Håller på för fullt med planeringen av nya tvättstugan i källaren.

Det har rasat ner en hel del puts från väggarna, något som jag försökt mig på att reparera då jag vill ha en slät yta att kakla på. Nu känner jag att jag inte behärskar detta, vill inte att kaklet ska släppa i framtiden.

En tanke slog mig, regla upp med stålreglar och sätta våtrumsgips från byggmax eller liknande. Då får jag dels en slät yta att kakla på, samt ett installationsutrymme bakom. Kommer givetvis inte att isolera nåt.

Finns det några risker med denna konstruktion?
 
Om din dränering är orsaken till putssläpp finns ganska stor risk.. :)

Jag skulle nog försöka kakla på dina grundmurar och putsade ytor om du har möjlighet alla gånger om.
 
Tror putssläppet beror på att det var odränerat förut. Nu är huset dränerat, dock ett antal år sedan.
 
Ytterligare en fråga. Kommer väggen bli som en bongotrumma utan isolering bakom?
 
Varför kakla väggar i tvättstuga? Putsa och måla istället.
 
Det är ju just putsa jag vill undvika, känner inte att jag har kunskapen att göra det snyggt.
 
Du behöver ju inte putsa själv. Det kommer inte bli dyrare att anlita en skicklig hantverkare som putsar upp det och så kan du måla själv. Kostnaden för materialet och arbetet för det du beskriver är ju ett stort projekt och du lär ju ändå hyra in en kakelsättare om du nu inte är rutinerad själv?
 
Jag har sett båda typerna av lösning. Vi har själva valt att sätta stål-reglar och våtrumsgips i tvättstugan som är i källaren. Vi kontrollerade lösningen rätt noga och det finns några saker som är viktiga att tänka på för att det ska fungera. Återkommer om det.

Vi ville ha högre standard i tvättstugan än målad puts. Att kakla på puts kändes inte aktuellt för då hade vi antagligen fått slipa och ta bort alla gammal puts som var kalkbaserad för att putsa om med en puts som är starkare. Kalkbaserad puts är bra men blir den lite för fuktigt så tror jag inte den bär kakel bra. Jag är inte expert på puts men min känsla är att puts inte är optimalt underlag för kakel.

Sen får man en ytterligare positiv effekt med att att sätta våtrumsgips för det ökar komforten i utrymmet och blir inte som en bongo-trumma.

Vi valde lägga klinker på golvet och sätta stålreglar och gips på ytterväggarna. Gipsen gjorde vi sedan till våtrum med målad våtrumsväv. Det blev fräscht och går dessutom att måla om i framtiden om det behövs. Kakel kan bli tråkigt över längre tid. På golvet la vi ett grått klinker som jag tror man kan kalla melerat dvs de är inte jämngråa utan har lite olika nyanser i grått vilket gör dem diskreta men fräscha och lätt att hålla rent.

Vi ville bygga tvättstugan så den skall fungera i 20-30 år och gå att fräscha till utan att riva ut och göra om.Att kunna måla om den målade våtrumsväven känns bra. Vi valde en vit våtrumsfärg, grått golv och inredningen fick bli färg klicken. Bla valde vi en skiva till arbetsbänken som har en bra brytning i färg mot övriga ytor.

När det gäller på-reglingen invändigt så finns det många som varnar för detta. Invändigt påbyggda källare har skapat fukt och lukt-problem för många. Det beror till stor del på att det valts fel material och konstruktion.

Det går att måla med våtrumsfärg utan att sätta väv men då klarar den inte riktigt samma fuktkrav.

När det gäller konstruktionen och val av material delar jag gärna med mig av min erfarenhet om det är intressant.

Det är viktigt att göra det rätt och välja rätt material. Tex finns det flera typer av våtrumsskivor och alla är i mina ögon inte lämpliga för en sådan här konstruktion utan passar nog bättre i ett traditionellt badrum som inte ligger i källaren.

Du kan även gipsa och sätta kakel men när jag forskade i detta så konstaterade jag att väggens konstruktion är viktig oberoende om man väljer kakel, målad våtrumsväv eller målat våtrum.

Fördelen med kakel eller målat våtrum är att ytorna tål vatten och blir därför lättare att hålla rena.

