smalt när man ska gå förbi och inte vill riskera att vare sig krocka med soffbordet eller slå i teven. Men ni ska ju anlita en arkitekt som förhoppningsvis har bra smarta idéer.
 
Spontant så hade jag kastat om våningsplanen om jag skulle bygga det där huset. Gissar att det är kontakten mellan kök/vardagsrum och uteplats som lockar för din del.
Jag gillar att ha en smidig övergång från entré till mer allmänna utrymmen så som kök och vardagsrum vilket känns välkomnande för besökare. Nu känns det som att man kliver rakt in i er sov del.
En mer klassisk planlösning hade varit:
På övre plan:
Kök/allmänyta
Åtminstone ett mindre sovrum
Ett badrum

På nedre plan:
Allrum/gillestuga med utgång mot uteplats
Ett badrum
Ett par sovrum på den ljusa sidan av huset.
Tvättstuga och förråd på den fönsterlösa sidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.