Jag kan beskriva hur vi valde att konstruera väggen i ett annat inlägg.
 
Toppen! Stort tack för detta inlägg, du får gärna berätta mer om du orkar!

Bra tips med väv och våtrumsfärg.
 
simpa81 skrev:
Toppen! Stort tack för detta inlägg, du får gärna berätta mer om du orkar!

Bra tips med väv och våtrumsfärg.
Det gör jag gärna. Skulle du kunna kontrollera några saker först så blir kanske mina reflektioner och tips bättre.



Vissa årgångar satte man något som heter träullit som invändig isolering på ytterväggarna som putsades och målades. Jag vet att det är tabu med invändig isolering enligt dagens "experter" men i dessa hus har träullit funnits i 55-70år vilket är ett rätt bra test i mina ögon. Experter ville ta bort träullit hos oss och jag frågade varför?. Jo för invändig isolering är fel blev svaret. Varpå jag sa att träullitten har suttit över 65 år i detta hus utan att ta skada eller orsaka skador. Det här samtalet var med personer jag kände så jag kunde inte låta bli att fråga hur väl dagens lösningar är testade. Tex hur är dagens dräneringsystem testade? Vi la dialogen åt sidan rätt snabbt och som du förstår så sitter träulliten kvar och min bedömning är att den sitter kvar om 50-70 år också om inte någon ny ägare går på expertråden och tar bort den.

Träullit är träspån mättade med cement som formats till skivor. De är tåliga mot fuktvariationer och mikrobakteriell påväxt som mögel trivs inte så länge inte någon tillfört organiskt material.

För mig är det bra att veta hur ytterväggarna ser ut och om det är bara puts eller om det finns träullit.
Det brukar finnas borrhål att titta i eller så gör du ett hål. Det behövs ingen borrhammare om det är kalkputs och sen ser du om det är träullit alternativt hamnar du i betong muren.

Det är också intressant att veta vad källarmurarna är byggda av. I gamla källarhus kan det vara murat med betonghålsten. I någon period gjöt man väggarna i betong och sen har det även tex använts leca block.

Vilket byggår har huset?
Vet du om det tex finns träullit på insida yttervägg? ( eller kan du kontrollera. Åldern på huset har betydelse.

För att få det att fungera bra så har vi valt att göra olika lösningar i källarens olika rum men samtidigt är de delar av en helhetslösning som ska få hela källaren att må bra och hålla bra standard.

Skulle du kunna göra en handritat skiss av källaren?Det behöver inte vara perfekt utan en skiss räcker gott. Bra om du kan markera vart ventiler, fönster, dörrar, trappa finns samt övriga rums funktion eller framtida önskade funktion.

Jag försöker samla ovanstående frågor här:

Byggår på huset?

Vad är källarmurarna byggda av?

Finns det en murstock från tex en gammal panna i källaren?

Finns invändig isolering i form av träullit bakom putsen?

Kan du göra en handritad skiss av källaren enligt beskrivningen ovan?

Om du har lust att ladda upp några bilder från källaren? Gärna fler men åtminstonte specifikt rummet som ska inredas som tvättstuga.
 
Har tyvärr inga bilder just nu.

Källarmurarna består av betoghålsten. Rummet är en utbyggd del av huset. Huset byggdes -49 men denna del byggdes till som garage kring -55. Väggarna är putsade, putsen är väldigt smulig, därför tror jag inte att den bär upp kakel.
Utvändigt är det dränerat och det sitter någon förhistorisk platonmatta.
Finns ingen murstock i denna del av källaren. Ingen invändig isolering.
 
Ok, en skiss på källarens planlösningen med fönster, dörrar ventiler etc skulle underlätta. När jag började försöka hitta skapligt säkra lösningar på att nå en högre standard i källaren så var det nödvändigt att se helheten och inte ta rum för rum.

Gott Nytt År
 
Uppdatering: har börjat sätta stålreglar nu. Har frågat runt lite med några byggingenjörer, och de ger tummen upp till detta. Kommer att sätta nån ventil på varje vägg så att luften bakom gipset kan cirkulera.
 
Hur har det gått? Blev det bra?
 
Det går bra men sakta, blir ett bra resultat!

Framtiden får utvisa om det blir några komplikationer men det känns som en säker lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.